Crytek: "Otillräckligt med minne i Playstation 4 och Xbox One"

Permalänk
Melding Plague

Crytek: "Otillräckligt med minne i Playstation 4 och Xbox One"

Xbox One och Playstation 4 har hyllats för att komma utrustade med 8 GB minne, men nu hävdar Crytek att mängden minne kan väntas bli en begränsande faktor för framtida speltitlar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Är inte GPU:erna i konsolerna bara för svaga? Minnet spelar väl inte så stor roll till att bara spela 720 spel...

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillelito:

Är inte GPU:erna i konsolerna bara för svaga? Minnet spelar väl inte så stor roll till att bara spela 720 spel...

Beror mycket på hur högupplösta texturer man använder, längden avstånd man ser etc.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Apropå konsoler. Några nyheter angående Steam-Machines? Det var länge sen man hörde något om det i jämförelse med konsolerna.

Permalänk
Medlem

Dagens teknik/hårdvara är väl alltid begränsad till "framtida speltitlar", pratar vi 1 eller 5 år?

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

Apropå konsoler. Några nyheter angående Steam-Machines? Det var länge sen man hörde något om det i jämförelse med konsolerna.

Kommer till hösten

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

Vad är meningen med denna utlåtande? De får väl anpassa mjukvaran efter förutsättningarna.

Permalänk

Känns som att det alltid kommer liknande uttalanden vid en ny konsolgeneration. De vill helt enkelt framhäva sina egna spel som något utöver det vanliga i grafisk väg.
Det löser sig alltid för det är någon som hittar vägar att arbeta sig runt problemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av bastardjim:

Dagens teknik/hårdvara är väl alltid begränsad till "framtida speltitlar", pratar vi 1 eller 5 år?

8GB till både ram och gpu-minne används ju lätt. Tänk bf4 i ultra på vettig upplösning. Idag är ju 8Gb standard, och typ 3-4GB på kort som kan driva på i vettig upplösning/framerate.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Knappast en nyhet. Konsoler har alltid varit gigantiska ankare för grafik- och spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Tja min dators 8 GB ram är väl också otillräckligt till framtida spel? men var är denna nyhet? Förövrigt är just konfiguration om 8 GB ram den absolut vanligaste konfigurationen på spelburkar om man kollar Steam.

Skrivet av wplove:

Knappast en nyhet. Konsoler har alltid varit gigantiska ankare för grafik- och spelutveckling.

Konsoler har tills precis nyligen varit #1 på att försörja just spelutvecklingen då det har varit den absolut största biten av inkomst till spelbolag. Det är bara det senaste året som PC spelmarknaden intäkter har börjat öka rejält.

Vist om du snackar enbart grafik, men spelutveckling nej.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Dagens teknik/hårdvara är väl alltid begränsad till "framtida speltitlar", pratar vi 1 eller 5 år?

"We already had to manage quite intensely our memory usage throughout Ryse and this will be one of the limiting factors surely in this generation."

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

konsoller är för att kunna luta sig tillbaka i soffan med polare o lira spel. inte glo på supergrafik.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bastardjim:

Dagens teknik/hårdvara är väl alltid begränsad till "framtida speltitlar", pratar vi 1 eller 5 år?

Jo skillnaden är väl att ingen (vettig) påstår att dagens datorer ska klara en 7 årig livscykel och prestera på topp hela vägen.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

`8 GB för lite till KONSOLLER? snälla, GPUns minne och kraft kommer ju sätta käppar i hjulet långt innan RAM minnet...

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja min dators 8 GB ram är väl också otillräckligt till framtida spel? men var är denna nyhet? Förövrigt är just konfiguration om 8 GB ram den absolut vanligaste konfigurationen på spelburkar om man kollar Steam.

Konsoler har tills precis nyligen varit #1 på att försörja just spelutvecklingen då det har varit den absolut största biten av inkomst till spelbolag. Det är bara det senaste året som PC spelmarknaden intäkter har börjat öka rejält.

Vist om du snackar enbart grafik, men spelutveckling nej.

Din dator kan löpande och enkelt uppgraderas för att anpassas till de behov som kommer. En konsol är tänkt att ha en livscykel på omkring 7 år och kan inte uppgraderas. PS4 och Xbone har redan några år gammal teknik i sig så deras livscykel börjar inte ens från en hög nivå.

Det kommer leda till att det kommer bli för dyrt för Sony och Microsoft att skapa ännu en generation för priserna för konsolerna skulle hamna närmare en riktig speldators priser. Lösningen kommer vara att de istället går mot en molnbaserad lösning likt GaiKai där alla beräkningar görs på servrar i molnet och du strömmar spelet till en mottagar låda hemma hos kunden kopplad mot TVn.

Det är OK för publishers som Sony och Microsoft för det är dit de vill. Det är det som varit tanken med konsoler från första början. Att göra dig som gamer till en som hyr spel istället för en som äger spel där publishern har total kontroll över utbudet och således total kontroll över vad som kommer defineras som spel. PC är en fri och öppen platform och det enda hoppet för en frihetlig spelmarknad som inte görs om till ett kabeltv nät.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MugiMugi:

Tja min dators 8 GB ram är väl också otillräckligt till framtida spel? men var är denna nyhet? Förövrigt är just konfiguration om 8 GB ram den absolut vanligaste konfigurationen på spelburkar om man kollar Steam.

Problemet är att på konsolerna ska dessa 8 GiB räcka till både RAM och VRAM samtidigt som konsolerna förväntas leva i 5–8 år. För åtta år sedan var det standard med ca 2 GiB RAM och runt 320 MiB VRAM på PC, så vi kan anta att det kommer vara standard med 64–128 GiB RAM och 32+ GiB VRAM om åtta år.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Problemet är att på konsolerna ska dessa 8 GiB räcka till både RAM och VRAM samtidigt som konsolerna förväntas leva i 5–8 år.

Detta +1.

Du kan lätt köpa nytt/mer RAM till din dator och sätta i det själv, när du känner att det inte riktigt räcker till längre, plus att du nog inte riktigt själv förväntar dig att sitta med exakt samma mängd RAM om 5+ år, om du ska spela framtida moderna spel.

När RAM-minnet i konsollerna tar slut så tar det slut. Jag kan mycket väl tänka mig att detta skulle bli ett försäljnings-knep för Microsoft och Sony dock: "Spela de senaste spelen med bättre FPS, köp detta +8 GB-kittet till din konsol, endast XXXX kronor!"
(Förutsatt att det ens går att uppgradera alls...)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Enligt Naughty Dog har PS4 just nu endast 5GB tillgängligt för spel
http://www.dualshockers.com/2014/03/11/naughty-dog-explains-p...

RAM har alltid varit den största svagheten hos konsoler. Synd att Sony reserverat hela 3GB för annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja min dators 8 GB ram är väl också otillräckligt till framtida spel? men var är denna nyhet? Förövrigt är just konfiguration om 8 GB ram den absolut vanligaste konfigurationen på spelburkar om man kollar Steam.

Den största anledningen till att vi fortfarande bara har 8GB RAM i datorer är för att spel inte har krävt mer, pga att förra generationens konsoler levde så länge och var så svaga. 8GB har varit en billig standard i hur många år som helst nu.

Skrivet av MugiMugi:

Konsoler har tills precis nyligen varit #1 på att försörja just spelutvecklingen då det har varit den absolut största biten av inkomst till spelbolag. Det är bara det senaste året som PC spelmarknaden intäkter har börjat öka rejält.

Vist om du snackar enbart grafik, men spelutveckling nej.

Jo, det inkluderar även spelutveckling. Begränsad beräkningskraft påverkar inte endast grafik. Konsolernas lönsamhet som plattform för spelutvecklare är inte relevant, egentligen. De har saktat ner utvecklingen något så extremt. Det är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Enligt Naughty Dog har PS4 just nu endast 5GB tillgängligt för spel
http://www.dualshockers.com/2014/03/11/naughty-dog-explains-p...

RAM har alltid varit den största svagheten hos konsoler. Synd att Sony reserverat hela 3GB för annat.

om man läser artikeln ser det ju som att xbox skulle reservera mer än Sony, så xbox kanske reserverar 4GB?

Permalänk
Medlem

Jo, men samtidigt har det väl alltid legat i utvecklarnas intresse att göra skalbara lösningar?

När grafikkraven skalar ner skalar kundgruppen upp.

Permalänk
Avstängd

Ponera att både Xbox One och PS4 hade haft 10000000000000000 Petabyte RAM. Nog fan hade någon speltillverkare ganska snart gnällt om att det fanns för lite RAM?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Med tanke på att grafik och process ska dela minne så kan minnet mycket väl ta slut. Många spel kan utan skam ta åt sig 4gb minne eller mer. Om sedan grafiken ska ha sitt på Full-HD så blir det inte mycket kvar. Denna generationes konsoler har även en massa saker i bakgrunden som ska in på minnet. Kinect, inspelning, socialt mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Jo, men samtidigt har det väl alltid legat i utvecklarnas intresse att göra skalbara lösningar?

När grafikkraven skalar ner skalar kundgruppen upp.

Det är inte utvecklare som styr utvecklingen idag. Det är de publishers som finansierar utvecklare och därmed styr agendan. Undantaget är crowdfunded indie games så som Star Citizen.

Publishers mål är att maximera vinster och det görs mest effektivast om du har fullständig kontroll över marknaden. Konsoler är därmed publishers verktyg för att kontrollera marknaden där de själva bestämmer vad som publiceras, vilken prissättning det blir och i slutändan vad som anses vara ett spel för nya generationer som inte upplevt en fri spelmarknad förr och således inte har perspektivet som vi gamla rävar kommer ha när vi når dit. De kontrollerar således vad som produceras, vad som konsumeras och hur det konsumeras.*

Den ultimata skalbara lösningen för en publisher är således en molnbaserad tjänst. De behöver inte ställa krav på hårdvara ute hos kund utan kan skala hårdvara själva i servermolnet eftersom alla spel strömmas till kunderna. Det är dit de vill och det är dit konsoler är på väg. Namnet konsol i sig borde vara en eye opener för folk.

PC marknaden idag är det enda frihetliga hoppet ställt mot detta.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MugiMugi:

Tja min dators 8 GB ram är väl också otillräckligt till framtida spel? men var är denna nyhet? Förövrigt är just konfiguration om 8 GB ram den absolut vanligaste konfigurationen på spelburkar om man kollar Steam.

Dina 8GB RAM är nog otillräckligt för framtida spel ja, men det är ju för att de nya konsolerna äntligen har släppts så att dina 8GB faktiskt kan börja användas.
Men problemet är ju också att vi snackar om 8GB RAM som delas till både arbetsminne och videominne.
Hade man räknat hur mycket minne alla datorer har på det sättet så har till exempel min dator 11GB RAM.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ponera att både Xbox One och PS4 hade haft 10000000000000000 Petabyte RAM. Nog fan hade någon speltillverkare ganska snart gnällt om att det fanns för lite RAM?

Nej Även om man kommer ganska långt på 8 GB idag så är det tänkt att spelkonsolerna ska hålla i sig ett tag. 4GB till hade förmodligen räckt för att ingen utvecklare skulle gnälla alls den närmsta tiden.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

hur kan detta vara annat än väntat då 8Gb mer eller mindre är standard idag...

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

8GB till både ram och gpu-minne används ju lätt. Tänk bf4 i ultra på vettig upplösning. Idag är ju 8Gb standard, och typ 3-4GB på kort som kan driva på i vettig upplösning/framerate.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Minsc S2:

Detta +1.

Du kan lätt köpa nytt/mer RAM till din dator och sätta i det själv, när du känner att det inte riktigt räcker till längre, plus att du nog inte riktigt själv förväntar dig att sitta med exakt samma mängd RAM om 5+ år, om du ska spela framtida moderna spel.

När RAM-minnet i konsollerna tar slut så tar det slut. Jag kan mycket väl tänka mig att detta skulle bli ett försäljnings-knep för Microsoft och Sony dock: "Spela de senaste spelen med bättre FPS, köp detta +8 GB-kittet till din konsol, endast XXXX kronor!"
(Förutsatt att det ens går att uppgradera alls...)

Skrivet av Sisyfos:

Dina 8GB RAM är nog otillräckligt för framtida spel ja, men det är ju för att de nya konsolerna äntligen har släppts så att dina 8GB faktiskt kan börja användas.
Men problemet är ju också att vi snackar om 8GB RAM som delas till både arbetsminne och videominne.
Hade man räknat hur mycket minne alla datorer har på det sättet så har till exempel min dator 11GB RAM.

Skrivet av FredrikMH:

Nej Även om man kommer ganska långt på 8 GB idag så är det tänkt att spelkonsolerna ska hålla i sig ett tag. 4GB till hade förmodligen räckt för att ingen utvecklare skulle gnälla alls den närmsta tiden.

Om vi tittar på vad som PC-spelen nyttjar idag så är 8GB (RAM + VRAM) ganska mycket. Det är först det senaste året som 64-bitarsspel kommit, innan dess var 4GB överflödigt för spel och grafikkorten har precis börjat smyga upp i 2GB som hyfsat standard i mellansegmenten. Det vill säga 6GB i relativt dyra datorer. Klagar Crytec på detta? Nja, bara indirekt då deras motorer inte brukar vara superoptimerade..
Att ha i åtanke är också hur mycket minne som Windows tar och alla andra processer som är igång i bakgrunden. Sen är denna generation designad med 1080p på EN skärm i åtanke (även om den inte riktigt är där än) så VRAM behövs inte i större mängder till upplösningen utan mest till texturer etc.

Jag kan dock hålla med om att en komponent i konsolen kan dra ner övrigt (GPU i PS3) men jag tror att lite optimering från mjukvarutillverkarna nog kan överbrygga de problemen något.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

konsoller är för att kunna luta sig tillbaka i soffan med polare o lira spel. inte glo på supergrafik.

Med PC så kan du luta dig tillbaka i soffan och lira spel med polare samtidigt som du glor på "supergrafik"