Permalänk
Medlem

Hur fungerar Chromecast?

Hej,

Jag funderar på att ersätta WD TV Live med en Chromecast men det finns ett par oklarheter.

Vad jag förstår så använder man mobil/platta till att instruera Chromcast till vad den ska göra. Detta betyder att telefonen strömmar inte själv någon video utan det går direkt till Chromecast(om man inte speglar en tab i Chrome).

Detta betyder att mobilen/plattan används mer eller mindre enbart som fjärr.

  1. Kan man lägga instruktioner på kö? D.v.s när denna videon är färdig så kör igång med denna istället?

  2. Kan man se kön på vad som kommer härnäst?

  3. Om man startar en video från mobil 1, kan man då spola/pausa eller liknande med mobil 2?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hallå kan ge något form av svar allafall, bättre än inget.
Har nästan bara använt mig av youtube appen med fler användare och där kan man skapa en kö och även se hur kön ser ut. Jag tror man kan spola/pausa på alla enheter men ska inte svära på det.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Är det någon som vet hur man ändrar ljudkällan. Vill få ut ljudet ur datorn då chromecasten sitter direkt i projektorn och har ingen reciver att koppla mellan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag funderar på att ersätta WD TV Live med en Chromecast men det finns ett par oklarheter.

Vad jag förstår så använder man mobil/platta till att instruera Chromcast till vad den ska göra. Detta betyder att telefonen strömmar inte själv någon video utan det går direkt till Chromecast(om man inte speglar en tab i Chrome).

Detta betyder att mobilen/plattan används mer eller mindre enbart som fjärr.

  1. Kan man lägga instruktioner på kö? D.v.s när denna videon är färdig så kör igång med denna istället?

  2. Kan man se kön på vad som kommer härnäst?

  3. Om man startar en video från mobil 1, kan man då spola/pausa eller liknande med mobil 2?

Då Chromecasten har stöd för lite olika appar appar för att hantera videoklipp är det lite osäkert med vilken du menar.
I t.ex Youtube appen kan du lägga ihop en kö samt redigera kön.
Andra enheter kan även lägga till klipp till kön samt ändra vad som spelas. (Spolning är ingenting jag försökt med.)

Vet ej dock hur det ser ut med annat då min oftast används för att visa en tab eller som Youtube visare.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden,
Är det möjligt att plugga in chromecast direkt i förstärkens hdmi ingång och där igenom skicka signaler till TVn?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Lånar tråden,
Är det möjligt att plugga in chromecast direkt i förstärkens hdmi ingång och där igenom skicka signaler till TVn?

Ja det ska funka så länge du kan mata ström till den med USB kabeln som följer med. Chromecast kan inte ta ström genom HDMI kontakten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Lånar tråden lite. Är det någon som vet hur man ändrar ljudkällan. Vill få ut ljudet ur datorn då chromecasten sitter direkt i projektorn och har ingen reciver att koppla mellan.

Det är ej möjligt.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Det är ej möjligt.

Synd. Då får jag sälja skiten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har inte lyckats skapa en spellista i netflix med min chromecast heller, vet inte om det bara är jag som gör fel ellero m netflix inte har stöd för det ännu. någon som vet om man kan fixa det själv eller är det bara att vänta och hoppas på att det kommer?

Permalänk
Medlem

Har nu köpt en Chromecast och den fungerar över förväntan faktiskt. Visst, den låser sig lite då och då med PLEX men annars fungerar den bra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Skrivet av Jimmy:

Har nu köpt en Chromecast och den fungerar över förväntan faktiskt. Visst, den låser sig lite då och då med PLEX men annars fungerar den bra.

Jättebra liten pryl! Saknar dock stöd för flera svenska appar som SVT Play etc.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Perrablerra:

Lånar tråden lite. Är det någon som vet hur man ändrar ljudkällan. Vill få ut ljudet ur datorn då chromecasten sitter direkt i projektorn och har ingen reciver att koppla mellan.

Borde fungera om du castar via chrome annars är det svårare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Borde fungera om du castar via chrome annars är det svårare...

Skulle det kunna finnas någon app för detta? Kör bara genom datorn.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Perrablerra:

Skulle det kunna finnas någon app för detta? Kör bara genom datorn.

har du inte chrome i datorn då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Synd. Då får jag sälja skiten.

Så för att din bil inte kan åka på vattnet och flyga så är den skit?

För att en produkt saknar just din speciella funktion betyder det inte att den är skit?

Chromecast är antagligen det bästa köpet jag gjort senaste året.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

har du inte chrome i datorn då?

Självklart har jag Chrome i datorn. Det jag menar är en app där man kan välja ljudkälla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Så för att din bil inte kan åka på vattnet och flyga så är den skit?

För att en produkt saknar just din speciella funktion behöver det inte att den är skit?

Chromecast är antagligen det bästa köpet jag gjort senaste året.

Så länge det är skit för honom och inte skit för oss andra så kan man nog säga så.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Så länge det är skit för honom och inte skit för oss andra så kan man nog säga så.

Fast det är sådant man kaaanske ska kolla upp innan.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Fast det är sådant man kaaanske ska kolla upp innan.

Jaja. Nej visst,i övrigt är den en kalasprodukt och visst borde man kolla upp såna saker innan. Men vaf. 300 spänn är ju inget så känns rätt ok att chansa ändå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag funderar på att ersätta WD TV Live med en Chromecast men det finns ett par oklarheter.

Vad jag förstår så använder man mobil/platta till att instruera Chromcast till vad den ska göra. Detta betyder att telefonen strömmar inte själv någon video utan det går direkt till Chromecast(om man inte speglar en tab i Chrome).

Detta betyder att mobilen/plattan används mer eller mindre enbart som fjärr.

  1. Kan man lägga instruktioner på kö? D.v.s när denna videon är färdig så kör igång med denna istället?

  2. Kan man se kön på vad som kommer härnäst?

  3. Om man startar en video från mobil 1, kan man då spola/pausa eller liknande med mobil 2?

1) Ja men enbart en app i taget, dvs går inte att skapa kö med ex youtube och bubbleupnp sammtidigt.
2) App styrd funktion, youtube gör det.
3) App styrd funktion och ja youtube och bubbleupnp kan

Kan rekommendera bubbleupnp som stödjer transcoding för vissa codecs chromecast inte stödjer, dock kan de bli lite galet då och då men då får man starta videon där man var sist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag funderar på att ersätta WD TV Live med en Chromecast men det finns ett par oklarheter.

Vad jag förstår så använder man mobil/platta till att instruera Chromcast till vad den ska göra. Detta betyder att telefonen strömmar inte själv någon video utan det går direkt till Chromecast(om man inte speglar en tab i Chrome).

Detta betyder att mobilen/plattan används mer eller mindre enbart som fjärr.

  1. Kan man lägga instruktioner på kö? D.v.s när denna videon är färdig så kör igång med denna istället?

  2. [/*][/*]

  3. Kan man se kön på vad som kommer härnäst?

  4. [/*][/*]

  5. Om man startar en video från mobil 1, kan man då spola/pausa eller liknande med mobil 2?

  6. [/*][/*]

Telefonen/plattan används inte, det är miracast och dess likar som speglar skärmen till en annan skärm, då sugs det en massa batteri.

1. Det måste skötas i appen/tabben i fråga, finns inget stöd för kö i appen/tabben så går det inte.

2. Samma som ovan, finns det stöd för kö i appen/tabben så ser du kön med telefonen/plattan/Chrome.

3. Japp, funkar att använda alla enheter som fjärr som är kopplade till samma nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit. För långsam

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Skrivet av Sir Skybalotte:

Jättebra liten pryl! Saknar dock stöd för flera svenska appar som SVT Play etc.

SVT Play fungerar utmärkt. Använd deras beta svtplay app så går det utmärkt

Permalänk
Skrivet av malmlinus:

SVT Play fungerar utmärkt. Använd deras beta svtplay app så går det utmärkt

Jaha, det var mer än vad jag visste! Tackar för det.
EDIT: Hmm, hittar den inte i Play Store.

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Perrablerra:

Självklart har jag Chrome i datorn. Det jag menar är en app där man kan välja ljudkälla.

Kan du inte välja ljudkälla när du streemar från chrome så ligger nog inte felet hos Chromecast utan aningen närmare ditt keyboard.. Det du frågar efter är ju i klass med: "Min cykel verkar inte kunna runda månen utan raket" Att rita ett flödesschema över hur ljud och/eller bild är tänkt att gå tar några minuter.
Att inse att det inte fungerar "Out of the box" tar nån minut. RTFM vilket du givetvis har gjort före köp.. Vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av malmlinus:

SVT Play fungerar utmärkt. Använd deras beta svtplay app så går det utmärkt

Så länge CC bara stödjer 60hz så kan man knappast påstå att SVT Play med 25fps material fungerar utmärkt. Men är man inte så känslig för judder så går den kanske att använda, men något riktigt flyt i bilden blir det inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Skrivet av tsint:

Så länge CC bara stödjer 60hz så kan man knappast påstå att SVT Play med 25fps material fungerar utmärkt. Men är man inte så känslig för judder så går den kanske att använda, men något riktigt flyt i bilden blir det inte.

Då borde det ju fungera precis som det gör nu utan CC i tex datorn om det nu bara är 25fps, utmärkt menar jag som deras play i datorn. För mig duger 25 utmärkt.

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Chromecast i helgen och det är redan det överlägset bästa köpet i år och tror det blir svårt att köpa något som gör mig lika positivt överraskad!

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Kan du inte välja ljudkälla när du streemar från chrome så ligger nog inte felet hos Chromecast utan aningen närmare ditt keyboard.. Det du frågar efter är ju i klass med: "Min cykel verkar inte kunna runda månen utan raket" Att rita ett flödesschema över hur ljud och/eller bild är tänkt att gå tar några minuter.
Att inse att det inte fungerar "Out of the box" tar nån minut. RTFM vilket du givetvis har gjort före köp.. Vad är problemet?

Mitt problem är att det inte fungerar "out of the box". Då den är så hyllad av i princip alla räknade jag med att det bara skulle fungera. Bild via chromcast och ljud via mobil/dator. Så jädrans svårt borde det ju inte vara eller?

En lösning som jag läste om någon stans är att låta allt ljud gå via chromecats och sedan koppla den till en splitter. Detta kräver ju förstås att man kan styra om allt ljud från spotify, winamp etc och det vette fan om det funkar. Man måste ju gå via chrome om jag inte är helt ute och cyklar. Vill att det ska vara lika enkelt som med en kabel fast utan kabel. Får utslag av dem

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perrablerra:

Mitt problem är att det inte fungerar "out of the box". Då den är så hyllad av i princip alla räknade jag med att det bara skulle fungera. Bild via chromcast och ljud via mobil/dator. Så jädrans svårt borde det ju inte vara eller?

Jo, fast du har nog missuppfattat hur en Chromecast fungerar. Tanken är ju att den tar hand om materialet från nätet istället för att din enhet ska skicka info och dränera batteri hos mobila enheter.

Så om du exempelvis ska glo på youtube så skickar du ett kommando till Chromecasten som hämtar filmen och spelar upp direkt från nätet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Lånar tråden lite. Är det någon som vet hur man ändrar ljudkällan. Vill få ut ljudet ur datorn då chromecasten sitter direkt i projektorn och har ingen reciver att koppla mellan.

Läser du inte på innan du köper produkter? Chromecast har endast till uppgift att strömma en given källa via WIFI till HDMI porten. Du kan peka ut vilken ström Chromecast ska använda från nätet men när det är gjort så har inte den apparat(Dator, Mobil eller surfplatta) du pekat ut strömmen någon arbetsuppgift. Detta betyder att du kan göra precis vad du vill med apparaten, du kan även stänga av den, Chromecast kommer fortsätta strömma oavsätt.

Så fårgan är du hur du hade tänkt att din dator skulle kunna strömma ljudet från den ström som Chromecast använder? Strömmen går ju inte ens via din dator?

Jag tror att just detta gör att den är så omtyckt som den är, den är enkel att bara peka ut en ström den ska lyssna på.

För oss fungerar den väldigt bra. Hur jobbigt hade det inte varit om IPAD:en skulle strömma till Chromcasten? De hade taget massa extra batteri och kraft, d.v.s låst upp maskinen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide