Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Kan en SSD avlasta Processorn?

Ja nu är det så här att jag fått i uppgift att försöka få fart på ett gäng datorer med

2gb ddr2 Ram och AMD Athalon 64 x2 +4000 2.10Ghz som CPU

Det är främst processorn som går i taket (60-100%), en kamrat sa att en SSD på något vis skulle göra datorerna snabbare. Ställer mig skeptisk till detta.

Jag har optimerat datorerna till bästa förmåga (Windows 7)

Känns som ett relativt hopplöst fall om man ska köra windows, men jag hoppas ändå att någon av er kanske har kunskapen eller tips för att snabba på datorn.

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2009

det du kan göra är att byta till windows 8. kommer inte göra det till någon superdator direkt men det kommer hjälpa.

Stationär: Phanteks Enthoo Primo | Corsair HX750i | EVGA Z170 FTW | i7 6700K Delid 4,8GHz | EVGA GTX 1080 2126MHz | Custom Loop | Corsair Dominator Platinum 16GB 3000MHz | Creative Sound Blaster Zx
Kringutrustning: ASUS MG279Q/AOC q2770Pqu | Logitech G600 | Corsair Vengeance K70 | Sennheiser HD598 | Apple MBPr 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008

En SSD kan inte avlasta processorn. Däremot gör de underverk med starttider och respons i program och gör datorn underbar att leva med. Är datorn så gammal så är nog en formatering på sin plats, troligt att massa strunt ligger och segar ner. En 4000+ CPU är ju inte vad man kallar snabb i dagsläget, men vardagssurf skall den palla. Föräldrarna använde min gamla 3500+ med 2gb RAM som surfburk utan problem till den gick sönder

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: En SSD är däremot typ alltid att rekommendera, fantastisk uppfinning som jag numera inte klarar mig utan

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mullsjö
Registrerad
Okt 2013

Blåsrent den med en kompressor med kondensvatten filter och sen sätt i en ssd så kommer allt kännas rappare:) mitt tips

Har en lättare form av dyslexi därav stavning m.m

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Dec 2010

Man fattar inte vilken stor skillnad SSD gör tills du själv testat det, avsevärt skönare och rappare upplevelse, rekommenderas starkt.

Avlasta processorn gör den inte, tvärtom, processorn får jobba lite (men bara lite) mer än med en vanlig disk eftersom den inte behöver vänta på att hårddisken skall skriva/läsa klart. Du märker säkerligen ingen skillnad på det ändå...

Kort och gott: ge SSD en chans innan du ser negativt på det

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långshyttan
Registrerad
Nov 2010

Inte så värt att köpa ssd enhet till dem skulle jag tro om du nu inte gör så mkt mer än uppstart/stänga av och surfar på nätet eller installerar och avinstallera saker ofta. (möjligtvis användas som lättare speldatorer för typ cs 1,6, quake live och trackmania nations forever. (om de har en skaplig gpu för detta.)

Skulle dock uppgraderat med nyare komponenter (försöka få tag på quadcore eller nyare plattform till dessa.)
kylning kan vara värt att fixa ett par freezer 7 pro tillsammans med ssd enhet för att datorn ska generellt svara bättre på saker (inte behöver vänta på saker ska starta allt för länge heh ^^)

Linux mint eller andra lätta distrubitioner av linux kan vara något och testa om de har dedikerade grafikkort.

AMD Phenom II x6 1090T @3.5 ghz. corsair 8 gb @ 1333 mhz moderkort GA-870A-UD3, Asus R9 280 DCII TOP och nätagg ocz modulär psu 500W SSD: 60 gb intel 330 128 gb corsair force gs.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Jag satte SSD i en gammal burk med Athlon 64 3500+ (antika Socket 939) och typ 2 GiB RAM – om ens det – och det gjorde STOR skillnad. Den är förstås fortfarande lika långsam i moderna spel och annat CPU-krävande, men den är numera fullt användbar till enklare kontorsarbete och surf.

Har även uppgraderat jobbets gamla Dell D630 med SSD och även där gör det asstor skillnad trots att det i bästa fall sitter trötta Core 2 Duo T7250 i dem.

Det är verkligen inte bortkastade pengar, men se till att köpa en SSD som fortsätter vara till nytta när de gamla datorerna slängs. Så tänk inte att du ska köpa nån modell med SATA 3Gbit/s bara för att datorerna är gamla, utan köp typ Samsung 840 Evo 120GB.

5930K • Corsair DP 32 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 980
6600K • Corsair Vengeance 8 GiB 2666 MHz • EVGA GTX 960
Asus ROG Swift • Yamakasi Catleap Q270 2B
Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

SSD kan göra stor skillnad för vissa tillämpningar. Om du är osäker kan du ju börja med att köpa en och uppgradera en dator. Blir det bra är det bara att köra på. Blir det inte bra så har du inte förlorat så mycket pengar.

Vad är det datorerna ska användas till?

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!
Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalarna
Registrerad
Aug 2012

SSD gör datorn myyyyyyycket snabbare men avlastar inte CPU'n så vitt jag vet.

AMD FX-6300 3.5 GHz | ASUS M5A97 R2.0 | G.Skill Ripjaws 8GB 2133MHz CL11 | KFA2 GeForce GTX 960 OC | Corsair Carbide 200R | 1x Samsung 850 Evo 250GB 1x WD 500GB 1x WD 320GB | Windows 10 Pro och Arch Linux

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av oTiuZ:

SSD gör datorn myyyyyyycket snabbare men avlastar inte CPU'n så vitt jag vet.

Precis. Processorn har ju sin arbetshastighet, det är bara mellanjobbet att få läsa ut informationen som gör det snabbare.

Jag skulle testat med en SSD, de är så billiga idag. Hade du frågat för 3 år sedan hade jag sagt tvärnej direkt!

Moderkort: MSI X79A-GD45 | Processor: Intel i7 3930K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i vattenkylning | Grafikkort: EVGA GTX 780 Ti Classified 3 GB SLI | RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Corsair GT 120 SSD | Nätagg: Fractal Design R3 Newton 1000W | Display: ASUS VG278HR 144 hz | Mus: SteelSeries RIVAL Headphones: Razer Tiamat 7.1 ASUS Strix DSP| Keyboard:Qpad Mekaniskt Cherry Red