Permalänk

Moderkort ligger konstant på 100°C

Hejsan svejsan

Jag har nyligen laddat ned CAM från NZXT som SweC skrev en artikel om, och den påstår att mitt moderkort ligger på 112°C. Jag undrar om det stämmer, kan ju vara svårt att veta för er, men mina fläktar går på fullt varv så jag vet inte vad det är frågan om. Jag har ett ASUS Z87-K som ligger i ett Corsair 550D med två fläktar i framkant, en i bakkant och en Corsair 100i med radiator på 240mm i toppen, som då kyler CPU'n. Då CAM är det enda programmet jag har testat som har mobo-temp kan jag inte kolla det någon annan stans för att verifiera informationen, så att säga, så jag skulle uppskatta hjälp från er.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4.5 GHz - GPU: ASUS GeForce GTX 660 Ti 3GB - MB: ASUS Z87-K - HDD: 1TB Seagate SSHD + 120GB SSD - Chassi: Corsair Obsidian 550D - RAM: G.Skill Ares 16GB @ 1600 MHz

Permalänk
Medlem

Har svårt att tro att moderkortet är 112 grader varmt. Det är troligtvis någon termometer som är knasig, annars kan du ju testa och öppna och se hur varmt det är med bara handen, du lär ju känna om det är 112 grader. Men 112 grader är på tok för varmt och skulle få datorn att stänga ner sig själv så att det är nog någon termometer som är sönder.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Kollar jag hwmonitor står moderkortet eller vad det nu är på konstant 112 grader också. Så det är nog något fel utan tvekan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Fungerar datorn bra, så är 112c högst troligt en felavläsning bara, just på Asus kort så är Asus eget program rätt bra på att hitta olika sensorer och fläktar, testa med det.

Varför dina fläktar går för fullt, är knepigare då jag inte vet vilken typ av kontakter det chassiets fläktar har, samt inte hur du kopplat in dom, samt inte vet om du har nån eventuellt styrning aktiverad på fläktarna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Fungerar datorn bra, så är 112c högst troligt en felavläsning bara, just på Asus kort så är Asus eget program rätt bra på att hitta olika sensorer och fläktar, testa med det.

Varför dina fläktar går för fullt, är knepigare då jag inte vet vilken typ av kontakter det chassiets fläktar har, samt inte hur du kopplat in dom, samt inte vet om du har nån eventuellt styrning aktiverad på fläktarna.

Jag formulerade mig lite dåligt, jag menade att jag inte visste vad frågan var eftersom mina fläktar går på fullt varv, jag gjorde det manuellt för att försöka sänka temperaturen.

Tack för svaren allihopa, jag öppnade upp och det kändes inte alls som om det var 100°C, så ni har nog rätt :).

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4.5 GHz - GPU: ASUS GeForce GTX 660 Ti 3GB - MB: ASUS Z87-K - HDD: 1TB Seagate SSHD + 120GB SSD - Chassi: Corsair Obsidian 550D - RAM: G.Skill Ares 16GB @ 1600 MHz