min dator startar inte? den fastnar på "startup" grejen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
norrköping
Registrerad
Jan 2011

min dator startar inte? den fastnar på "startup" grejen

Tja! för ca 5 dagar sedan så skulle jag starta min dator men då den fastnade på "bios" grejen(vet inte riktig vad det heter) alltså där det står typ press DEL to run setup osv. här en en bild på vart det fastnar

Jag antar att den fastnar på initializing USB controllers pga efter ca 15 min så står det "initialazing USB controllers .. Done ." istället för Initialazing USB controllers som det bara står i början. Jag har inte en aning om vad som har hänt pga jag använda dator på kvällen och stängde av den normalt men när jag skulle starta den på morgonen så startade den inte.

jag har testat att koppla ut och satt in alla usb kontakter igen och restartat dator massa gånger. Det är dock allt jag har gjort pga jag inte har en aning om vad mer jag kan göra.

här är ett video klipp från när jag startar datorn och så ser ni vart jag fastnar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

Om du inte kommer in i BIOS genom att trycka på DEL på tangentbordet, kan ett bra första steg vara att reset:a/återställa CMOS

Hur du gör detta beksrivs i din manual, till ditt moderkort.
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/socketAM3/M4A89GTD_PRO_US...

Innan du gör detta dra ut strömkablen till datorn, håll in power knappen på chassit i ca 5 sek, därefter tar du en skruvmejsel och ser till att den vidrör två pins, håll kvar i ca 5:sek, vänta 3 minuter.

Sätt in strömkablen, testa att starta datorn. Om du nu kommer åt BIOS genom trycka DEL på tangentbordet så återställ inställningarna till vad som kallas "Optimized Defaults"
Vanligtvis är det F6 tangenten, därefter sparar du, brukar vara F10 på tangentbordet. Accepterar med Enter tangenten. Datorn startar om.

Sen kan det vara en idé att kontrollera att BIOS inställningarna är korrekta. Börja med att kolla att RAM iställningarna är rätt, hastighet, timings, volt.

Kan även finnas en funktion XMP. Som gör detta automatiskt åt dig, om RAM/moderkort stödjer det.

Hur du gör detta och mer finns också i manualen

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Gammalt batteri?

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud