Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

CPU kylare till i5 4670K?

Hallå hallå, har tänkt köpa ny kylare till min cpu. Just nu är den inte klockad, då jag inte har någon tillräcklig kylare!
Har tänkt mig antingen än Noctua NH U14S eller en NH U12S. Båda passar in i lådan (just nu iaf). Är skillnaden värd 150 kr mer för NH U14S, eller räcker det med 12:an.
Med vänlig hälsning, Nicklas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av nnordenfelt:

Hallå hallå, har tänkt köpa ny kylare till min cpu. Just nu är den inte klockad, då jag inte har någon tillräcklig kylare!
Har tänkt mig antingen än Noctua NH U14S eller en NH U12S. Båda passar in i lådan (just nu iaf). Är skillnaden värd 150 kr mer för NH U14S, eller räcker det med 12:an.
Med vänlig hälsning, Nicklas!

Du har inte tänk på någon variant av Vattenkylning.?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av HardstyleLover12:

Nej! Läs Sweclockers test på Noctua NH U14S, den kyler bättre och är tystare än vattenkylningspaketen.
http://www.sweclockers.com/recension/18014-noctua-nh-u14s/4#p...

Jag tycker du ska satsa på NH U14S om du har plats med den, 150 spänn är inga pengar att spara på en kylare du kan använda väldigt länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av HardstyleLover12:

Antar du menar ett slutet kit ? Enda anledningen att välja en sån variant om man nu får plats med någon av dom nämnda luftkylarna är att
man har dåligt luftflöde i chassit och vill slippa att dumpa varmluften i chassit.

TS, jag tycker du ska välja NH U14S. Den kanske inte kommer prestera extremt mycket bättre nu med din Haswell, då värmeöverföringsproblemen inte låter den jobba ordentligt men om du skulle få för dig att dellidda eller till nästa cpu kommer den va grym

CPU: i5 4670K @ 4.7 GHz|Kylning: Custom loop|GPU: Asus 290x @ 1190 MHz |RAM: A-data 4x4gb 1600 mhz|MB: Asus Z87-A| PSU: EVGA G2 850w| SSD 1: Samsung 840 evo 120 GB|SSD 2: Samsung 850 evo 250 GB|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Dec 2010

Jag har kört med en U14S på min 4670K i drygt ett halvår nu.
Riktigt tyst och kyler bra så den kan jag rekommendera starkt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Kör med Noctua nh-d15

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av joonazz:

Antar du menar ett slutet kit ? Enda anledningen att välja en sån variant om man nu får plats med någon av dom nämnda luftkylarna är att
man har dåligt luftflöde i chassit och vill slippa att dumpa varmluften i chassit.

TS, jag tycker du ska välja NH U14S. Den kanske inte kommer prestera extremt mycket bättre nu med din Haswell, då värmeöverföringsproblemen inte låter den jobba ordentligt men om du skulle få för dig att dellidda eller till nästa cpu kommer den va grym

Japp,tänkte på slutet kitt kanske Cooler Master Nepton 280L om han hade plast för en sån och då NH U14S kostar ca 679kr eller nått sånt och Nepton ligger på 1090. eller kanske Corsair 100i Push/pull funkar också bra.

Själv så använder jag mig av Corsair 100i /push och idle temp är 28c och load kanske 45-55c

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING] [ADATA SSD Premier Pro SP900 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500] [fraktfritt @ inet.se vid orders över 500kr[/U]] [http://www.aifi.se/]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skutskär
Registrerad
Jul 2005

Kan för allt i världen inte förstå vart Silver Arrow-serien försvann och varför? Presterade grymt och var väldigt tyst... måste väl fan vara en av de bästa luftkylarna någonsin? Men med den borta så är väl den nämna Noctuan det bästa alternativet

Chassi: Hex Gear R80 CPU: Intel i7 6700K @ 4.7Ghz Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming Ram: 2x8GB Corsair Vengeance @ 3200Mhz GPU: 2x ASUS 1080 STRIX (SLI) SSD: 120GB Intel 520 & 500GB Crucial BX100 PSU: EVGA G2 Supernova 850W Monitor: Acer Predator X34A | OS: Win 10 Pro x64

Kylning: EK XE480 & EK XE 360 - EK Supremacy EVO - EK Strix-block + Backplates - 8 EK Vardar-fläktar - EK-XRES 140 Revo D5 - Barrow fittings

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av Zpnk:

Kan för allt i världen inte förstå vart Silver Arrow-serien försvann och varför? Presterade grymt och var väldigt tyst... måste väl fan vara en av de bästa luftkylarna någonsin? Men med den borta så är väl den nämna Noctuan det bästa alternativet

Det är Thermalrights fel, dom tillverkar den fortfarande, men verkar inte gå att få tag på i Sverige.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Tack för svar! Blir en NH-14S!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Det är Thermalrights fel, dom tillverkar den fortfarande, men verkar inte gå att få tag på i Sverige.

Det är ju ändå Grossisterna/importörerna som väljer vad som finns inte tillverkaren.

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING] [ADATA SSD Premier Pro SP900 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500] [fraktfritt @ inet.se vid orders över 500kr[/U]] [http://www.aifi.se/]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Mar 2002

Jag kör Silverstone Argon på min CPU och den är tyst och kyler bra tycker jag väldigt prisvärd kör min i 4ghz dessutom

Datorer: iMac 24" early 2008 och Lenovo bärbar :)
Kamera: GoPro Hero 3+ Black och Sony Digitalkamera