Permalänk
Medlem

Datorn fryser fast vid 70°C

Hej alla Sweclockare.
Jag har lite problem som irriterar mig och är ytterligt tacksam för all hjälp jag kan få.
Jag kommer senare berätta vad/hur som löste problemet.

Datorn fryser fast ibland vid uppstart i windows menyn och blir tvungen att bryta strömmen för kunna startas om. Tangentbordets ledlampor slocknar vid detta tillfället.
Datorn fryser fast på samma sätt med bilden när ja tex recorda mina spel med fraps eller någon annan inspelningstjänst.
Datorns temperatur stiger inte över 75°c

Jag har överklockat datorn från 2,9 till 4,2 Ghz (I7 875K) och senaste bios till moderkortet.
Problemet kvarstår trots om jag skulle ta bort clockningen.

Vad kan problemet vara?
Har processorn eller moderkortet pajat?
Fel på Windows 7 ?
Klent nätaggregat?
Trasigt Ram minne?

Jag är tacksam för alla tips jag kan få, och som tidigare sagt kommer ja uppdatera er med informationen som kanske löste mitt problem i framtiden.

Hälsningar Tobias Svensson

Datorkomponenter
Intel Cor i7 875k 2,9 (Clockad till 4,2)
Nvidia gtx 680 2GB
16GB ram
700W nätagg

Permalänk
Medlem

Datorn fryser fast vid 70°C

Hej Alla Sweclockare.
Jag har ett problem och det är att när min processor (I7 875K) uppnår 70°c så fryser hela datorn fast.
Den uppnår endast 70°c när ja klockat den men tycker en processor ska klara lite högre temperatur än så innan den fryser fast.
Min misstanke är att det är någon spärr på antingen processorn eller moderkortet vid 70°c och undrar om det kanske går att höja den spärren.
Datorn fryser aldrig när ja inte kör klockat men för få mina emulatorspel funka bra så krävs det snabbare processor.
Tacksam för tips och hjälp!

Permalänk
Medlem

Tcase är på 72.7°C
Så fixa bättre cpu kylare om du ska klocka, om du kör stock just nu så är det dags och byta till en vettigare.

Om du har en annan kylare än stock redan sänk spänningen en bit tills den blir instabil på nuvarande överclockning och sedan höj den ett eller två steg så har du lägre temps. (om du nu inte rör spänningen vid överklockning utan lämnar den på auto så är detta relevant )
(du ska kunna nå iallafall 3,5 utan att det blir så mkt varmare.)
(kika även om cpu kylaren är dammig.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Tack för ditt snabba svar!
Ja ska rensa radiatorn lite från damm, har en solid vattengrej av typ första generationen. Beställde nu en H110 för att få ner temperaturen lite ytterligare.
Går det att öka Tcase typ till 82°C kanske?
För 72,7 i Load känns svårt att ligga under om man ska klocka den lite.
Processorn är normalt på 2,9 ghz och klockade upp den till 4,2 och där tog det ca 15-20 min för den att komma upp i 72,7°C och ja misstänker att den inte kommer bli mycket varmare än typ 75 i max load.
Så om det skulle gå ändra Tcase Vore det toppen!'
Annars får ja hoppas min nya kylare kanske tar ner tempen lite grann.

Skrivet av mini-z1994:

Tcase är på 72.7°C
Så fixa bättre cpu kylare om du ska klocka, om du kör stock just nu så är det dags och byta till en vettigare.

Om du har en annan kylare än stock redan sänk spänningen en bit tills den blir instabil på nuvarande överclockning och sedan höj den ett eller två steg så har du lägre temps. (om du nu inte rör spänningen vid överklockning utan lämnar den på auto så är detta relevant )
(du ska kunna nå iallafall 3,5 utan att det blir så mkt varmare.)
(kika även om cpu kylaren är dammig.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Tack för ditt snabba svar!
Ja ska rensa radiatorn lite från damm, har en solid vattengrej av typ första generationen. Beställde nu en H110 för att få ner temperaturen lite ytterligare.
Går det att öka Tcase typ till 82°C kanske?
För 72,7 i Load känns svårt att ligga under om man ska klocka den lite.
Processorn är normalt på 2,9 ghz och klockade upp den till 4,2 och där tog det ca 15-20 min för den att komma upp i 72,7°C och ja misstänker att den inte kommer bli mycket varmare än typ 75 i max load.
Så om det skulle gå ändra Tcase Vore det toppen!'
Annars får ja hoppas min nya kylare kanske tar ner tempen lite grann.

