Intel Devil’s Canyon Core i7-4790K and Core i5-4690K Processors Confirmed!

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Intel Devil’s Canyon Core i7-4790K and Core i5-4690K Processors Confirmed!

Intel Devil’s Canyon Core i7-4790K and Core i5-4690K Processors Confirmed

http://http://wccftech.com/intel-devils-canyon-core-i7-4790k-core-i5-4690k-processors-confirmed-core-i74790k-boosts-44-ghz/

Undrar hur mycket de här överklockar samt om det är är värt att uppgradera från nuvarande i5-2500k @ 4.6Ghz. Man blir lätt frestad :).

Vad tycker ni om de nya versionerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

Intel Devil’s Canyon Core i7-4790K and Core i5-4690K Processors Confirmed

http://http://wccftech.com/intel-devils-canyon-core-i7-4790k-core-i5-4690k-processors-confirmed-core-i74790k-boosts-44-ghz/

Undrar hur mycket de här överklockar samt om det är är värt att uppgradera från nuvarande i5-2500k @ 4.6Ghz. Man blir lätt frestad :).

Vad tycker ni om de nya versionerna?

Beror helt på vad du gör med datorn, sitter du och renderar filmer eller 3D så är ju en ~30%+ prestanda boost (eftersom att du har en sandy i5 -> i7 i rätt miljö) ganska så mycket och jag tycker då det är helt klart värt.

Om du sitter och spelar, så klockar 2500k jäkligt bra, och med DirectX12 på ingång för nästa generation spel som drastiskt kommer minska hur mycket prestanda du behöver för att driva ett spel, så tycker jag att du kan vänta på mer siffror och se hur de verkligen överklockar och dyl.

Då dessa släpps med lödd IHS så kan man ju hoppas att de klockar lika bra som Sandybridge, då jäklar kan vi se en skjuts i prestanda.
Om man ser till testet Sweclockers gjorde så kommer du troligtvis se prestanda som motsvarar Deliddade 4770k (vilket är väldigt bra)

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

De är säkert bra. Men jag kommer att satsa på Haswell E x99 istället.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Entusiast

Intressant att 4790K får en 4.4GHz-klockning direkt från fabrik, med Haswells IPC så innebär det ju en hel del prestanda och oavsett om 4.4GHz alltid har kunnat nås på Haswell så visar ju det att Intel är väldigt självsäkra för att sätta den klockfrekvensen från fabrik.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av OskarW90:

Beror helt på vad du gör med datorn, sitter du och renderar filmer eller 3D så är ju en ~30%+ prestanda boost (eftersom att du har en sandy i5 -> i7 i rätt miljö) ganska så mycket och jag tycker då det är helt klart värt.

Om du sitter och spelar, så klockar 2500k jäkligt bra, och med DirectX12 på ingång för nästa generation spel som drastiskt kommer minska hur mycket prestanda du behöver för att driva ett spel, så tycker jag att du kan vänta på mer siffror och se hur de verkligen överklockar och dyl.

Då dessa släpps med lödd IHS så kan man ju hoppas att de klockar lika bra som Sandybridge, då jäklar kan vi se en skjuts i prestanda.
Om man ser till testet Sweclockers gjorde så kommer du troligtvis se prestanda som motsvarar Deliddade 4770k (vilket är väldigt bra)

Har tänkt på att uppgradera till i7 ett tag, frågan är om det är här värt det eller om man ska satsa på Haswell E x99 som Gunner357 nämnde. Då de har DDR4 och fler kärnor. Det kommer väl ut recensioner på båda processorna inom ett par månader så det är bara att vänta lite till innan man bestämmer sig, väl värt att lägga en hel del kosing på CPU då de verkar hålla ett jävla tag.

Permalänk
Medlem

Intressant på denna tabell bild kan man see att Core i7-4790 Memory speed support 1600
Och före den klockbara cpu Core i7-4820K och andra är Memory speed support 1866,1600
Menas det att i7-4790 kan bara funkar bra med DDR3 minne som har hastighet 1600 ?

Permalänk
Medlem

Har alltid drömt om att ha en prolle som går i 5GHz och med 4790K kan detta bli verklighet. HT verkar nödvändigt igen i och med spelen som släpps numera.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

står någonstans att det ska vara release av 4790k den andra juni, kan det stämma?

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av giglos:

står någonstans att det ska vara release av 4790k den andra juni, kan det stämma?

"The Devil’s Canyon processors will launch on 2nd June as confirmed from previous reports"

Om vi kan lita på den där sidan så skulle det vara rätt härligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Beror helt på vad du gör med datorn, sitter du och renderar filmer eller 3D så är ju en ~30%+ prestanda boost (eftersom att du har en sandy i5 -> i7 i rätt miljö) ganska så mycket och jag tycker då det är helt klart värt.

Om du sitter och spelar, så klockar 2500k jäkligt bra, och med DirectX12 på ingång för nästa generation spel som drastiskt kommer minska hur mycket prestanda du behöver för att driva ett spel, så tycker jag att du kan vänta på mer siffror och se hur de verkligen överklockar och dyl.

Då dessa släpps med lödd IHS så kan man ju hoppas att de klockar lika bra som Sandybridge, då jäklar kan vi se en skjuts i prestanda.
Om man ser till testet Sweclockers gjorde så kommer du troligtvis se prestanda som motsvarar Deliddade 4770k (vilket är väldigt bra)

Är du säker på att de släpps med lödd IHS? Har för mig att jag läste att det inte var det. Jag blev måttligt imponerad av recensionen av icke K modellerna, men en grundklock på 4 och turbo på 4,4 OCH lödd IHS så blir det köp direkt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av intel2000:

Intressant på denna tabell bild kan man see att Core i7-4790 Memory speed support 1600
Och före den klockbara cpu Core i7-4820K och andra är Memory speed support 1866,1600
Menas det att i7-4790 kan bara funkar bra med DDR3 minne som har hastighet 1600 ?

Nej, det är den högsta officiella hastigheten den stödjer.
Sen om du överklockar minnena så spelar det ingen roll.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Är du säker på att de släpps med lödd IHS? Har för mig att jag läste att det inte var det. Jag blev måttligt imponerad av recensionen av icke K modellerna, men en grundklock på 4 och turbo på 4,4 OCH lödd IHS så blir det köp direkt.

Jag är ganska så säker att det blir lödd! Det är det enda jag hört iaf.
Sedan sägs det ju att de kommer kunna klockan till 5 hyffsat lätt. Tror det var någon kinesisk sida som hade fått tag på infon.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag är ganska så säker att det blir lödd! Det är det enda jag hört iaf.
Sedan sägs det ju att de kommer kunna klockan till 5 hyffsat lätt. Tror det var någon kinesisk sida som hade fått tag på infon.

Ifall så är läget så är det inget snack, då åker 4770k ner i något serverkalas och en 4790k får ta plats på tronen istället.

Har i och för sig ingen källa på att det skulle vara limmad IHS, men det diskuterades rätt flitigt här att det skulle vara limmad.

Edit:

Citat:

The one bad bit of information is that it appears that Devil’s Canyon will only be supported by the Intel 9-series motherboards. Intel is very tight lipped on what they are saying, but if this is true they will be locking down what boards support these new CPU’s by the CPU micro code in order to push sales of their new Z97 platform.
Read more at http://www.legitreviews.com/hands-on-with-devils-canyon-intel...

Jaha, det sög.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

"The Devil’s Canyon processors will launch on 2nd June as confirmed from previous reports"

Om vi kan lita på den där sidan så skulle det vara rätt härligt.

Jo verkligen, det är på tiden att byta ut min 750 i5

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Jag är ganska så säker att det blir lödd! Det är det enda jag hört iaf.
Sedan sägs det ju att de kommer kunna klockan till 5 hyffsat lätt. Tror det var någon kinesisk sida som hade fått tag på infon.

De har väll aldrig sagt att den ska vara lödd. Det ända vi vet är att de ska ha bytt TIM från den nuvarande till något annat.

Permalänk
Medlem

Är det någon som sett någon prisindikation på 4790k ännu?

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sitrus:

"The Devil’s Canyon processors will launch on 2nd June as confirmed from previous reports"

Om vi kan lita på den där sidan så skulle det vara rätt härligt.

Skrivet av Erixs:

Är det någon som sett någon prisindikation på 4790k ännu?

Vad jag hört så ska dom kosta lika mkt som nuvarande 4770k, kanske sker nån hundring eller två upp eller nej..det är min gissning

Visa signatur

I7-4770k | Corsair 8GB 2133MHz VENGEANCE PRO | Gigabyte 760 | Asus z97-A | Samsung 840 Series 120 gb | 2x2TB 1x1TB | Corsair H80i | FD R4 |Corsair 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Jag är ganska så säker att det blir lödd! Det är det enda jag hört iaf.
Sedan sägs det ju att de kommer kunna klockan till 5 hyffsat lätt. Tror det var någon kinesisk sida som hade fått tag på infon.

Har inte sett någonstans att det skulle vara något ändrat om hur IHS är fastsatt. Ifall dom plötsligt börjat löda fast IHS sedan Sandy Bridge så hade det varit en gaaaaanska stor poäng dom hade haft i pressmaterialet, skulle jag misstänka. Istället så nämner dom utbytt TIM och något vagt om IHS (som knappast är vad du tror/hoppas).

