Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010

1x 4k eller 2x 1440p?

Sitter i dagsläget med 3st BenQ G2420HDBE, men känner att det är dags för en uppgradering. Förut körde jag i Eyefinity, men har på senaste året lagt av med det, och spelar just nu endast på en utav skärmarna.

Mitt grafikkort är ett HD6870.

Jag går nu i tankar om att ersätta mina 3x 1080p med antingen 1x 4k, eller 2x 1440p.

Jag har kollat lite på Seiki SE39UY04 för 3300kr (+tull). Denna verkade väldigt intressant pga. det extremt låga priset, men när jag sedan såg att den bara klarade av 4k@30Hz så var det bara glömma direkt. Även i Windows-miljö så är 30Hz alldeles för lågt.

När jag sedan tänkt efter lite så verkar det som att 4k verkar som ett dumt val. Dels för att jag inte ens vet om mitt grafikkort kan driva en 4k-skärm, men mestadels för att en enda stor arbetsyta passar sämre till mig än två mindre arbetsytor. Detta eftersom jag gärna kollar på film/serie när jag sitter vid datorn och gör annat, och då har jag gärna en skärm avsedd till just detta. Med en 4k-skärm blir det svårt att avse yta till en film samtidigt som man gör annat på datorn.

Så, vad jag egentligen ville komma fram till...
Vad tycker ni, 1x 4k eller 2x 1440p?
Ge gärna tips på billiga 4k-skärmar (32" eller mer) eller 1440p-skärmar (27" eller mer). Om det redan finns en tråd för detta ursäktar jag mig, och ber er länka till den, då jag själv inte hittade den via sök.

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |
LJUD: M-Audio BX8 D2 | ATH-M50 | Focusrite Scarlett 2i2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Ehm, du svarar ju på din egen fråga? Du vill inte ha en stor arbetsyta, du har ett svagt grafikkort och du vill inte ha en skärm som bara har 30Hz. Köp 2 st koreaskärmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2008

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av Appel99:

Ehm, du svarar ju på din egen fråga? Du vill inte ha en stor arbetsyta, du har ett svagt grafikkort och du vill inte ha en skärm som bara har 30Hz. Köp 2 st koreaskärmar

heh, jo jag vet att jag svarar lite på min egen fråga. men jag ville även starta en diskussion om vad ni tycker.

om den hade kostat hälften så mycket så hade det klart varit intressant!
jag kanske borde nämnt i första inlägget att min budget ligger på ca 4-5000kr totalt, dvs. 2-2500kr per skärm.

och jag har nog själv insett att det är koreaskärmar som gäller, men jag har tyvärr absolut ingen koll på koreaskärmar.
vilka skärmar är bra, och vilka säljare är bra?
vad skulle hända ifall man får hem en skärm som spruckit i frakten exempelvis? får man ersättning, eller är det bara o glömma?

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus R9 290 OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |
NAS 40TB: 8x3TB RAIDz2 | 4x4TB RAIDz1 | ASRock C2550D4I | 32GB ECC RAM | FreeNAS |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Maj 2008

Finns inga 4k-skärmar över 28" som är inom ramen för din budget, men om du kan tänka dig 28" så har Philips en på gång. Stor usb-hubb, bra stativ, gott om diverse anslutningar, 60hz via displayport och stöd för pip och allt annat. Ska tydligen vara en väldigt bra TN panel.

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012

Ett ganska bra alternativ till koreaskärmar i nuet är Philips 272C4QPJKAB. Dock så tappar du möjligheten att överklocka, har själv en QX2710 och älskar den. Oroade att skärmen blev lite stor samt den höga upplösning, men blev van väldigt snabbt.

Alltid lättare om du citera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2010
Skrivet av JohanFalk:

Ett ganska bra alternativ till koreaskärmar i nuet är Philips 272C4QPJKAB. Dock så tappar du möjligheten att överklocka, har själv en QX2710 och älskar den. Oroade att skärmen blev lite stor samt den höga upplösning, men blev van väldigt snabbt.

att överklocka är ingenting jag kommer ge mig på ändå, sålänge som skärmen är 60Hz eller mer.

angående QX2710, köpte du den på ebay? vilken säljare?
hur är byggkvaliten på skärmen? vad jag hört ska det vara bra bild, men själva skärmen ska typ kunna ramla ihop när som helst pga. den urusla byggkvaliten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jul 2012
Skrivet av morxy49:

angående QX2710, köpte du den på ebay? vilken säljare?
hur är byggkvaliten på skärmen? vad jag hört ska det vara bra bild, men själva skärmen ska typ kunna ramla ihop när som helst pga. den urusla byggkvaliten.

Stödet är väl allt utom perfekt, dock är resterande av skärmen helt acceptabel inom byggkvalité. Tror jag valde accessorieswhole, men är inte hundra. Fungerade felfritt, hade lite BLB och inga döda pixlar. Enda minuset är jag får lite inbränning i högra uppre hörnet vid 96Hz, syns dock bara vid ljusa färger.

Alltid lättare om du citera.