Permalänk
Medlem

TV på landet

Hej

Om denna fråga hamnat i fel forum får moderator gärna flytta frågan rätt

På vårt landställe har vi i dagsläget en gammal tjock TV med boxer box o tv-kort kopplad till tv´n för att kunna se på tv.
Vi har endast en antenn på taket. Vi har alltså ingen kabel-tv via någon TV-leverantör som man har i stan.
Kanalerna vi får in är 1an, 2an, 4an och 6an.

Nu tänkte vi köpa en platt tv o slänga ut gamla 80-tals burken
Frågan är hur vi kan få lite mer kanaler ut till landet och nya tv´n utan att behöva köpa parabol o tillhörande abonnemang?
Går det att få mer kanaler via befintliga boxer boxen tro? Dock är det ganska usel bild kvalitét via antennen så det vore ju kul att fixa lite bättre sändningar.

Satt o funderade på om det går att köpa o abonnera nån typ av streaming tjänst med tv´kanaler över internet.
Har ganska bra internet på landet med en 3g/4g mast ganska nära.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

mm boxer har massa kanaler i sitt utbud men då kvarstår att det blir ganska dålig kvalitet med sändningarna och mottagning via vanlig antenn på taket.
Det vore ju nice om det fann någon internetbaserad tv-tjänst som inte är "play" för att se favoritprogrammen i efterhand.

Permalänk
Medlem

https://magine.com har du, tv på nätet så bra som det går just nu typ. Sen typ Netflix då.
Har du SVT1 HD, eller är det bara vanliga lowres? Kanske går att få en provperiod hos Boxer så du kan testa hur det är.

Permalänk
Medlem

Bara lowres. Befintliga tv sändningen går genom vanlig antenn på taket och boxer boxen.

Permalänk
Medlem

En Sling Media Slingbox Pro-HD ståendes hemma, som sedan kör via bredband till en Slingbox, på landet?

Annars är Boxer bra. Det går att köpa "kontantkort" som du fyller på. Lite dyrare, men bra ifall man inte alltid är på landet. Eller så tar du med dig ditt befintliga boxerkort + box. Borde gå?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med OpenELEC(XBMC) och diverse stream addons. tex p2p streams(sport, f1 osv), icefilms(filmer & serier), svtplay, xot(diverse playkanaler), youtube, vimeo m.m.
Vem fasen vill titta på vanlig tv idag liksom...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robie76:

mm boxer har massa kanaler i sitt utbud men då kvarstår att det blir ganska dålig kvalitet med sändningarna och mottagning via vanlig antenn på taket.
Det vore ju nice om det fann någon internetbaserad tv-tjänst som inte är "play" för att se favoritprogrammen i efterhand.

Du tjatar om att det är dålig kvalitet på Boxers kanaler genom antennen på taket. Om du köper en ny TV med stöd för DVB-T2 så kan du ta emot HD kanaler även med en vanlig antenn på taket. Sedan tror jag också att en del av det som du tycker är dålig kvalitet beror på er nuvarande sunkiga TV. Boxer är varken bättre eller sämre än andra leverantörer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robie76:

Hej

Om denna fråga hamnat i fel forum får moderator gärna flytta frågan rätt

På vårt landställe har vi i dagsläget en gammal tjock TV med boxer box o tv-kort kopplad till tv´n för att kunna se på tv.
Vi har endast en antenn på taket. Vi har alltså ingen kabel-tv via någon TV-leverantör som man har i stan.
Kanalerna vi får in är 1an, 2an, 4an och 6an.

Nu tänkte vi köpa en platt tv o slänga ut gamla 80-tals burken
Frågan är hur vi kan få lite mer kanaler ut till landet och nya tv´n utan att behöva köpa parabol o tillhörande abonnemang?
Går det att få mer kanaler via befintliga boxer boxen tro? Dock är det ganska usel bild kvalitét via antennen så det vore ju kul att fixa lite bättre sändningar.

Satt o funderade på om det går att köpa o abonnera nån typ av streaming tjänst med tv´kanaler över internet.
Har ganska bra internet på landet med en 3g/4g mast ganska nära.

Tack på förhand

Parabolantenn + Viasat är ju lätt det bästa ute i obygden, varför inte skaffa det?

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Canal Digital om du har fritt i söderläge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Hej

Om denna fråga hamnat i fel forum får moderator gärna flytta frågan rätt

På vårt landställe har vi i dagsläget en gammal tjock TV med boxer box o tv-kort kopplad till tv´n för att kunna se på tv.
Vi har endast en antenn på taket. Vi har alltså ingen kabel-tv via någon TV-leverantör som man har i stan.
Kanalerna vi får in är 1an, 2an, 4an och 6an.

Nu tänkte vi köpa en platt tv o slänga ut gamla 80-tals burken
Frågan är hur vi kan få lite mer kanaler ut till landet och nya tv´n utan att behöva köpa parabol o tillhörande abonnemang?
Går det att få mer kanaler via befintliga boxer boxen tro? Dock är det ganska usel bild kvalitét via antennen så det vore ju kul att fixa lite bättre sändningar.

Satt o funderade på om det går att köpa o abonnera nån typ av streaming tjänst med tv´kanaler över internet.
Har ganska bra internet på landet med en 3g/4g mast ganska nära.

Tack på förhand

Skrivet av giplet:

Du tjatar om att det är dålig kvalitet på Boxers kanaler genom antennen på taket. Om du köper en ny TV med stöd för DVB-T2 så kan du ta emot HD kanaler även med en vanlig antenn på taket. Sedan tror jag också att en del av det som du tycker är dålig kvalitet beror på er nuvarande sunkiga TV. Boxer är varken bättre eller sämre än andra leverantörer.

Det du behöver är en ordentlig antenn, till och med jag får in kanaler med BRA kvalitet via boxer uppe i norra Norrland.

Så det du behöver är en riktig antenn typ denna:

eller det kanske var lite overkill men denna:

Och inte den här typen:

Edit: jag vet inget om antennerna på bilderna om de är bra eller dåliga men iaf jag vill bara förmedla att du ska ha en bra antenn.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Litenskit:

Det du behöver är en ordentlig antenn, till och med jag får in kanaler med BRA kvalitet via boxer uppe i norra Norrland.

Eftersom Boxer sänder digitalt så får man bild när man har en tillräckligt bra antenn. Har man för dålig antenn får man artefakter. Eftersom TS klagar på dålig bild, vilket jag tolkar som suddig bild/dålig upplösning, och inte på artefakter så har han en tillräckligt bra antenn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Eftersom Boxer sänder digitalt så får man bild när man har en tillräckligt bra antenn. Har man för dålig antenn får man artefakter. Eftersom TS klagar på dålig bild, vilket jag tolkar som suddig bild/dålig upplösning, och inte på artefakter så har han en tillräckligt bra antenn.

Klagar på dålig bild kan väl innebära att han inte ser några hd kanaler öht pga en dålig antenn?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Litenskit:

Klagar på dålig bild kan väl innebära att han inte ser några hd kanaler öht pga en dålig antenn?

Ja, så utan att veta så är det lika bra att slå till på en ny antenn på en gång menar du?

Jag körde Boxer innan och kunde utan vidare ta emot HD-kanaler med en 30 år gammal antenn. Den största grejen med HD-kanalerna är att de kräver att antennen hanterar vissa band som kanske inte är så välanvända och inte stödjs av alla antenner. Det är nog mycket mer troligt att det är själva boxen som inte hanterar DVB-T2, som ju inte har funnits i så himla många år.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av robie76:

mm boxer har massa kanaler i sitt utbud men då kvarstår att det blir ganska dålig kvalitet med sändningarna och mottagning via vanlig antenn på taket.
Det vore ju nice om det fann någon internetbaserad tv-tjänst som inte är "play" för att se favoritprogrammen i efterhand.

Boxer leverar HD tv via tv antenn om du skaffar en HD box.

Mina päron har en 55" hd tv med HD box och kan säga att bilden inte är dålig via boxer..

Ska du dock använda den gamla boxen med typ en "scart" blir såklart bilden dålig, Med HD boxen kan du oxå spela in och se i efterhand

Visa signatur

GPU: -MSI GeForce GTX 770 CPU: -Intel i5 4670K RAM:-Kingston HyperX Fury 8gb
Mobo: -Gigabyte GA z97x SLI PSU: -Corsair CS750M HDD:-Samsung SSD Evo 840 Series 120gb, Seagate desktop HDD 1tb
Case: -Fractal Design R4 OS: -Windows 7 Ultimate 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, så utan att veta så är det lika bra att slå till på en ny antenn på en gång menar du?

Jag körde Boxer innan och kunde utan vidare ta emot HD-kanaler med en 30 år gammal antenn. Den största grejen med HD-kanalerna är att de kräver att antennen hanterar vissa band som kanske inte är så välanvända och inte stödjs av alla antenner. Det är nog mycket mer troligt att det är själva boxen som inte hanterar DVB-T2, som ju inte har funnits i så himla många år.

Var skrev jag att han ska köpa en ny antenn? Jag sa att han behöver en bra antenn för att få in hd kanaler "på landet"....
Som du kanske läste så tänkte han köpa en ny platt tv och en väldigt stor del av dem har inbyggd box.

För att förtydliga till TS:

Du ska INTE köpa en ny antenn bara för att.
Vänta tills du har köpt din nya tv och se om bildkvaliten blir bättre.
När du köper din nya tv se till att om den har inbyggd digitalbox med plats för kort att den stödjer DVB-T2.
Om den har det och du inte får in HD kanalerna ändå så kanske du borde undersöka möjligheterna att införskaffa en ny antenn.
Om den inte har inbyggd digitalbox med plats för kort bör du se om din externa digital box stödjer DVB-T2.
Stödjer den DVB-T2 och du inte får in HD kanaler så bör du undersöka möjligheterna att införskaffa en ny antenn.
Stödjer den inte DVB-T2 så bör du skaffa en som gör det.

Så Giplet missade jag något denna gång?

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.