Permalänk
Permalänk
Medlem

kort svar: nej

längre svar: Allt går. Men det du länkade var en dator som har socket LGA1155 och ett moderkort med LGA1150. Emedan de finns stora likheter så är det ej samma socket. Så skulle du byta det så behövs ny processor. Det kan ju vara så att det är något special inne i den där Asus:en, vilket jag inte vet om. Dock processor i standard utförande skulle ej fungera.

Och så kan ju säkert någon rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

är de för att lådan är för liten?

Permalänk
Medlem

Det står Kompatibla processorer Pentium, Celeron, Core i5, Core i3, Core i7, Xeon E3-1200-serien och det är ju en i5a i datorn?

Permalänk
Skrivet av xiinth:

är de för att lådan är för liten?

Processorn kommer inte att funka med det moderkort du länkade+ att kortet du länkade är för stort för ditt chassi.

LGA 1155 propp som du har i5 funkar inte på LGA 1150 kort.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xiinth:

Det står Kompatibla processorer Pentium, Celeron, Core i5, Core i3, Core i7, Xeon E3-1200-serien och det är ju en i5a i datorn?

Det finns dock olika generationer av i5, i7 osv., din cpu är en s.k. Ivy-bridge (gen 3) med en 1155 pins socket. Moderkortet du länkar är gjort för den nyare Haswell socket med 1150 pins så du måste byta CPU ifall du köper detta moderkortet.

EDIT: Kanske finns hjälp i denna tråden, ser ut som mATX: http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1273534-hjalp-med-m...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xiinth:

Det står Kompatibla processorer Pentium, Celeron, Core i5, Core i3, Core i7, Xeon E3-1200-serien och det är ju en i5a i datorn?

Ja, men precis som med att alla Volvo V70 heter V70 innebär det inte att delarna är utbytbara mellan alla årsmodeller.

Jag har en i7 med ett par år på nacken, men det innebär inte att den passar ihop med nyare delar, även om sakerna i vissa fall gör det.

Varför ska du byta moderkort till att börja med?

Permalänk
Medlem

Till i3,i5 finns det tre olika socklar till 1156/1155/1150.
Till i7 finns det 1366/1156/1155/1150/2011.

Det är antalet pinnar som sockel namnet antyder.
Och inga cpu'er av en sockel går att använda till en annan.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!