4820k och 3820, lödda lock eller gegga i?

Permalänk

4820k och 3820, lödda lock eller gegga i?

Jag är på jakt efter en ny cpu. nån av 3820 och 4820k. Jag vill att datorn ska vara så tyst som möjligt så jag vill ha så bra värmeavgång från cpu som möjligt.

Tydligen har intel snålat in på vissa cpuer och haft kylpasta under locket istället för att löda, och nu undrar jag om nån av dessa 2 är med pasta i?
Jag ska ha en lödd nämligen.

Sen undrar jag om det teoretiskt sett är längre livslängd på nån av dom pga 22nm vs 32nm? Nån som vet? Vilken klarar högst temperaturer tror ni?

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem

4790k

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem

Alla CPU för 2011 soket har lödda IHS.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Så för att svara din fråga:

Ja, 4820K och 3820 har båda fastlödda IHS och ingen kylpasta under locket! Kylpastan finns endast i Ivy Bridge och Haswell processornerna i Intel serien (Sandy Bridge, Sandy Bridge-E, Ivy Bridge-E har inte det)!

Sedan så är livslängden väldigt lång för processorerna så det är inget du behöver oroa dig för. Finns ganska många som haft sina Intel Core 2 Quad i en massa år och de fungerar galant! Så länge du passar din processor bra så ska den överleva fram till och med (och troligen i flera år framåt) tills det är dags att uppgradera igen!

Hade jag varit du så hade jag dock kört 4930K i 2011 serien. Finns ingen större skillnad mellan 4820K och t.ex. 4770K temperatursmässigt och om du nu inte ska köra 3x SLI/Crossfire så är det väl lika bra (samt billigare) att köra med Haswell (t.ex. 4670K, väldigt prisvärd och fungerar galant fastän det finns kylpasta under locket). Ska du rendera mycket så är det 4930K eller 3930K som gäller då de två extra kärnorna hjälper ganska mycket!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av Icte:

Så för att svara din fråga:

Ja, 4820K och 3820 har båda fastlödda IHS och ingen kylpasta under locket! Kylpastan finns endast i Ivy Bridge och Haswell processornerna i Intel serien (Sandy Bridge, Sandy Bridge-E, Ivy Bridge-E har inte det)!

Sedan så är livslängden väldigt lång för processorerna så det är inget du behöver oroa dig för. Finns ganska många som haft sina Intel Core 2 Quad i en massa år och de fungerar galant! Så länge du passar din processor bra så ska den överleva fram till och med (och troligen i flera år framåt) tills det är dags att uppgradera igen!

Hade jag varit du så hade jag dock kört 4930K i 2011 serien. Finns ingen större skillnad mellan 4820K och t.ex. 4770K temperatursmässigt och om du nu inte ska köra 3x SLI/Crossfire så är det väl lika bra (samt billigare) att köra med Haswell (t.ex. 4670K, väldigt prisvärd och fungerar galant fastän det finns kylpasta under locket). Ska du rendera mycket så är det 4930K eller 3930K som gäller då de två extra kärnorna hjälper ganska mycket!

Tjena! Fan va snabbt ni svarar

Jag har en 65nm från 2004 och den går fortfarande. Men jag bara undrade om "nanometerminskningen"
nu nått nån punkt där, tja det kanske går ut över livstid för att allt blir mindre. Typ. Jag läste nåt om kvanteffekter när allt blir mindre. det var negativt.
Hade tänkt ha grejerna igång 12h/dag med sämsta tänkbara kylning (så tyst dator som möjligt dvs, och inga powersaving states heller) i 5år

Anledningen till att jag är intresserad av just dessa 2 är pga priset. typ 2,5k medans nästa upp pǻ stegen är dubbelt så dyr.

Jag har en 4770k redan men jag kan inte köra det OS:et jag vill på den burken utan kuckel visade det sig för det finns inte drivers längre (don't ask..).

Det blir till musikproduktion, vill bara att skiten ska vara användbart så länge som möjligt. Och köper jag nåt så snålar jag inte. Eller tja, det gör jag ju tydligen

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

Tjena! Fan va snabbt ni svarar

Jag har en 65nm från 2004 och den går fortfarande. Men jag bara undrade om "nanometerminskningen"
nu nått nån punkt där, tja det kanske går ut över livstid för att allt blir mindre. Typ. Jag läste nåt om kvanteffekter när allt blir mindre. det var negativt.
Hade tänkt ha grejerna igång 12h/dag med sämsta tänkbara kylning (så tyst dator som möjligt dvs, och inga powersaving states heller) i 5år

Anledningen till att jag är intresserad av just dessa 2 är pga priset. typ 2,5k medans nästa upp pǻ stegen är dubbelt så dyr.

Jag har en 4770k redan men jag kan inte köra det OS:et jag vill på den burken utan kuckel visade det sig för det finns inte drivers längre (don't ask..).

Det blir till musikproduktion, vill bara att skiten ska vara användbart så länge som möjligt. Och köper jag nåt så snålar jag inte. Eller tja, det gör jag ju tydligen

Tror det är endast en större värmeutveckling på grund av fler transistorer på en mindre yta, har också hört om dessa kvanteffekter men det var något som var problem med Broadwell CPU:erna har jag för mig?

I alla fall, de nyare processorerna kör ganska varma så blir svårt att köra med dålig kylning (jag hade köpt en tornkylare med riktigt tysta fläktar, t.ex. Be Quiet Silent Wings 2 eller liknande) och samtidigt hålla dem användbara i flera år. 12h/dag i 5 år med dålig kylning - processorn dör snabbare, kanske t.o.m. inom dessa 5 år!

Nu vet jag inte hur mycket processorkraft som krävs för musikproduktion, men du kanske kan tänka dig att köra någon äldre typ av processor? T.ex. 2500K, massa som säljer dessa och moderkort finns fortfarande att köpa. Dessa kör ju i ganska mycket lägre temperaturer än de nyare Haswell/Ivy Bridge så du borde väl kunna klara dig med lite sämre kylning

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trivial1ty:

Tjena! Fan va snabbt ni svarar

Jag har en 65nm från 2004 och den går fortfarande. Men jag bara undrade om "nanometerminskningen"
nu nått nån punkt där, tja det kanske går ut över livstid för att allt blir mindre. Typ. Jag läste nåt om kvanteffekter när allt blir mindre. det var negativt.
Hade tänkt ha grejerna igång 12h/dag med sämsta tänkbara kylning (så tyst dator som möjligt dvs, och inga powersaving states heller) i 5år

Anledningen till att jag är intresserad av just dessa 2 är pga priset. typ 2,5k medans nästa upp pǻ stegen är dubbelt så dyr.

Jag har en 4770k redan men jag kan inte köra det OS:et jag vill på den burken utan kuckel visade det sig för det finns inte drivers längre (don't ask..).

Det blir till musikproduktion, vill bara att skiten ska vara användbart så länge som möjligt. Och köper jag nåt så snålar jag inte. Eller tja, det gör jag ju tydligen

Windows XP antar jag du menar att du ska använda eller som du vill använda lol
inte ens 1155 har drivers till windows xp skulle jag gissa på.

(Strax över 12 år gammalt operativsystem med stöd upp till direct x9 om jag inte minns fel...)
På amd's sida så var nog de tidiga am3 kompatibla moderkortet ner till dem.

dock kanske det är dags och släppa Windows XP och köra musikprogram på windows 7 eller vista (uppdaterat och 64 bit varianten såklart heh.)
som klarar av mkt tyngre produktion av musik än windows xp's programvara kommer göra...
(grunden på windows xp kommer nog kännas ganska begränsad när det gäller ramminnes användning om du inte kör 64 bit versionen (kikat om 64 bit varianten av XP har drivrutiner till nuvarande burk ?)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av Icte:

Tror det är endast en större värmeutveckling på grund av fler transistorer på en mindre yta, har också hört om dessa kvanteffekter men det var något som var problem med Broadwell CPU:erna har jag för mig?

I alla fall, de nyare processorerna kör ganska varma så blir svårt att köra med dålig kylning (jag hade köpt en tornkylare med riktigt tysta fläktar, t.ex. Be Quiet Silent Wings 2 eller liknande) och samtidigt hålla dem användbara i flera år. 12h/dag i 5 år med dålig kylning - processorn dör snabbare, kanske t.o.m. inom dessa 5 år!

Nu vet jag inte hur mycket processorkraft som krävs för musikproduktion, men du kanske kan tänka dig att köra någon äldre typ av processor? T.ex. 2500K, massa som säljer dessa och moderkort finns fortfarande att köpa. Dessa kör ju i ganska mycket lägre temperaturer än de nyare Haswell/Ivy Bridge så du borde väl kunna klara dig med lite sämre kylning

På min nya burk kör jag passiv seasonic nätdel och passivt grafikkort. Och endast en nexus 12cm (i hela systemet) på min tja bra tilltagna 12cm modell österriksika kylare (vafan dom nu heter). Fick 35C på 800rpm i idle. som chassiefläkt, kan tydligen inte få den att gå som native i 1k rpm som den ska. fuck uefi. kanske får koppla om den.

Den här burken blir likadan. Men nu kanske jag kopplar fläkten som cpufläkt istället.

processorkraften jag kräver är typ det bästa jag kan få för max 3k Man kan lätt göra slut på den också om man verkligen vill.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

Windows XP antar jag du menar att du ska använda eller som du vill använda lol
inte ens 1155 har drivers till windows xp skulle jag gissa på.

(Strax över 12 år gammalt operativsystem med stöd upp till direct x9 om jag inte minns fel...)
På amd's sida så var nog de tidiga am3 kompatibla moderkortet ner till dem.

dock kanske det är dags och släppa Windows XP och köra musikprogram på windows 7 eller vista (uppdaterat och 64 bit varianten såklart heh.)
som klarar av mkt tyngre produktion av musik än windows xp's programvara kommer göra...
(grunden på windows xp kommer nog kännas ganska begränsad när det gäller ramminnes användning om du inte kör 64 bit versionen (kikat om 64 bit varianten av XP har drivrutiner till nuvarande burk ?)

Jodå (nästan) alla 1155brädor har drivers för xp. no problems. Men min nya z87 4770k har inte det. eller rättare sagt jag får göra ett projekt av det för att få skiten att fungera. intel har tec raderat (yes raderat) drivern för chipsetet från sin site (och det gör dom inte ofta kan jag meddela), för att pusha nyare operativ. Det finns naturligtvis drivers till allt om man vill, ochj har tid.. Xp är fortfarande ett mycket populärt operativ. Min nya burk blir nu projekt och den nästa blir produktion direkt, inget jävla letande. alla drivers finn till x79 chipsetet. done! Orkar inte kuka runt. sen gillar jag inte w7.

am3 och 3plus-kort om det nu finns. verkar ha alla drivers till xp fortfarande. Jag har begränsat mig till asus TUF serie då. Så jag kollar bara där. för det är det jag ska ha.

Jag tänkte ha massa jävla grejer uppkopplade till mina 2 produktionsburkar typ analoga synthar från 70talet. och xp har bra mycket lägre midi-jitter och latency än w7 någonsin kommer ha tyvärr (och troligtvis dpc-latency också, ganska säker på det, vi snackar realtid här). Så i vissa fall är det inte ett alternativ liksom. Det bara funkar inte för att det är oaccptabelt.. då får man köra på det som funkar o hålla käft liksom. inget mer med det. Vi gör alla uppoffringar varje dag. det här är en av dom. Ibland kan man inte få allt. Men jag kan få det jag vill, och det är ju bra

Nae inte kollat nåt med xp64, för det är inte xp, det är nån servervariant som dom rebrandat. men jag jobbar inte med samplebibliotek alls, bara synthesering och sequencing av detta, dessutom så är de flesta sequencerna ("musikprogrammen" 32 bit internt och då kan dom jobba med max 2gig per process typ. och musikbranchen är slööööö) Men jag klarar mig på 5 år gammal sequencer, jag bara behöver juicen för att göra feta ljud. för det drar snabbt iväg. och då hackar det. oavsett OS.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk

jag hade gått på en 2011 cpu, till största delen för jag ägt både 1155 och 2011 och helt ärligt så avskydde jag 1155 som pestan med jag verkligen gillade 2011!

visst nu är 1150 annorlunda men jag hade fortfarande gått på 2011, mest för att jag gillar systemet som helhet mer!

Håller själv på med musik så kul att fler håller på med det

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Håller själv på med musik så kul att fler håller på med det

Ja, jag ska bli världens mest kända och betalda producent.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk

Det var ett skämt alltså.

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk

ja jag köper väl en 4820k då om ingen misstycker?

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden