Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingpandahq:

Får pröva och göra en sån här standby cmos reset, om jag har fattat det rätt så låter man PSU:n vara igång, men sätter inte igång datorn, och bara plockar i och ur det lilla batteriet på moderkortet?

Som jag skrivit tidigare så finns det två metoder att resetta ME, du har gjort en mix av båda.

1) Ha PSU:n är igång men moderkortet av. (detta är standbyläget) Gör sedan en cmos reset med cmos-byglarna på kortet. (läs manualen om vilka byglar det skall vara)

eller

2) Dra ur alla strömkablar (även de som ev försörjer urb-hubbar). Tag därefter bort batteriet och sätt tillbaka det igen efter ca 5min.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av evil penguin:

Fel i memtest86 har ju dock inget att göra med vilket OS som körs normalt (och därmed inte heller vilka drivrutiner som är installerade där).

Korrekt,får du fel i memtest utan att ha rört några inställningar så är det alltid ett eller flera minnen som har gått sönder,punkt slut.Memtest kör man ju som sagt från skiva oftast och då är det i dosläge.Dags för ett garantiärende tycker jag till TS:)

Läste inte färdigt tråden,mitt fel.Men du är 100% säker på att du trycker ner minnena ordentligt i socklarna när du testkör dom med memtest?Det är ganska vanligt med ddr 3 minnen att man missar att passa in dom ordentligt på den fasta sidan av minnessockeln så minnet inte blir nertryckt ordentligt i sockeln.Har sett det ett flertal gånger hos bekanta som uppgraderat men inte uppmärksammat att det finns 2 varianter av minnessocklar till ddr 3 minnen.Och då får man ju alltid problem i systemet med random fel om datorn ens går igång.

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Korrekt,får du fel i memtest utan att ha rört några inställningar så är det alltid ett eller flera minnen som har gått sönder,punkt slut. Memtest kör man ju som sagt från skiva oftast och då är det i dosläge.Dags för ett garantiärende tycker jag till TS:)

Njaee, halvrätt.

Som du säger så körs ju Memtest i Dosmiljön som i sin tur är ett lager ovanför Bios och ME.
Om inte ME är resettat innan man kör Memtest kan man få fel värden. ME påverkar ju allt som sker på brädan.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Som ett par personer innan, när du kör två minnen kontrollera att minnet körs med rätt timings.

*Ansiktshandflata* Varför har jag inte fattat att jag måste ha 2 minnen i, det är ju först med två minnen som jag får problem, deeeerp.

Skrivet av Wickman:

Som jag skrivit tidigare så finns det två metoder att resetta ME, du har gjort en mix av båda.

1) Ha PSU:n är igång men moderkortet av. (detta är standbyläget) Gör sedan en cmos reset med cmos-byglarna på kortet. (läs manualen om vilka byglar det skall vara)

eller

2) Dra ur alla strömkablar (även de som ev försörjer urb-hubbar). Tag därefter bort batteriet och sätt tillbaka det igen efter ca 5min.

Okej, så man flyttar den där lilla "kontakten" mellan pin 1-2 till 2-3 och sedan tillbaka efter en liten stund? Får se om jag har några sådana, har fakiskt inte sett några. :/

Skrivet av jonas1972:

Korrekt,får du fel i memtest utan att ha rört några inställningar så är det alltid ett eller flera minnen som har gått sönder,punkt slut.Memtest kör man ju som sagt från skiva oftast och då är det i dosläge.Dags för ett garantiärende tycker jag till TS:)

Läste inte färdigt tråden,mitt fel.Men du är 100% säker på att du trycker ner minnena ordentligt i socklarna när du testkör dom med memtest?Det är ganska vanligt med ddr 3 minnen att man missar att passa in dom ordentligt på den fasta sidan av minnessockeln så minnet inte blir nertryckt ordentligt i sockeln.Har sett det ett flertal gånger hos bekanta som uppgraderat men inte uppmärksammat att det finns 2 varianter av minnessocklar till ddr 3 minnen.Och då får man ju alltid problem i systemet med random fel om datorn ens går igång.

Jag är 100% säker att jag har tryckt ner minnena ordentligt, har dubbelkollat varenda gång. Så du tror inte det är något problem att reklamera även fast de har körts i systemet i över ett år? Måste inte jag som konsument kunna bevisa att det är ett ursprungsfel eftersom de är så gamla?

Visa signatur

System: Fractal Design R4 | i7 3770 | GTX 660 DC2 | Intel 330 120 GB | Seagate Barracuda 2 TB | Corsair Vengeance 16 GB | Asus P8Z77 Pro Thunderbolt | Fractal Design Newton R2 1000W | Ducky Mini mx blue | Logitech G300 | Qpad QH90 | Nokia Lumia 925 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingpandahq:

*Ansiktshandflata* Varför har jag inte fattat att jag måste ha 2 minnen i, det är ju först med två minnen som jag får problem, deeeerp.

Okej, så man flyttar den där lilla "kontakten" mellan pin 1-2 till 2-3 och sedan tillbaka efter en liten stund? Får se om jag har några sådana, har fakiskt inte sett några. :/

Jag är 100% säker att jag har tryckt ner minnena ordentligt, har dubbelkollat varenda gång. Så du tror inte det är något problem att reklamera även fast de har körts i systemet i över ett år? Måste inte jag som konsument kunna bevisa att det är ett ursprungsfel eftersom de är så gamla?

Garanti när det gäller minnen från corsair och många andra är livstid. Men eftersom de fungerar och får inte problem ensamma så är det snarare problem med inställningar alternativt med minneskontrollern på processorn.

Testa som sagt att köra med rätt timings både när du testar båda eller en. Funkar det inte med två stycken med timings enligt tillverkaren och det händer bara med två stickor så bör du testa stickorna i ett annat system eller testa andra stickor i ditt system. Men gissar då att det är antingen moderkortet eller som tidigare, minneskontrollern på processorn.

Edit: En sak testa att byta plats på stickorna när du försöker köra två. Även om det inte är någon skillnad så har jag personligen haft problem med Asus moderkort + jobbig minneskontroller som haft problem med en viss rotation på minnen där den exempelvis fick fel när jag använde minne 1,2 i slot A1 B1 istället för 2,1 i A1 B1.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingpandahq:

Okej, så man flyttar den där lilla "kontakten" mellan pin 1-2 till 2-3 och sedan tillbaka efter en liten stund? Får se om jag har några sådana, har fakiskt inte sett några. :/

Jag tror faktiskt att det börjar bli dags för dig att läsa manualen.
Om du har tappat bort den kan du läsa den här:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1155/P8Z77-V_PRO/E7198...

A) Bläddra ned till stycke 2.2.7 på sid 2-17 så kan du läsa om cmos.

B) Visste Du att du har en "Memtest-knapp" på brädan?
Med den kan du dels låta brädan testa dina minnen, och dels låta brädan själv ställa in minnena på rätt sätt.
Bläddra ned till stycke 2.2.5 på sid 2-12 och läs på.

Du har alltså egentligen inget behov av att köra programmet "Memtest" med andra ord.

C) Här är en länk så att du även kan kolla att du verkligen har de senaste prylarna installerade.
https://www.asus.com/support/Download/1/39/7/1/41/