Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Trasigt moderkort eller processor?

Hej!

Har fått problem med min data, jag försöker lista ut om det är fel på min processor eller mitt moderkort.
Jag har haft problem innan att min cpu fläkt sitter dåligt vilket får min cpu att överhetta och ibland inte kunna starta datorn för att det står att cpun är överhettad men jag brukade bara vänta typ 15 och låta den coola ner och sen funkade det att starta men nu när jag startar datan så går allt skit segt och om jag sätter på någon musik går den i slowmotion ungefär och efter ett tag så stängs den bara av utan att få bluescreen eller någonting.
Jag prövade att ringa Komplett där jag köpte delarna ifrån och dom sa att processorer inte går sönder lätt och att dom trodde problemet låg i moderkortet, är Inte så kunnig på datorer men jag är nästan hundra på att det har med processorn att göra eftersom det alltid stått att den va överhettad och att den typ lagt av nu.
Jag vill heller inte köpa ett moderkort men sen visar det sig att det är processorn som är felet.
Vart tror ni felet ligger?

Specs.

Intel® Core? i5-2500K Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed

Fractal Design Integra 500W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus, Standard, 2x 6+2pin PCIe, 6

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3, CL9-9-9-24, for Phenom II and C

ASUS P8H67-M B3, Socket-1155
m-ATX, H67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, VGA,

EVGA GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX CUDA
PCI-Express 2.0, "Superclocked", GDDR5, 2xDVI, nat

Western Digital Caviar® Blue 1TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB, 7200RPM

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvängen
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Flave4:

Hej!

Har fått problem med min data, jag försöker lista ut om det är fel på min processor eller mitt moderkort.
Jag har haft problem innan att min cpu fläkt sitter dåligt vilket får min cpu att överhetta och ibland inte kunna starta datorn för att det står att cpun är överhettad men jag brukade bara vänta typ 15 och låta den coola ner och sen funkade det att starta men nu när jag startar datan så går allt skit segt och om jag sätter på någon musik går den i slowmotion ungefär och efter ett tag så stängs den bara av utan att få bluescreen eller någonting.
Jag prövade att ringa Komplett där jag köpte delarna ifrån och dom sa att processorer inte går sönder lätt och att dom trodde problemet låg i moderkortet, är Inte så kunnig på datorer men jag är nästan hundra på att det har med processorn att göra eftersom det alltid stått att den va överhettad och att den typ lagt av nu.
Jag vill heller inte köpa ett moderkort men sen visar det sig att det är processorn som är felet.
Vart tror ni felet ligger?

Specs.

Intel® Core? i5-2500K Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed

Fractal Design Integra 500W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus, Standard, 2x 6+2pin PCIe, 6

Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB CL9
Kit w/2x 4GB XMS3, CL9-9-9-24, for Phenom II and C

ASUS P8H67-M B3, Socket-1155
m-ATX, H67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, VGA,

EVGA GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX CUDA
PCI-Express 2.0, "Superclocked", GDDR5, 2xDVI, nat

Western Digital Caviar® Blue 1TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 32MB, 7200RPM

Dold text

Min första fråga är, om cpu fläkten suttit dåligt varför har du inte antingen skruvat åt den själv eller bet om hjälp med det? Att överhetta en processor så många gånger är inte bra. För det andra, har du garanti kvar på dina komponenter?