Permalänk

hyper 212 evo, får den plats?

Hej, jag har ett msi z77a-g43 moderkort med corsair dominator gt minnen med corsair dominator airflow minneskylare. Jag hade tänkt mig att byta ut intels processorkylare mot coolermaster hyper 212 evo. Problemet är att den är rätt stor så jag vet inte om den kommer passa. Någon som vet om den gör det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Troligtvis inte.

Du kan ju testa köra fläkten i enbart pull(dvs sätta fläten på vänster sida om flänsen så den drar genom luften istället för trycker) och se. Det bör i alla fall fixa problemet.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Troligtvis inte.

Du kan ju testa köra fläkten i enbart pull(dvs sätta fläten på vänster sida om flänsen så den drar genom luften istället för trycker) och se. Det bör i alla fall fixa problemet.

det medföljer bara en fläkt.

jag tror nog det fungerar, sålänge som den får plats på höjden (eller bredden, beror på hur man ser på det) i ditt chassi

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Jag har ett cm 690 II Basic och vill jag inte köra i pull

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag menade att jag helst inte vill köra i pull
Blev lite konstigt där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Minneskylaren är helt onödig att använda då den bidrar med mer oljud än kylning (hade en till mina förra minnen). Hyper 212 får plats med dina ramminnen om du endast har 2st placerade i plats 2 och 4, om du har fler så får du skruva bort kylflänsen på minnet närmst processorn så ska det inte vara några problem

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk

Jag har två minnen i slot 1 och 3 just nu, om jag byter till 2 och 4, får jag någon prestandaskillnad då? Om jag har minnena i slot 2 och 4, kan jag köra i push konfiguration då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Jag har två minnen i slot 1 och 3 just nu, om jag byter till 2 och 4, får jag någon prestandaskillnad då? Om jag har minnena i slot 2 och 4, kan jag köra i push konfiguration då?

Skickades från m.sweclockers.com

det blir enklare att köra dem i 2 och 4 och då ska push inte vara några problem. Hade själv 4st dominator minnen till min dator innan fast ersatte dem med low profile minnen när jag köpte min phanteks kylare som är mycket större än hyper 212, jag kunde ha dominator minnena med phanteks kylaren om jag skruvade bort den övre heatspreadern på minnerna så med hyper 212 så ska du inte ha några problem

EDIT: prestandan kommer inte påverkas om hårdvaran är oskadad

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Om fläkten skulle nudda minnena så kan du flytta fläkten uppåt, d.v.s. närmare chassit sidoplåt, då kommer den inte slå i.

Har ett likadant moderkort och kylaren i sig går inte över minnena, bara fläkten.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Om fläkten skulle nudda minnena så kan du flytta fläkten uppåt, d.v.s. närmare chassit sidoplåt, då kommer den inte slå i.

Har ett likadant moderkort och kylaren i sig går inte över minnena, bara fläkten.

Menar du att jag ska köra minnena i slot 1 och 3 eller i 2 och 4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom tråden & vad ni har kommit fram till, men jag kör själv med dominator minnen + airflow kylare samt en 212 (i ett fd r3 chassi) och det fungerar utan problem.

Kör då fläkten i pull, vilket generellt sätt ses som sämre, men det är bara +- ~1c
http://www.overclock.net/t/1199135/hyper-212-testing-push-vs-...

Bilder på hur jag har placerat kylarna finns i mitt galleri:
http://www.sweclockers.com/galleri/12333-spelrigg-r3-sabertoo...

(Airflow kylaren är ju egentligen helt onödig, själv använder jag den enbart för att jag tycker att det ser bättre ut, men ifall du inte bryr dig om utseende så kan du lika gärna skippa den)

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem
Skrivet av JumpyWizard:

Menar du att jag ska köra minnena i slot 1 och 3 eller i 2 och 4

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör med vanliga corsair vengeance (de höga),i slot 2 och 4 räknat från socketen, fungerar utmärkt utan att ändra något.

Dålig bild, men du fattar:

Som synes så skulle fläkten bara slå i om man kör i första slotten också, och isåfall är det bara att flytta upp fläkten.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator