Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Trasig skärm

Hej Sweclockers.

Har en DELL skärm som slocknar efter cirka 1 sekund efter man sätter på den. Gissar att det är en kondensator eller liknande som har pajat i skärmen och undrar ifall det är lätt att laga på egen hand?

Tack på förhand.

5820K 4,4 GHz (1,24 Vcore) | MSI X99S Gaming 9 AC | MSI GTX 1080 Gaming X (2100 mhz / 11000 mhz)| Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | G.Skill Ripjaws DDR4 2666MHz 8x4GB / 32GB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire: X

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av muSashi:

Hej Sweclockers.

Har en DELL skärm som slocknar efter cirka 1 sekund efter man sätter på den. Gissar att det är en kondensator eller liknande som har pajat i skärmen och undrar ifall det är lätt att laga på egen hand?

Tack på förhand.

Jag har också en Dell-skärm med samma problem. Jag har öppnat upp den utan att finna något som klart och tydligt är trasigt. Jag har även sökt efter en lösning på internet utan framgångar. De flesta som får dessa problem verkar skicka tillbaka den till Dell om garantin fortfarande gäller.

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Aug 2005

Samma här, fast BenQ på en 4 år gammal skärm
lite kul endå då jag gav bort min gamla skärm till lille bror som har dragit den i golvet, suttit på den fler tal gånger, och det är fan inte ens en litet pixel fel eller färg fel på den. den jag har nu har suttit monterad på vägen och aldrig varit flyttad på 4 år... och så ger den upp bara så där.. Men om någon hittar en lösning på problemet så skulle jag vara evigt tacksam för lösningen.

gissar också på att det är en kondensator, men vilken? kan man kolla det med en vanlig multimeter? utan att löda lös hela världen.

Ha en bra helg
/F

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || GTX 1080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Core i5 2500k || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Så ingen har en lösning på den här tråkiga situation? Att skicka tillbaks den är inte ett alternativ.

5820K 4,4 GHz (1,24 Vcore) | MSI X99S Gaming 9 AC | MSI GTX 1080 Gaming X (2100 mhz / 11000 mhz)| Samsung NVMe SM961 1TB | IRONWOLF 10TB | G.Skill Ripjaws DDR4 2666MHz 8x4GB / 32GB | EVGA SuperNOVA P2 1000W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2714H | Dell U2312HM | K65 MX Speed Rapidfire RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | LITEON BLURAY BD-R 12X | Noctua NH-U14S PnP | Fractal Design Define XL R2 | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire: X

Trädvy Permalänk
Testpilot, Moderator
Kevin Dahlberg
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2002

Om det är "lätt" eller inte beror ju på hur händig du är, har du ingen lödutrustning eller lödkunskap blir det svårt och byta kondensatorer, att göra det utan att löda är i princip omöjligt.

För att veta om det är dåliga kondensatorer måste du som första steg öppna skärmen och se om du kan hitta några som svällt, är du osäker kan du posta en bild på hur det ser ut inuti så. Utan mer information än att den inte funkar så kan vi ju bara gissa, det kan vara en kondensator men det kan också vara ett trasigt lysrör eller något annat.

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 8GB][Gigabyte GeForce GTX 970 G1 Gaming]

Trädvy Permalänk
Dell
Registrerad
Jul 2011

Hej muSashi

Lukker skærmen helt ned, eller er der stadig strøm til, og skærm billedet blot bliver sort?

Prøv evt, at send mig dit servicetag i en privat besked, så ser jeg gerne om der er noget jeg kan hjælpe med. Er skærmen under 27" har den dog ikke et servicetag, og i såfald vil jeg have brug for et Dell ordrenummer istedet for. Hvis skærmen ikke er købt direkte gennem os, skulle du kunne få dette af din re-seller.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av DellCare:

Hej muSashi

Lukker skærmen helt ned, eller er der stadig strøm til, og skærm billedet blot bliver sort?

Prøv evt, at send mig dit servicetag i en privat besked, så ser jeg gerne om der er noget jeg kan hjælpe med. Er skærmen under 27" har den dog ikke et servicetag, og i såfald vil jeg have brug for et Dell ordrenummer istedet for. Hvis skærmen ikke er købt direkte gennem os, skulle du kunne få dette af din re-seller.

Med venlig hilsen

Karina Hansen

Hej Karina, skärmen lyser i en sekund, man ser windows, sen blir det helt svart och skärmen slocknar helt men power-knapp lampan lyser fortfarande som att skärmen vore igång.
Har tyvärr ingen garanti på skärmen.

Trädvy Permalänk
Dell
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av muSashi:

Hej Karina, skärmen lyser i en sekund, man ser windows, sen blir det helt svart och skärmen slocknar helt men power-knapp lampan lyser fortfarande som att skärmen vore igång.
Har tyvärr ingen garanti på skärmen.

Ok, det kunne godt lyde som en "bad connection". Har du prøvet at teste med et videokabel du ved virker helt korrekt? Hvis det heller ikke hjælper, så er mit bedste bud, at der er tale om nogle indre komponenter der fejler, og da der ingen garanti er tilbage, er der desværre ikke meget at gøre.

Med venlig hilsen

Karina Hansen