Permalänk
Desk Master

cosmos 2 är snyggt men krävs moddning för att ge vettig plats fär kylning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

tjossan!

japp gjorde det, inte ens de visste själva om det passade men ed skulle kontakta corsair och återkomma......to be continued...

UPPDATERING!

inet svarade snabbt och det sleeve kitet passar mitt nätagg! Så kittet är beställt så slapp man sleeva! Dock tar det en 2-4veckor men det är lugnt!

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

cosmos 2 är snyggt men krävs moddning för att ge vettig plats fär kylning.

har du själv en cosmos II? Får min EX360 XSPC radiator idag och den ska passa i toppen, beställde även en AX360 radiator. Men osäker på om den får plats för det verkar vara så sjukt trångt med att moderkortet sitter så långt upp.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khezan:

cosmos 2 är snyggt men krävs moddning för att ge vettig plats fär kylning.

SÅg nu att du hade en cosmos II låda, skulle inte du då kunna säga hur tjock radiator som får plats i toppen av lådan? Har du satt en 480 i toppen?

För min del så blir det antingen då AX360 eller EX360 skulle helst vilja ha den tjockaste av de två men då är den ca 46mm. Osäker på om det får plats. Sen i botten ska jag ha en RX240 ca 60mm tjock men det passar ju där nere utan problem.

kan inte du berätta vad du har moddat på lådan samt hur din vattenloop med radiatorer etc ser ut?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Skrivet av OceanK:

UPPDATERING!

inet svarade snabbt och det sleeve kitet passar mitt nätagg! Så kittet är beställt så slapp man sleeva! Dock tar det en 2-4veckor men det är lugnt!

Härligt, corsairs sleeve brukar se bra ut

Permalänk
Medlem

XSPC EX360 radiatorn kom idag, hade hoppats på flera paket men resterande vattenkylningen kommer nästa vecka.

Vad tror ni om detta? Verkar som att jag måste vända radiatorn åt andra hållet va? Det kommer inte gå att köra ngn nippel från radiator till slangen(16/10) som radiatorn sitter nu?

verkar ju INTE som att en XSPC AX360 kommer passa då den förmodligen blir för tjock?

Har ej anslutningar osv så kan ej prova därför jag frågade...

fick en lite godispåse med i paketet

radiatorn sitter med anslutningarna närmast cpun, kommer ej gå?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk

Om jag vore du skulle jag faktiskt fundera på att byta chassi, kanske i senaste laget nu men radsen går väl att ta på ånger rätten.

Vore det inte trevligt med typ 480 + 2x360 Eller en extern 1080 utöver det du har i lådan, du kan köra lång slang och ställa den en bit bort. Har 6m slang på min, sen kan du köra QD fittings(typ anslutningar med backventil) så du bara kan koppla loss den på 5sek utan spill osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Om jag vore du skulle jag faktiskt fundera på att byta chassi, kanske i senaste laget nu men radsen går väl att ta på ånger rätten.

jag tycker Cosmos II är en nice låda men visst kanske inte optimalt för vattenkylning känns det som men byta chassi kommer jag ej göra. Får bygga så gott det går med denna.

HA HA HA DU E GALEN! kommer iof ha en XSPC RX240 i botten oxo så blir 2 radiatorer totalt det får duga

men hade du satt den åt andra hållet? spelar det ngn roll hur radiatorn ?? eller vill man ha så kort slang som möjligt?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Skrivet av OceanK:

jag tycker Cosmos II är en nice låda men visst kanske inte optimalt för vattenkylning känns det som men byta chassi kommer jag ej göra. Får bygga så gott det går med denna.

HA HA HA DU E GALEN! kommer iof ha en XSPC RX240 i botten oxo så blir 2 radiatorer totalt det får duga

men hade du satt den åt andra hållet? spelar det ngn roll hur radiatorn ?? eller vill man ha så kort slang som möjligt?

Spelar ingen roll hur du vänder radiatorn, sätt dom så slang dragningen blir så smidig som möjligt. Lite mer slang spelar ingen roll, men det ser ju klart bättre ut med mindre/dold slang tycker jag iaf Du kan dra slangen bakom moderkortet också om du har plats för det och vill dölja slangen.

Går det inte att ta bort hdd burar i botten och modda så du får in två st 240? Finns sk. radiator stands som du kan sätta där nere. Eller kanske 360, eller glöm det du kör ju ett AX1500i(vill också ha)

http://www.coolingstuff.se/p/146/phobya-radiator-stand-triple...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Spelar ingen roll hur du vänder radiatorn, sätt dom så slang dragningen blir så smidig som möjligt. Lite mer slang spelar ingen roll, men det ser ju klart bättre ut med mindre/dold slang tycker jag iaf Du kan dra slangen bakom moderkortet också om du har plats för det och vill dölja slangen.

Går det inte att ta bort hdd burar i botten och modda så du får in två st 240? Finns sk. radiator stands som du kan sätta där nere. Eller kanske 360, eller glöm det du kör ju ett AX1500i(vill också ha)

http://www.coolingstuff.se/photos/2/234.jpg

http://www.coolingstuff.se/p/146/phobya-radiator-stand-triple...

Hehehehee, jovvist det är gjort så att man kan ta bort HD burarna och sätta dit 2st 240:or. Tycker du jag ska ha 2st AX240 i botten då? och ha sån skiljevägg som du länkade? Tror AX serien är ca 60mm tjock.

Bilder på nätagg och sen sleeve kablarna när jag får dem. Blir nog att pilla med det ikväll

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Skrivet av OceanK:

Hehehehee, jovvist det är gjort så att man kan ta bort HD burarna och sätta dit 2st 240:or. Tycker du jag ska ha 2st AX240 i botten då? och ha sån skiljevägg som du länkade? Tror AX serien är ca 60mm tjock.

Bilder på nätagg och sen sleeve kablarna när jag får dem. Blir nog att pilla med det ikväll

Du ska kyla cpu och två gpu va? Då skulle jag helt klart köra på två 240, det jag länkade är bara radiator hållare, men eftersom du har det i lådan redan behövs ingen extra Det är lätt att bara koppla ihop raddarna med en bit slang där nere också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Du ska kyla cpu och två gpu va? Då skulle jag helt klart köra på två 240, det jag länkade är bara radiator hållare, men eftersom du har det i lådan redan behövs ingen extra Det är lätt att bara koppla ihop raddarna med en bit slang där nere också.

Cpu och 2st gpuer stämmer ja.
skulle du kunna säga hur flödet ska gå från komponent till komponent ?

pump till radiator i topp----osv..--???

bara så jag vet på ett ungefär....de 2 radiatorerna i botten kopplar man ihop hmmmm oki...

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Skrivet av OceanK:

Cpu och 2st gpuer stämmer ja.
skulle du kunna säga hur flödet ska gå från komponent till komponent ?

pump till radiator i topp----osv..--???

bara så jag vet på ett ungefär....de 2 radiatorerna i botten kopplar man ihop hmmmm oki...

Viktigast är att du sätter res till pump ingången, och det ska va gravitations matat så vattnet rinner in i pumpen naturligt. Efter det spelar det inte nån större roll. Dra det på det sätt du tycker är smidigast helt enkelt. Res -> pump -> sen är det bara att dra det på smidigast/snyggast sätt.

Med 240 raddsen tänkte jag en slang ner/in till rad 1, sen en slang mellan raddarna och en slang up/ut ut rad 2.

Permalänk

Hmm, är det bara två in/ut gångar på XSPC raddarna?

Det kan ju bli struligt där nere, vore ju bäst med rads med 4st, två på varje sida.

Typ: http://www.xs-pc.com/radiators-ex-series/ex240-multiport-radi...

Men det kanske va såna du skulle köra i botten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Hmm, är det bara två in/ut gångar på XSPC raddarna?

Det kan ju bli struligt där nere, vore ju bäst med rads med 4st, två på varje sida.

Typ: http://www.xs-pc.com/radiators-ex-series/ex240-multiport-radi...

Men det kanske va såna du skulle köra i botten?

Hade tänkt mig den tjockaste rad i deras seri nämligen RX den du länka till är de slimmade som jag har i toppen EX serien men det går väl oxo?

den radiator jag har från xspc har bara 2st hål där som på bilderna jag länkade, varför är det inte bra?

Pumpen och reservoar sitter ihop det är denna http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:7125593

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Hmm, är det bara två in/ut gångar på XSPC raddarna?

Det kan ju bli struligt där nere, vore ju bäst med rads med 4st, två på varje sida.

Typ: http://www.xs-pc.com/radiators-ex-series/ex240-multiport-radi...

Men det kanske va såna du skulle köra i botten?

Dessa är det som jag kommer köra i botten....hittade dem i AX med 4st hål, det var så du menade ?

Jag har plats i botten för 160mm totalt och AX serien är 56cm så massa plats över

http://www.coolerkit.se/shop/xspc-rx240-v3-2882p.html

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Skrivet av OceanK:

Dessa är det som jag kommer köra i botten....hittade dem i AX med 4st hål, det var så du menade ?

Jag har plats i botten för 160mm totalt och AX serien är 56cm så massa plats över

http://www.coolerkit.se/shop/xspc-rx240-v3-2882p.html

Har inget cosmos 2 så jag vet inte exakt hur det ser ut där nere, men det är alltid lättare om du har fler alternativ att dra slangen på.

Tänkte såhär, slang in på ena sidan av 240 nr 1, sen på andra sidan av den en slang ut till 240 nr 2 och på andra sidan av 240 nr 2 en slang ut. Men som sagt vet inte alls hur det är med utrymme och slangdragning, du kanske kan köra både in och ut på samma sida utan att det blir trångt/krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Har inget cosmos 2 så jag vet inte exakt hur det ser ut där nere, men det är alltid lättare om du har fler alternativ att dra slangen på.

Tänkte såhär, slang in på ena sidan av 240 nr 1, sen på andra sidan av den en slang ut till 240 nr 2 och på andra sidan av 240 nr 2 en slang ut. Men som sagt vet inte alls hur det är med utrymme och slangdragning, du kanske kan köra både in och ut på samma sida utan att det blir trångt/krångligt.

såfort jag får dem där RX240 så ska jag ta bilder så kan du oxo se. Men det blir dem som jag länkade. behöver nog inte multirad då de andra har 4st hål.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

jag tycker Cosmos II är en nice låda men visst kanske inte optimalt för vattenkylning känns det som men byta chassi kommer jag ej göra. Får bygga så gott det går med denna.

HA HA HA DU E GALEN! kommer iof ha en XSPC RX240 i botten oxo så blir 2 radiatorer totalt det får duga

men hade du satt den åt andra hållet? spelar det ngn roll hur radiatorn ?? eller vill man ha så kort slang som möjligt?

Som sagt du har verkligen inte valt en bra låda för vattenkylning

Det spelar ingen roll hur tjocka radiatorer du har. En 30mm tjock är max 5-10% sämre än en 60mm tjock vid mycket höga fläkthastigheter. Vad man behöver för bra temperaturer i vattenkylning är radiatorer radiatorer radiatorer radiatorer. En Nova är nog ingen dålig ide... En 360 + 240 är VÄLDIGT klent för SLI-lösningar och överklock.

Men! Det är ett jäkligt snyggt chassi önskar jag också hade hantag på mitt...

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

Som sagt du har verkligen inte valt en bra låda för vattenkylning

Det spelar ingen roll hur tjocka radiatorer du har. En 30mm tjock är max 5-10% sämre än en 60mm tjock vid mycket höga fläkthastigheter. Vad man behöver för bra temperaturer i vattenkylning är radiatorer radiatorer radiatorer radiatorer. En Nova är nog ingen dålig ide... En 360 + 240 är VÄLDIGT klent för SLI-lösningar och överklock.

Men! Det är ett jäkligt snyggt chassi önskar jag också hade hantag på mitt...

Stämmer bra, dom tunnare radsen har högre densitet på kylflänsarna istället för att kompensera, fördelen med tjock rad är till stor del att det inte krävs speciellt kraftiga fläktar då dom oftast inte har hög densitet på flänsarna.

Med 360 + 2x240 blir det iaf motsvarande 360 + 480 och det räcker absolut till cpu + två gpu. Men mer radiator yta är alltid bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Som sagt du har verkligen inte valt en bra låda för vattenkylning

Det spelar ingen roll hur tjocka radiatorer du har. En 30mm tjock är max 5-10% sämre än en 60mm tjock vid mycket höga fläkthastigheter. Vad man behöver för bra temperaturer i vattenkylning är radiatorer radiatorer radiatorer radiatorer. En Nova är nog ingen dålig ide... En 360 + 240 är VÄLDIGT klent för SLI-lösningar och överklock.

Men! Det är ett jäkligt snyggt chassi önskar jag också hade hantag på mitt...

HE he jo har märkt att den inte var alltför optimal men folk har ju ändå lyckats. Kommer ju bli 360 +240+240 blir 2st 240 i botten med push pull.så 3 radiatorer fortfarande för lite med det jag vill ha?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

HE he jo har märkt att den inte var alltför optimal men folk har ju ändå lyckats. Kommer ju bli 360 +240+240 blir 2st 240 i botten med push pull.så 3 radiatorer fortfarande för lite med det jag vill ha?

Hoppas inte du tänker stapla dem med fläkt imellan för det kommer inte fungera! Bäst är om radiatorerna får frisk luft utifrån. Next best thing är att de tar det inifrån, men det är inte optimalt.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Hoppas inte du tänker stapla dem med fläkt imellan för det kommer inte fungera! Bäst är om radiatorerna får frisk luft utifrån. Next best thing är att de tar det inifrån, men det är inte optimalt.

nä tanken va väll mer att använda de befintliga 2 fläktar i dörren till den ena 240 radiatorn som blåser på den sen sätta andra radiatorn bredvid och på andra dörren ha fläktar som suger ut luften men det kanske är värdelöst?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

nä tanken va väll mer att använda de befintliga 2 fläktar i dörren till den ena 240 radiatorn som blåser på den sen sätta andra radiatorn bredvid och på andra dörren ha fläktar som suger ut luften men det kanske är värdelöst?

Nice kan du klämma in 2x 240 + 360 så har du en respektabel loop

Antigen har du alla radiatorer som insug eller som utblås. Det senare kan ge något sämre temperaturer men drar in mindre damm i datorn istället. Blanda bör du inte för du kommer den enda radiatorn ta "kall" luft som den sedan värmer och skickar till nästa radiator som då får problem att kyla i närheten så väl som den första radiatorn som fick kall luft direkt.

En sak som man inte ska glömma med vattenkylning är att fläktarna gör en jäkla skillnad (duh). Det är väldigt smart att köra med 15-2000rpm fläktar som man stryper ner när man surfar och drar på när man ska spela. En radiator kyler linjärt med hur mycket luft du flyttar igenom den.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Nice kan du klämma in 2x 240 + 360 så har du en respektabel loop

Antigen har du alla radiatorer som insug eller som utblås. Det senare kan ge något sämre temperaturer men drar in mindre damm i datorn istället. Blanda bör du inte för du kommer den enda radiatorn ta "kall" luft som den sedan värmer och skickar till nästa radiator som då får problem att kyla i närheten så väl som den första radiatorn som fick kall luft direkt.

En sak som man inte ska glömma med vattenkylning är att fläktarna gör en jäkla skillnad (duh). Det är väldigt smart att köra med 15-2000rpm fläktar som man stryper ner när man surfar och drar på när man ska spela. En radiator kyler linjärt med hur mycket luft du flyttar igenom den.

grym info tackar! iomed det inte finns plats för fläktarna att monteras under radiatorn(360 rad) så fick fläktarna monteras ovanpå radiatorn och de kommer då suga ut luften. dvs då ska de andra 2 radiatorernas fläktar oxo suga ut luften, har jag fattat det rätt? eller de två 240 kan de blåsa in luft istället på radiatorerna? iof blandar man då....

dessa fläktar vill jag ha; Cougar Vortex 120mm, PWM CF-V12HP

Ljudnivå 17.9 dB
Flöde 70.5 cfm
Anslutning PWM

de verkar effektiva och inte så högljudda. Ngn som har erfarenheter med dessa fläktar?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Japp du förstår. De enda högkvalitativa fläktarna jag vet är bra för radiatorer sedan Gentle Typhoon försvann är Noiseblocker e-loop. Just den varianten är PWM och har ett tak på 1900rpm, men kan i princip strypas ner till åtminstone 500rpm via cpu pwm t.ex. Cosmos II har ju en inbyggd hubb men den styr antagligen via spänning så då får du kolla noga innan du kopplar in 6 + 4 + 4 fläktar om du ska ha full push pull (vilket inte är nödvändigt om du kör med ordentliga fläktar) annars kanske du bränner hubben när du drar ner alla till 0. Den risken finns ju inte med PWM fläktar som styrs via moderkortet t.ex. även om tillräckligt många kan dra för mycket vid full drift i 12 volt och bränna en header.

Men då ska det mycket till...

Technische Daten:
Maße : 120x120x25mm
Gewicht: 123g
Nennspannung : 12V
Startspannung : 6,2 Volt
Leistungsaufnahme : 1,92Watt
Nenndrehzahl : 800 - 2000 (+/- 10%)
Druck : <2,240mmH2O
Luftförderleistung : <132,4 m3/h
Lautstärke: <28,4 dB/A
MTBF (25°C) : 120 000 Std.
Anschluss : 4 Pin PWM Molex mit Tachosignalleitung
Garantie: 6 Jahre

Dold text

Enligt tillverkaren av NB e-loop har den ett motstånd/ström på 0.2 ampere. Så den drar ca 2 Watt vid 12 volt. Normalt drar dock fläktar något mer precis när de startar. Men eftersom CPU header på de flesta moderkort (nu generaliserar jag) klarar av en ström på maximalt 2 ampere så klarar man av att driva 10 av dessa fläktar i 12 volt säkert från CPU header som i 99/100 fall använder äkta PWM.

Och om du inte vet skillnad mellan PWM-styrning och styrning via spänning rekommenderar jag dig att läsa på lite

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

Om du kör PWM fläktar så kan du köra med en PWM splitter, då kan du koppla in oändligt många då den tar ström från en molex. OBS funkar bara med PWM och bara på CPU/CPU_OPT headers på ditt moderkort.

NB-E eloop är bra, men dom ger ifrån sig ett konstigt turbulens ljud nånstanns vid 1800rpm och uppåt(jag har PWM modellen). Dom finns även under andra märken med lite roliga färger, phobya har en röd variant bland annat.

Personligen tycker jag det är enormt mkt smidigare med en fläktkontroller, när man surfar tex behövs kanske bara ett par fläktar och det går mkt smidigare att bara stänga av dom än att vara inne i Aisuite och pilla. Litar inte heller 100% på mjukvarubaserade lösningar. Kör du fläktkontroller så välj hellre 3-pins fläktar. Cougar fläktarna är inte dåliga alls, dom låter dock endel på fullt ös.

Angående push pull så är det mer eller mindre onödigt, bara man har bra fläktar så behövs det inte.

Andra bra fläktar för rad:

http://www.coolingstuff.se/p/942/alphacool-nb-eloop-1200rpm

http://www.coolingstuff.se/p/363/noiseblocker-blacksilent-xl2...

http://www.coolingstuff.se/p/827/phobya-nb-eloop-1600rpm

http://www.coolingstuff.se/p/910/phobya-nb-eloop-1000rpm

http://www.coolingstuff.se/p/711/nb-blacksilentpro-pl-ps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Japp du förstår. De enda högkvalitativa fläktarna jag vet är bra för radiatorer sedan Gentle Typhoon försvann är Noiseblocker e-loop. Just den varianten är PWM och har ett tak på 1900rpm, men kan i princip strypas ner till åtminstone 500rpm via cpu pwm t.ex. Cosmos II har ju en inbyggd hubb men den styr antagligen via spänning så då får du kolla noga innan du kopplar in 6 + 4 + 4 fläktar om du ska ha full push pull (vilket inte är nödvändigt om du kör med ordentliga fläktar) annars kanske du bränner hubben när du drar ner alla till 0. Den risken finns ju inte med PWM fläktar som styrs via moderkortet t.ex. även om tillräckligt många kan dra för mycket vid full drift i 12 volt och bränna en header.

Men då ska det mycket till...

Technische Daten:
Maße : 120x120x25mm
Gewicht: 123g
Nennspannung : 12V
Startspannung : 6,2 Volt
Leistungsaufnahme : 1,92Watt
Nenndrehzahl : 800 - 2000 (+/- 10%)
Druck : <2,240mmH2O
Luftförderleistung : <132,4 m3/h
Lautstärke: <28,4 dB/A
MTBF (25°C) : 120 000 Std.
Anschluss : 4 Pin PWM Molex mit Tachosignalleitung
Garantie: 6 Jahre

Dold text

Enligt tillverkaren av NB e-loop har den ett motstånd/ström på 0.2 ampere. Så den drar ca 2 Watt vid 12 volt. Normalt drar dock fläktar något mer precis när de startar. Men eftersom CPU header på de flesta moderkort (nu generaliserar jag) klarar av en ström på maximalt 2 ampere så klarar man av att driva 10 av dessa fläktar i 12 volt säkert från CPU header som i 99/100 fall använder äkta PWM.

Och om du inte vet skillnad mellan PWM-styrning och styrning via spänning rekommenderar jag dig att läsa på lite

tackar för förklaringen, rent spontant känns det bästa att styra med pwm styrning. Läste på en del om det som du föreslog. Hade varit jävligt nice dock att använda kosmos egna fläktkontroller.

hur ändrar jag rpm om man styr dem via moderkortet, mjukvara?

Finns det bättre fläktkontroller än den som finns i cosmos som man bör ha?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Om du kör PWM fläktar så kan du köra med en PWM splitter, då kan du koppla in oändligt många då den tar ström från en molex. OBS funkar bara med PWM och bara på CPU/CPU_OPT headers på ditt moderkort.

NB-E eloop är bra, men dom ger ifrån sig ett konstigt turbulens ljud nånstanns vid 1800rpm och uppåt(jag har PWM modellen). Dom finns även under andra märken med lite roliga färger, phobya har en röd variant bland annat.

Personligen tycker jag det är enormt mkt smidigare med en fläktkontroller, när man surfar tex behövs kanske bara ett par fläktar och det går mkt smidigare att bara stänga av dom än att vara inne i Aisuite och pilla. Litar inte heller 100% på mjukvarubaserade lösningar. Kör du fläktkontroller så välj hellre 3-pins fläktar. Cougar fläktarna är inte dåliga alls, dom låter dock endel på fullt ös.

Angående push pull så är det mer eller mindre onödigt, bara man har bra fläktar så behövs det inte.

Andra bra fläktar för rad:

http://www.coolingstuff.se/p/942/alphacool-nb-eloop-1200rpm

http://www.coolingstuff.se/p/363/noiseblocker-blacksilent-xl2...

http://www.coolingstuff.se/p/827/phobya-nb-eloop-1600rpm

http://www.coolingstuff.se/p/910/phobya-nb-eloop-1000rpm

http://www.coolingstuff.se/p/711/nb-blacksilentpro-pl-ps

hade du använt cosmos II egna fläktkontroller?

tack för dina andra förslag på fläktar. VILKRN fläkt skulle vara den ULTIMATA den bästa som finns på marknaden då?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Japp du förstår. De enda högkvalitativa fläktarna jag vet är bra för radiatorer sedan Gentle Typhoon försvann är Noiseblocker e-loop. Just den varianten är PWM och har ett tak på 1900rpm, men kan i princip strypas ner till åtminstone 500rpm via cpu pwm t.ex. Cosmos II har ju en inbyggd hubb men den styr antagligen via spänning så då får du kolla noga innan du kopplar in 6 + 4 + 4 fläktar om du ska ha full push pull (vilket inte är nödvändigt om du kör med ordentliga fläktar) annars kanske du bränner hubben när du drar ner alla till 0. Den risken finns ju inte med PWM fläktar som styrs via moderkortet t.ex. även om tillräckligt många kan dra för mycket vid full drift i 12 volt och bränna en header.

Men då ska det mycket till...

Technische Daten:
Maße : 120x120x25mm
Gewicht: 123g
Nennspannung : 12V
Startspannung : 6,2 Volt
Leistungsaufnahme : 1,92Watt
Nenndrehzahl : 800 - 2000 (+/- 10%)
Druck : <2,240mmH2O
Luftförderleistung : <132,4 m3/h
Lautstärke: <28,4 dB/A
MTBF (25°C) : 120 000 Std.
Anschluss : 4 Pin PWM Molex mit Tachosignalleitung
Garantie: 6 Jahre

Dold text

Enligt tillverkaren av NB e-loop har den ett motstånd/ström på 0.2 ampere. Så den drar ca 2 Watt vid 12 volt. Normalt drar dock fläktar något mer precis när de startar. Men eftersom CPU header på de flesta moderkort (nu generaliserar jag) klarar av en ström på maximalt 2 ampere så klarar man av att driva 10 av dessa fläktar i 12 volt säkert från CPU header som i 99/100 fall använder äkta PWM.

Och om du inte vet skillnad mellan PWM-styrning och styrning via spänning rekommenderar jag dig att läsa på lite

fick lite mer info anf cläktcontrollen, The fan controller is rated for a maximum of one Amp per channel, not one Amp per connector!

skulle du kunna ta en titt på denna sida, för verkar inte som fläkt kontrollen är en riktig pwm eller via spänning? kolla hans graf när han kopplar den till en oscilloscope.

ca 2/3 ner på sidan så ser du när han testar fläktkontrollen, http://www.overclockers.com/coolermaster-cosmos-ii-ultra-tower-case-review

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop