Permalänk
Medlem

Nya minnen till gammal dator

Tjenamors!

Tänkte nu uppgradera min gamla burk så att den håller lite bättre ett tag till. RAM har varit ett ganska stort problem med halvdåligt optimerade spel som TERA och DayZ, m.fl.

Moderkort: http://www.asus.com/Motherboards/P7P55DE_LX/ (Som sagt så klarar den bara minnen upp till 1600 MHz)

Grafikkort: NVIDIA GeForce GTS 450

Processor: Intel Dual Processor i3-540 3.06 GHz

Mina nuvarande minnen: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB (2x2GB)

Vore jätteuppskattat om ni kunde hitta några kompatibla minnen som rullar upp prestandan :)!

Tack på förhand!<3

Permalänk
Skrivet av Reflixus:

Tjenamors!

Tänkte nu uppgradera min gamla burk så att den håller lite bättre ett tag till. RAM har varit ett ganska stort problem med halvdåligt optimerade spel som TERA och DayZ, m.fl.

Moderkort: http://www.asus.com/Motherboards/P7P55DE_LX/ (Som sagt så klarar den bara minnen upp till 1600 MHz)

Grafikkort: NVIDIA GeForce GTS 450

Processor: Intel Dual Processor i3-540 3.06 GHz

Mina nuvarande minnen: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB (2x2GB)

Vore jätteuppskattat om ni kunde hitta några kompatibla minnen som rullar upp prestandan :)!

Tack på förhand!<3

finns ju en lista på testade minnen.
http://www.asus.com/Motherboards/P7P55DE_LX/HelpDesk_QVL/

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Listan var senast uppdaterad för över 4 år sedan, så blev lite osäker Vill gärna ha tips på något som fortfarande finns i butikerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reflixus:

Listan var senast uppdaterad för över 4 år sedan, så blev lite osäker Vill gärna ha tips på något som fortfarande finns i butikerna

Ursäkta att jag frågar, men vad är det som säger att inte vilka DDR3-minnen på 1600MHz som helst skulle fungera?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Ingenting hoppas jag? Kan omformulera frågan: Hur mycket RAM bör jag ha, med tanke på nuvarande processor & Grafikkort? 8?16? Vad vore värt liksom?

Permalänk
Medlem

8gb duger gott. Men det är nog inte ramet som begränsar i de flesta fall ändå så jag vet inte hur mycket det skulle göra för prestandan ärligt talat.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reflixus:

Ingenting hoppas jag? Kan omformulera frågan: Hur mycket RAM bör jag ha, med tanke på nuvarande processor & Grafikkort? 8?16? Vad vore värt liksom?

8gb räcker gott & väl

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk

RAM är inte speciellt dyrt egentligen. Mest prisvärdast är nog 8gb, beroende på vad för spel du spelar. Själv skulle jag köpt 16GB.

Permalänk
Medlem

8GB eller om du vet att du tänker använda lite tyngre program för bild/ljud/video redigering isåfall 16GB för säkerhets skull.

Permalänk
Inaktiv

Vet du att just ram är problemet? För spontant känns det som 4GB borde räcka i de allra flesta fall till din i3 och gts450. Självklart skulle inte datorn bli ledsen för 8 eller kanske till och med 16GB. Dock är jag skeptisk till att det kommer märkas nämnvärt. Menmen; ramminne kan man aldrig ha för mycket av.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svaren! Köper 8GB isåfall.

EwlSpirit: Det är när jag spelar lite mer krävande spel som mina minnen går upp i max när jag tittar på aktivitetshanteraren, Processorn ligger på normal nivå, och grafiken har hittills inte varit ett problem, bara.. Att ladda världar etc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reflixus:

Tack så mycket för alla svaren! Köper 8GB isåfall.

EwlSpirit: Det är när jag spelar lite mer krävande spel som mina minnen går upp i max när jag tittar på aktivitetshanteraren, Processorn ligger på normal nivå, och grafiken har hittills inte varit ett problem, bara.. Att ladda världar etc

Ok dåså, kör på 8GB. Jag har själv 16GB, inte för att det behövs utan mest bara för att det är max..

Permalänk
Medlem

Okej! Tack allihopa

Permalänk
Medlem

Vilket modernt DDR3 minne med 1.5volt som helst ska fungera utmärkt i det moderkortet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300