Nej det går inte att ändra. Och skulle det gå så skulle jag råda dig att inte göra det i alla fall.
Den gränsen är satt av kretstillverkaren som en säkerhet för att förhindra att CPUn skadas vid för höga temperaturer. Är gränsen 72,2 ja då är det förmodligen skadligt att köra på en temp över detta. Gärna bör du ligga en bit under gränsen för att kompensera för att temp sensorn kan visa fel (om nu inte en sådan kompensering är inbakad i Tcase).

Följ råden du fått helt enkelt, sänk volt, rengör, köp bättre kylare.

Edit: När datorn "fryser fast" vid höga temperaturer brukar man säga att CPUn "throttlar". Den sänker klockfrekvensen för att förhindra att temperaturen ökar ytterligare till skadliga nivåer. Spelar man eller gör något annat krävande arbete medans den throttlar kan man uppleva så kallat fryslagg, eller att datorn fastnar helt, eller i vissa fall blåskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Okej Tack så jätte mycket för dem goda råden.
Jag håller tummarna för att min dator ska klara klockningen men nya kylaren.

Skrivet av Zero Cool:

Nej det går inte att ändra. Och skulle det gå så skulle jag råda dig att inte göra det i alla fall.
Den gränsen är satt av kretstillverkaren som en säkerhet för att förhindra att CPUn skadas vid för höga temperaturer. Är gränsen 72,2 ja då är det förmodligen skadligt att köra på en temp över detta. Gärna bör du ligga en bit under gränsen för att kompensera för att temp sensorn kan visa fel (om nu inte en sådan kompensering är inbakad i Tcase).

Följ råden du fått helt enkelt, sänk volt, rengör, köp bättre kylare.

Edit: När datorn "fryser fast" vid höga temperaturer brukar man säga att CPUn "throttlar". Den sänker klockfrekvensen för att förhindra att temperaturen ökar ytterligare till skadliga nivåer. Spelar man eller gör något annat krävande arbete medans den throttlar kan man uppleva så kallat fryslagg, eller att datorn fastnar helt, eller i vissa fall blåskärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*** 2 trådar sammanfogade ***

Jag har sammanfogat trådarna eftersom korspostning inte är tillåten:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Om regeln inte följs kan det leda till att TS förlorar rätten att ställa fler frågor om saken samt att trådarna låses.

/KimTjik

Permalänk
Avstängd

Höj spänningen över CPUn.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryuk00:

Höj spänningen över CPUn.

Tycker du verkligen att han ska höja spänningen när han slår i temperaturtaket för CPUn?
Visst, hade datorn bara frusit helt random kan det ju vara tal om för låg spänning. Men i kombination med dessa temperaturer?
Spänningen KAN ju iof vara för låg i det här fallet, och orsaka själva frysningen, men det är nog bättre i så fall att sänka klocken till en nivå där spänningen räcker till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Cool:

Tycker du verkligen att han ska höja spänningen när han slår i temperaturtaket för CPUn?
Visst, hade datorn bara frusit helt random kan det ju vara tal om för låg spänning. Men i kombination med dessa temperaturer?
Spänningen KAN ju iof vara för låg i det här fallet, och orsaka själva frysningen, men det är nog bättre i så fall att sänka klocken till en nivå där spänningen räcker till.

Skickades från m.sweclockers.com

70 grader är inte jättevarmt, 80 grader är ok om man inte tänkt använda CPUn i 10 år. Sänka klock fungerar också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är det för temperatur du mäter?
Max för Tcase är som sagt 72 grader, men kärnorna har Tjmax på 99 grader.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Använder CPU temp och utgår ifrån dem värderna.
Om det är Tcase eller Tjmax vet jag inte.

Skrivet av Rydisen:

Vad är det för temperatur du mäter?
Max för Tcase är som sagt 72 grader, men kärnorna har Tjmax på 99 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Använder CPU temp och utgår ifrån dem värderna.
Om det är Tcase eller Tjmax vet jag inte.

Får du liksom fyra olika temperaturer från det eller får du bara en?
Får du fyra är det kärnorna, får du en är det förmodligen Tcase.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H