Permalänk
Medlem

Bra skärm för bildredigering

Hej, jag målar mycket i photoshop och känner att min gamla benq inte riktigt leverar bra färgåtergivning och dylikt. Jag blir även väldigt trött i ögonen av att stirra på photoshop längre stunder och undrar om det går att få en skärm som känns bättre i det aspektet också. Vad skulle ni rekommendera för skärm? Gärna 27" och med så bra färgåtergivning som möjligt till ett rimligt pris. Är det värt att köra på 1440p eller räcker 1080?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Fractal Design Define R2 ¦ Gigabyte geforce 470 SOC ¦ Gigabyte P55A-UD4 ¦ Intel core i5 760 2.80Ghz ¦ Corsair tx 750 ¦ 4x XMS3 DDR3 2GB

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en Dell U2713hm och är väldigt nöjd med färgerna på den. Den har fått bra kritik i recensioner också, samt ligger på ett bra pris för tillfället. Så den kan jag rekommendera.
Arbetar för övrigt en hel del i photoshop själv.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Jag sitter på en Dell U2713hm och är väldigt nöjd med färgerna på den. Den har fått bra kritik i recensioner också, samt ligger på ett bra pris för tillfället. Så den kan jag rekommendera.
Arbetar för övrigt en hel del i photoshop själv.

Hm, ja, jag har sett en del bra om den också, och som du säger så ligger den ju i en relativt skön prisklass. Tackar för svaret!

Visa signatur

Fractal Design Define R2 ¦ Gigabyte geforce 470 SOC ¦ Gigabyte P55A-UD4 ¦ Intel core i5 760 2.80Ghz ¦ Corsair tx 750 ¦ 4x XMS3 DDR3 2GB

Permalänk
Medlem

Kolla på skärmar med IPS-panel, H-IPS eller AH-IPS - för bra skärm gällande foto.
Denna ser prisvärd ut: http://www.dustin.se/product/5010748999/asus-pa279q-27-wide-t...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde25:

Hm, ja, jag har sett en del bra om den också, och som du säger så ligger den ju i en relativt skön prisklass. Tackar för svaret!

Dells ultrasharp serie är riktigt bra, men det kan vara värt att investera i en kalibrator också så du är säker på att färgerna verkligen är rätt, fabrikskalibreringen är ofta inte att lita på.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Dells ultrasharp serie är riktigt bra, men det kan vara värt att investera i en kalibrator också så du är säker på att färgerna verkligen är rätt, fabrikskalibreringen är ofta inte att lita på.

ehhmm.. vad är en kalibrator, eller asså jag förstår ju vad kalibrera är men är det ett program eller? Tack för svaret btw!

Visa signatur

Fractal Design Define R2 ¦ Gigabyte geforce 470 SOC ¦ Gigabyte P55A-UD4 ¦ Intel core i5 760 2.80Ghz ¦ Corsair tx 750 ¦ 4x XMS3 DDR3 2GB

Permalänk
Medlem

ASUS PA279Q, Specialkalibrerad för bildredigering, kommer dock med en rätt saftig prislapp.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1961970

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde25:

ehhmm.. vad är en kalibrator, eller asså jag förstår ju vad kalibrera är men är det ett program eller? Tack för svaret btw!

Enkelt uttryckt är den en liten maskin man sätter mot skärmen, skärmen visar sen upp olika färger i olika ljusstyrkor som den lilla maskinen mäter och ställer in så färgen datorn tror att den visar stämmer överens med färgen som faktiskt visas.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1083&o=produkt_pris_ink...

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Enkelt uttryckt är den en liten maskin man sätter mot skärmen, skärmen visar sen upp olika färger i olika ljusstyrkor som den lilla maskinen mäter och ställer in så färgen datorn tror att den visar stämmer överens med färgen som faktiskt visas.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1083&o=produkt_pris_ink...

Hm, okey! Tack för hjälpen!

Visa signatur

Fractal Design Define R2 ¦ Gigabyte geforce 470 SOC ¦ Gigabyte P55A-UD4 ¦ Intel core i5 760 2.80Ghz ¦ Corsair tx 750 ¦ 4x XMS3 DDR3 2GB