Permalänk
Medlem

4 pip efter processorbyte

Skulle igår kväll byta ut min processor till en i5 3570K ifrån min skruttiga i3:a men så fort jag startar datorn så piper det till 4 gånger och sen startas den om. Den startas om innan man kan komma åt BIOS.
Jag läste på internet att det kunde bero på att mina BIOS var utdaterade, så jag satte i min i3:a och drog på datorn, uppdaterade BIOS men ta mig tusan att precis samma problem uppstådde igen. Just nu har jag ingen aning om vad jag ska göra förutom att kanske försöka uppdatera drivrutinerna till min dator.

Jag har en acer aspire m3920 med lite uppgraderade grejjor så som nät agg och grafikkort.

P.S. relativt trött när jag skriver detta så kan ha missat någonting viktigt att skriva med, men skriv isf i kommentarerna!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Froppsi:

Skulle igår kväll byta ut min processor till en i5 3570K ifrån min skruttiga i3:a men så fort jag startar datorn så piper det till 4 gånger och sen startas den om. Den startas om innan man kan komma åt BIOS.
Jag läste på internet att det kunde bero på att mina BIOS var utdaterade, så jag satte i min i3:a och drog på datorn, uppdaterade BIOS men ta mig tusan att precis samma problem uppstådde igen. Just nu har jag ingen aning om vad jag ska göra förutom att kanske försöka uppdatera drivrutinerna till min dator.

Jag har en acer aspire m3920 med lite uppgraderade grejjor så som nät agg och grafikkort.

P.S. relativt trött när jag skriver detta så kan ha missat någonting viktigt att skriva med, men skriv isf i kommentarerna!

Tack på förhand!

Defekt cpu?

Permalänk
Medlem

Alldeles för ny processor för att fungera i din dator. Original är Sandy bridge (Core gen2), och du försöker köra Haswell (Core gen4). Det krävs nytt moderkort.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Alldeles för ny processor för att fungera i din dator. Original är Sandy bridge (Core gen2), och du försöker köra Haswell (Core gen4). Det krävs nytt moderkort.

Fast 3570K är ju inte haswell...

Läs i instruktionsboken för moderkortet, där står säkerligen vad felkoden 4 pip betyder.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag kan se är senaste BIOS från 2011 och manualen nämner enbart processorer från 2***-familjen, så antagligen saknas stöd för en så ny CPU.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Så jag behöver alltså införskaffa ett nytt moderkort som stödjer nyare processorer? Har läst runt lite till och hittade någonstans att man skulle restarta CMOS (vilket jag inte riktigt vet vad det betyder) kan det funka?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det kommer inte hjälpa. Moderkortet i din PC fick aldrig någon bios-uppdatering för att stödja 3xxx serien processorer. Det är ofta så med färdigbyggda datorer, de är sällan tänkta att uppgraderas i efterhand.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Okej, tack för snabbt svar. Fixar nytt moderkort så snabbt som möjligt

Permalänk
Skrivet av Froppsi:

Okej, tack för snabbt svar. Fixar nytt moderkort så snabbt som möjligt

Ett Z77 moderkort ska det vara till 3570k så kan du klocka den om du vill. Risken finns att du åker på att byta chassit med efter som fabriks datorers chassin är lite konstiga ibland. Om man byter moderkort.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D