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

nya devils canyon kommer ha fast lödd ihs kommer bli likt gamla trogna 2600K sandy bridge som var kung på klocka. det är tal på att denna nya 4790K ska komma runt september månad tyvärr. här kommer en källa på det

http://www.nordichardware.se/CPU/Styrkrets/papperslansering-a...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

De har väll aldrig sagt att den ska vara lödd. Det ända vi vet är att de ska ha bytt TIM från den nuvarande till något annat.

Vilket är asroligt då det inte är TIM som suger hos prollerna utan det är mellanrummet som stökar till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

nya devils canyon kommer ha fast lödd ihs kommer bli likt gamla trogna 2600K sandy bridge som var kung på klocka. det är tal på att denna nya 4790K ska komma runt september månad tyvärr. här kommer en källa på det

http://www.nordichardware.se/CPU/Styrkrets/papperslansering-a...

Ifall det stämmer så blir jag upprörd, och lär troligt skita i att vänta på det överhuvudtaget.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

nya devils canyon kommer ha fast lödd ihs kommer bli likt gamla trogna 2600K sandy bridge som var kung på klocka. det är tal på att denna nya 4790K ska komma runt september månad tyvärr. här kommer en källa på det

http://www.nordichardware.se/CPU/Styrkrets/papperslansering-a...

Det som är intressant är hur det blir för alla oss som sitter på Z87 brädor. Det ryktas ju att man måste inhandla nytt moderkort också.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Denna nya 4690K/4790K "Devils Canyon " borde passa dagens moderkort med chipset z87 ?
då det är samma socket ju, ingen ändring där vad jag kan se eller fatta varför, make no sense ! egentligen borde det räcka med ny bios på dom gamla Z87 men om dom nu ska verkligen vara så himla bra som det sägs att dom klockar som fan likt sandy bridge gjorde på den tiden. så är det värt och uppgradera och även få bukt med värmen som sätter stopp att klocka högre, och få stabilare system

för min del då idag sitter jag med Asus X79 Deluxe med en 4820K Ivy bridge-e kilockar riktigt bra har slagit över 195 Bclk och ligger nu med klock på 4,8Ghz stabilt med luft kylning, nu väntas jag få köpa ny moderkort med chipset x99 och nyaste core i7 5960X " Haswell-e " med 8 Cores / 16 Threads och visst kommer jag tjäna på det skillnad mellan dom två ju mer cores när man sitter o håller på med video filmer o encodar dom och bildredigeringar. i spel kommer jag nog inte märka nåt kanske lite men ej med ögat

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Denna nya 4690K/4790K "Devils Canyon " borde passa dagens moderkort med chipset z87 ?
då det är samma socket ju, ingen ändring där vad jag kan se eller fatta varför, make no sense ! egentligen borde det räcka med ny bios på dom gamla Z87 men om dom nu ska verkligen vara så himla bra som det sägs att dom klockar som fan likt sandy bridge gjorde på den tiden. så är det värt och uppgradera och även få bukt med värmen som sätter stopp att klocka högre, och få stabilare system

för min del då idag sitter jag med Asus X79 Deluxe med en 4820K Ivy bridge-e kilockar riktigt bra har slagit över 195 Bclk och ligger nu med klock på 4,8Ghz stabilt med luft kylning, nu väntas jag få köpa ny moderkort med chipset x99 och nyaste core i7 5960X " Haswell-e " med 8 Cores / 16 Threads och visst kommer jag tjäna på det skillnad mellan dom två ju mer cores när man sitter o håller på med video filmer o encodar dom och bildredigeringar. i spel kommer jag nog inte märka nåt kanske lite men ej med ögat

Ja, eftersom icke-K modellerna passar rakt ner i Z87 så är det inget problem. Dock så har det ryktats tidigare om att så inte är fallet med Devil's Canyon, just för att de vill pusha de nya Z97 brädorna. Men som sagt, det är fortfarande rykten och jag har inte hittat någon annan information.

Edit: Inte hittat någon annan information än enstaka forum poster som hävdar att det passar, och lika många som hävdar att det inte passar.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Kollade nyss på

http://www.asus.com/se/Motherboards/MAXIMUS_VI_HERO/HelpDesk_CPU/

Och där står både 4690k och 4790k med. Så de verkar som att z87 fixar de iaf
Lite gammal tråd kanske men kändes som infon kunde vara intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Vad jag har läst hittills så kommer inte processorerna vara fastlödda. Utan endast förbättrad kylpasta samt förbättrad kontakt mellan IHS och chipet.

Finns inget som pekar på att det kommer lödas.

Hoppas att jag har fel, för jag kommer byta ut min 4770k direkt i så fall.

Permalänk
Skrivet av jazon:

Kollade nyss på

http://www.asus.com/se/Motherboards/MAXIMUS_VI_HERO/HelpDesk_CPU/

Och där står både 4690k och 4790k med. Så de verkar som att z87 fixar de iaf
Lite gammal tråd kanske men kändes som infon kunde vara intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Står det så då är det så.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D