Permalänk

Optimera Minnen+utökning

Hejsan!

Köpte ett par Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 för ett tag tillbaka o tänkte fråga ifall det går att trycka i två stycken likadana till. som en utökning. Jag har två platser till men de är blåa. Är det bara att trycka in dem i de lediga platserna som finns på moderkortet o allt är fint?

Sen senare så vill man ju utnyttja minnena fullt ut, Asus bios AI tweaker har bara stegvis val man kan välja. 1400MHz och 1800MHz något sånt.. Har försökt mig på att ställa in MHz själv, men vill inte laborera alltför mycket, då jag i ärlighetens namn är okunnig. Så nu har jag satt på automatisk klockning av minnena o nu ligger dem på 1100MHZ. Min fråga: Hur ställer man in hastigheten på ett säkert o bra sätt?

Skulle man ställa in i ASUS tweaker att man vill ha dem på 1800MHz, vad händer i praktiken då? går dem sönder? kortsluts de eller blir de bara varma? Har inte satt mig in så mycket i detta med minnen genom åren.

Intressant fakta om dessa minnen är att jag har följt priset dagligen på komplett. lägsta priset de kostat har varit 620 kronor sen har de höjts i etapper tillbaka upp i samma pris igen.

Tacksam för vettiga o givande svar

Min budgetrig:

XFX Radeon R9 270X 2GB GDDR5
ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
AMD FX-8350 Black Edition
Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
Vanlig lagringsdisk på 1TB

Permalänk
Medlem

För att köra 1600MHz ställer du bara in XMP i bios för minnena.

Om du vill köra med alla 4 så sätter du in dom andra 2 i dom blåa platserna.

Edit: Enligt manualen så borde du ha kört dom du har redan i dom blå då det är rekommenderat.

Permalänk

under vilken kategori hittar jag xmp i bios?
Har faktiskt letat efter xmp i advance sektionen o försökt ställa in. men kan inte hitta det.

Permalänk

Edit: Enligt manualen så borde du ha kört dom du har redan i dom blå då det är rekommenderat.[/QUOTE]

moderkortets manual eller minnenas manual?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parasiterecords:

under vilken kategori hittar jag xmp i bios?
Har faktiskt letat efter xmp i advance sektionen o försökt ställa in. men kan inte hitta det.

Bläddrade i manualen men det verkar inte finnas XMP så det du kan göra är följande:

Ai overclock tuner: D.O.C.P

DRAM OC Profile: DDR3-1600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parasiterecords:

Edit: Enligt manualen så borde du ha kört dom du har redan i dom blå då det är rekommenderat.

moderkortets manual eller minnenas manual?[/QUOTE]

Moderkortsmanualen sida 2-5

Permalänk
Medlem

Om man har intel kör man bara XMP i bios, vilket läser ut den rekommenderade konfigurationen ur minnet och konfar efter det. Asus har sett till att man kan köra det på AMD-plattformar också med något de kallar DOCP

Permalänk
Hjälpsam

Ställ bara in DOCP du behöver inte röra någonting annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Tackar xp1ratex och alla andra för bra svar!

Det står i manualen att ska man överklocka så ska minnena in i de blå slottarna. dock hittade jag det på sida 23
i quick start guide så är det väldigt luddig information vart som ska vart.

In o härja med d.o.c.p. blir det då. efter jag bytt plats på minnena.
nåt annat man ska vara försiktig med när man ställer om d.o.c.p?

Permalänk

Vengance brukar göra 1866Mhz utan problem, dom kan behöva lite mer volt typ 1,65V. Minns inte riktigt, men det spelar ingen roll i praktiken, kör på 1600Mhz profilen.