Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Hjälp, Ram minne!

Hej alla!

För cirka 2 veckor sedan byggde jag och min pappa en dator till mig. En speldator. Jag är inget proffs på datorbyggande men jag har lyckats bygga denna dator.

Chassi: Corsair Carbide Spec-01

Moderkort: Gigabyte GA-970A-DS3P

CPU: AMD FX 8320 3.5GHZ

GPU: Gigabyte GeForce GTX660 OC 2GB

RAM: G.Skill Ripjaws Gaming 8GB 1866 Mhz

Corsair CX 600 W Modular

Windows 8.1

När min dator hade fungerat super bra i 1,5 vecka så började jag tappa fps minecraft och gick in och kollade mina ram minnen. Jag såg att jag hade 8 GB men bara använde 3,96 gb.
Jag blev konfundersam och kollade upp vad man kunde göra åt saken. Jag gick in i msconfig och kollade om jag använde max ram och jag ändrade det minst 5 gånger utan framgång.

Sedan bytade jag plats på ramminnena och såklart ingen framgång. Jag gick in och kollade i BIOS och allting såg normalt, jag återställde BIOS till standardinställningar eftersom
jag har varit där inne och ändrat lite grejer innan. Ingen framgång där heller. Så jag trodde det var windows så jag återställde windows. Ingen framgång där heller!

Jag åkte sedan till netonnet och bytade dessa ramminnena. Ingen framgång där heller.

Någon som vet vad jag kan göra nu?

Kan jag uppdatera BIOS?

Är detta svårt?

Någon som har erfarenhet?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Johannesburg
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av SebastianLoL123:

Hej alla!

För cirka 2 veckor sedan byggde jag och min pappa en dator till mig. En speldator. Jag är inget proffs på datorbyggande men jag har lyckats bygga denna dator.

Corsair CX 600 W Modular

Windows 8.1

När min dator hade fungerat super bra i 1,5 vecka så började jag tappa fps minecraft och gick in och kollade mina ram minnen. Jag såg att jag hade 8 GB men bara använde 3,96 gb.
Jag blev konfundersam och kollade upp vad man kunde göra åt saken. Jag gick in i msconfig och kollade om jag använde max ram och jag ändrade det minst 5 gånger utan framgång.

Sedan bytade jag plats på ramminnena och såklart ingen framgång. Jag gick in och kollade i BIOS och allting såg normalt, jag återställde BIOS till standardinställningar eftersom
jag har varit där inne och ändrat lite grejer innan. Ingen framgång där heller. Så jag trodde det var windows så jag återställde windows. Ingen framgång där heller!

Jag åkte sedan till netonnet och bytade dessa ramminnena. Ingen framgång där heller.

Kan jag uppdatera BIOS?

Är detta svårt?

Tack på förhand!

Låter som att du har 32bitars windows, eller att något annat program har reserverat data såsom RAMdisk.

i7 3770k@5.8GHz, Mpower, 16GB Kingston HyperX@1866CL9, 290x@1375/1770, Carbide 540 AIR
E34 540 Kompressor 760WHP

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Ditt problem beror inte på ditt RAM. Minecraft använder så mycket minne den behöver, och det är rätt så vanligt att program inte använder mer än 2GB RAM.

Var kollar du för att se att du använder 3,96GB? Aktivitetshanteraren?

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!
Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Apr 2014

Hej alla!

Corsair CX 600 W Modular

Windows 8.1

Kan jag uppdatera BIOS?

Är detta svårt?

Tack på förhand!

https://www.youtube.com/watch?v=c16piXD1hYc <-- kolla på den

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Demonoidz:

Låter som att du har 32bitars windows, eller att något annat program har reserverat data såsom RAMdisk.

Jag har 64 bit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av giplet:

Ditt problem beror inte på ditt RAM. Minecraft använder så mycket minne den behöver, och det är rätt så vanligt att program inte använder mer än 2GB RAM.

Var kollar du för att se att du använder 3,96GB? Aktivitetshanteraren?

Aktivitetshanteraren och System.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Aktivitetshanteraren och System.

Står det "8GB installerat (3,96GB användbart)" i System?

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av giplet:

Står det "8GB installerat (3,96GB användbart)" i System?

Japp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

I så fall är det så att Windows har upptäckt fel med ett av dina minnen och inaktiverat det. Om du söker efter "minne" i startmenyn på din dator så kan du hitta ett program för att testa minnet. Prova att köra en vända med det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av giplet:

I så fall är det så att Windows har upptäckt fel med ett av dina minnen och inaktiverat det. Om du söker efter "minne" i startmenyn på din dator så kan du hitta ett program för att testa minnet. Prova att köra en vända med det.

Den hittade inga fel!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Den hittade inga fel!

Prova att montera om dem och kolla noga så att de kommer på plats ordentligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av giplet:

Prova att montera om dem och kolla noga så att de kommer på plats ordentligt.

Har gjort det flera gånger men det har inte hänt något.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010

Prova att försöka köra med ett minne i taget och se om båda fungerar?

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av JoeBlack:

Prova att försöka köra med ett minne i taget och se om båda fungerar?

Båda fungerar var för sig!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Jan 2014

Har du aktiverat "Memory Remap" i BIOS?

Dator: Fractal Design Define S. Fractal Desig Integra M 750W. Intel Core i7-5820K. Fractal Design Kelvin S24. msi X99S SLI PLUS. G.SKILL Value Series DDR4 2133MHz 4x4GB. nVIDA GTX 1060 FE. MSI GTX 950 2GB PhysX. Samsung SSD 950 PRO NVMe M.2 256GB. 2x Samsung SSD 850 EVO 500GB RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Edifier H850. MIONIX NAOS 8200. MIONIX ZIBAL 60. MIONIX Sargas S.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Evronius:

Har du aktiverat "Memory Remap" i BIOS?

Det går inte att aktivera med mitt moderkort !

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004

Har du något ibockat i msconfig när det gäller avancerade alternativ vid boot/systemstart, ta bort alla sådana då.

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud