Mer minne i laptop samt ny skärm, min dator brinner nästan!!!

Permalänk
Medlem

Mer minne i laptop samt ny skärm, min dator brinner nästan!!!

Tjena, har en Lenovo G500 som hade 8GB från början, köpte förra veckan ytterligare 4GB minne så den nu har totalt 12GB minne.
Införskaffade mig även en ny skärm som körs i högsta upplösning, 1920x1080, innan kunde jag rulla min Laptop skärm i högst 1366x768 tror jag.
Nu har temperaturen ökat fruktansvärt mycket just nu är datorn 60-65~ grader varm och jag har endast Skype och Chrome igång.
När jag spelar kommer den lätt upp i 85-90~ grader.
Kan tillägga att jag använder mig utav en laptop kylare.
Datorn är helt clean från damm och annat smuts.
Varför blir den så varm? Finns det något jag kan göra? Jag vill ju inte ta ut 4GB ram endast för att få den lite kallare.. :/
Grafikkortet är ett Intel® HD Graphics 4000 så antar att mer ram skjutsar på grafiken en hel del, och därför blir den varmare.
Kan även tillägga att en ny SSD kom med i köpet, var Windows 8 på gamla hårddisken och nu Windows 7 på SSD'n om det skulle vara till hjälp.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Rekordmedlem

Har du installerat om och kanske bytt energischema ? Om du har valt hög prestanda så går cpun på max hela tiden, om du tidigare hade den på balanserat eller energisparläge eller liknande så kan delarna klocka ner sig när de inte används och då blir det svalare, så kolla energischemat om du inte gjort det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du installerat om och kanske bytt energischema ? Om du har valt hög prestanda så går cpun på max hela tiden, om du tidigare hade den på balanserat eller energisparläge eller liknande så kan delarna klocka ner sig när de inte används och då blir det svalare, så kolla energischemat om du inte gjort det.

Redan gjort det, alltid varit på "hög prestanda" och nu efter allt detta jag skrivit ovanför så blev den betydligt varmare.
Edit, knappt någon skillnad mellan Energispar, balanserat eller hög prestanda. Kan skilja 5 grader på sin höjd.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Rekordmedlem

Haar du kollat under kylningsprincip om det skiljer där ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Haar du kollat under kylningsprincip om det skiljer där ?

Hoppat mellan passiv och aktiv kylning, märker ingen stor skillnad alls.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moldex92:

Hoppat mellan passiv och aktiv kylning, märker ingen stor skillnad alls.

Skumt, har du installerat alla drivers ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Skumt, har du installerat alla drivers ?

Till stor del, ja. Mycket möjligt att jag missat någon enstaka.
Edit : Var en del faktiskt
http://support.lenovo.com/en_US/downloads/detail.page?DocID=D...
Om du går in på denna så har jag inte laddat ner samt installerat följande
USB Device, FireWire, IEEE 1394
Storage
Software and Utility
Recovery
Diagnostic
BIOS

Någon jag bör dra ner ganska omgående?

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör installera alla drivers och åtminstone kolla vad som skiljer biosen, jag föredrar att alltid ha uppdaterade bios men en del verkar ju inte bry sig om det men det kan ju påverka såna här problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen chans att mer minne skulle påverka temperaturen i datorn. Det är definitivt något annat. Dessutom använder du på sin höjd 4GB vid spelande...Synd att du lagt pengar i sjön bara eftersom dina extra 4GB inte gör någon skillnad.

Det borde inte vara någon skillnad med de nya sakerna, grafiken ska ha maxat förut också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör installera alla drivers och åtminstone kolla vad som skiljer biosen, jag föredrar att alltid ha uppdaterade bios men en del verkar ju inte bry sig om det men det kan ju påverka såna här problem.

Aldrig uppdaterat BIOS innan. Men antar att det är ganska simpelt och endast följa anvisningarna lenovo skriver?

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem

Du sa precis att du köpt ny skärm med full hd upplösning, där har du varför datorn blir mycket varmare under spel osv, förut körde du en relativt lågupplöst skärm, men nu har du börjat köra med en full hd skärm. Spelen kommer köras i en högre upplösning vilket leder till att grafikkortet måste jobba hårdare som i sin tur leder till att datorn blir varmare.. inte mycket att göra!

Visa signatur

CPU: Intel 2600K@ 4.5ghz, ASUS P8P67 Deluxe, 8 gb Corsair Vengeance 1600mhz, AMD 7970 3gb, Asus Full hd LED, 2 x OCZ Vertex2 60gb raid-0, 4TB HDD. Logitech G500, W7 Enterprise

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moldex92:

Aldrig uppdaterat BIOS innan. Men antar att det är ganska simpelt och endast följa anvisningarna lenovo skriver?

Ja det brukar vara rätt enkelt och det är bäst om du kan ladda hem biosfilen först så du inte gör det online, bara följ tillverkarens instruktioner så ska det gå bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Det finns ingen chans att mer minne skulle påverka temperaturen i datorn. Det är definitivt något annat. Dessutom använder du på sin höjd 4GB vid spelande...Synd att du lagt pengar i sjön bara eftersom dina extra 4GB inte gör någon skillnad.

Det borde inte vara någon skillnad med de nya sakerna, grafiken ska ha maxat förut också..

Pengar gick inte i sjön, men tack för att du endå försökte hjälpa till.
Min fps steg från 60-100 i spelande, och märkbart snabbare boot i windows och program.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Smerof:

Du sa precis att du köpt ny skärm med full hd upplösning, där har du varför datorn blir mycket varmare under spel osv, förut körde du en relativt lågupplöst skärm, men nu har du börjat köra med en full hd skärm. Spelen kommer köras i en högre upplösning vilket leder till att grafikkortet måste jobba hårdare som i sin tur leder till att datorn blir varmare.. inte mycket att göra!

Men tempen har ökat på desktop och där är skillnaden i belastningen för grafikkortet väldigt liten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men tempen har ökat på desktop och där är skillnaden i belastningen för grafikkortet väldigt liten.

Precis uppdaterat BIOS, fanns en nyare variation. Ingen märkbar skillnad på temp ännu.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moldex92:

Precis uppdaterat BIOS, fanns en nyare variation. Ingen märkbar skillnad på temp ännu.

Har du flyttat på nått när du monterade minnena ?
Sjunker tempen om du plockar ut minnet eller fortsätter den vara hög ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smerof:

Du sa precis att du köpt ny skärm med full hd upplösning, där har du varför datorn blir mycket varmare under spel osv, förut körde du en relativt lågupplöst skärm, men nu har du börjat köra med en full hd skärm. Spelen kommer köras i en högre upplösning vilket leder till att grafikkortet måste jobba hårdare som i sin tur leder till att datorn blir varmare.. inte mycket att göra!

Synd, frågan är om man vågar spela med denna skärm då. Tempen ligger runt 85~ vid belastning.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du flyttat på nått när du monterade minnena ?
Sjunker tempen om du plockar ut minnet eller fortsätter den vara hög ?

Jag har inte flyttat några minnen, mer än att stoppa i 4GB mera.
Har inte testat att plocka ut minnet ännu, jobbigt att skruva upp laptopen och ta ut minnet, sedan stoppa tillbaka det igen. :/

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Moldex92:

Jag har inte flyttat några minnen, mer än att stoppa i 4GB mera.
Har inte testat att plocka ut minnet ännu, jobbigt att skruva upp laptopen och ta ut minnet, sedan stoppa tillbaka det igen. :/

Jag menade om du på nått sätt kan ha flyttat på nån del av kylningen när du monterade minnet, nån heatpipe som inte längre ligger emot helt eller nått liknande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag menade om du på nått sätt kan ha flyttat på nån del av kylningen när du monterade minnet, nån heatpipe som inte längre ligger emot helt eller nått liknande.

Nä, inte vad jag tror Tryckte som sagt bara ner minnet försiktigt och skruvade på locket igen.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem

Har du monterat isär datorn och tagit ut fläktarna (om detta går) och blåst rent fläktar och filter?
vet att min temp sjönk en hel del när ja gjorde detta. innan blåste ja bara rent från utsidan.
Det kan hjälpa några grader i allafall, och testa en extern laptopkylare till om du har någon du får låna lr så.

Permalänk
Rekordmedlem

Det enda man kan göra är väl att backa och se om det påverkar och om inte så får man kanske montera om kylningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffe90:

Har du monterat isär datorn och tagit ut fläktarna (om detta går) och blåst rent fläktar och filter?
vet att min temp sjönk en hel del när ja gjorde detta. innan blåste ja bara rent från utsidan.
Det kan hjälpa några grader i allafall, och testa en extern laptopkylare till om du har någon du får låna lr så.

Tack, när jag monterade minne samt SSD tog jag även en liten titt runt om och såg inget damm alls. Är ganska pedant så finns inte så mycket damm i mitt rum. Är ägare utav en Targus kylplatta, kanske inte bästa men hoppas att den hjälper till lite iaf.

Funderar på ta en bordsfläkt och rikta den mot datorn tangentbord när jag spelar, eventuellt bygga 2x 120mm fläktar i någon form som riktas ner mot laptopens tangentbord.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det enda man kan göra är väl att backa och se om det påverkar och om inte så får man kanske montera om kylningen.

Jo, får kanske plocka ut minnet då och kolla om det gör skillnad, tror dock inte det gör någon skillnad alls.
Det enda jag kan tro är skärmen, som tidigare skrevs att den jobbar nu i högre upplösning som i följd gör datorn varmare.
Montera om kylning samt byta pastan är inget jag vågar göra Även om garantin redan är bruten.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju inte så svårt att dra ut kabeln till skärmen och se om det påverkar när du inte spelar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ju inte så svårt att dra ut kabeln till skärmen och se om det påverkar när du inte spelar.

Gjorde det nu, att endast köra med laptop skärm. Ingen skillnad på temperaturen alls.

Edit : Kan tillägga att när jag spelar ett annat spel med 400~ fps så blir den runt 80-85 grader, ställde in på 60 fps och då ligger den runt 65 grader.
Edit 2 : Kollar twitch stream och datorn blir snabbt 75 grader....

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moldex92:

Pengar gick inte i sjön, men tack för att du endå försökte hjälpa till.
Min fps steg från 60-100 i spelande, och märkbart snabbare boot i windows och program.

Inte för att det hör till tråden men du kan inget om datorer märker jag. Mängden ram har inget med boottiden att göra och din fps kan omöjligt öka med mer ram då du inte använder mer än 4 GB. Dessutom så har du dubblat din skärmstorlek...

Ett hett tipps till nästa gång du vill uppgradera din dator. Fråga här innan du uppgraderar så ser vi till att du inte slänger pengar i sjön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Inte för att det hör till tråden men du kan inget om datorer märker jag. Mängden ram har inget med boottiden att göra och din fps kan omöjligt öka med mer ram då du inte använder mer än 4 GB. Dessutom så har du dubblat din skärmstorlek...

Ett hett tipps till nästa gång du vill uppgradera din dator. Fråga här innan du uppgraderar så ser vi till att du inte slänger pengar i sjön.

Kan du då som är bäst i världen på datorer förklara för mig som inte "kan något alls" varför min FPS steg mycket när jag tryckte i mer ram?

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ju inte enbart ökat minnet utan även monterat in en ssd och installerat om, har du på något sätt testat en sak i taget eller är det summan av 3 hopklumpade ändringar du märker ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har ju inte enbart ökat minnet utan även monterat in en ssd och installerat om, har du på något sätt testat en sak i taget eller är det summan av 3 hopklumpade ändringar du märker ?

Köpte först mera ram, det var då min FPS ökade mycket. Sedan ville jag ha ännu mera fart och bestämde mig för en SSD sen så råkade det slinka ner en skärm med. Efter SSD installerad och skärm inkopplad blev det inget mer FPS. Så att ram minnet gjorde så FPSn steg.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~