Hur konfigurera PC/TV/Hårddisk anslutning

Permalänk
Medlem

Hur konfigurera PC/TV/Hårddisk anslutning

Efter många år utan tv (tittat via datorn), har jag bestämt mig för att köpa en riktig tv. Osäker exakt vilken TV det blir, men sannolikt en standard LED någonstans i 6-12k klassen. Jag är dock lite osäker på hur jag ska koppla allting, och exakt vad som behövs. Jag har i princip två behov:

1) Jag vill kunna använda den som tredje skärm (Har två bildskärmar till datorn), inklusive få ljud ifrån tv:n istället för datorn.

2) Jag vill ha en förvaringskälla för filer kopplat till både dator och tv. Dvs jag vill kunna skicka en videofil till denna källa, och sen spela upp via tv. Detta lär väl bli en extern hårddisk av något slag, som jag inte vill behöva flytta på, eller flytta om kablar.

Vad behöver jag och hur ska jag gå tillväga? Mina tankar än så länge:

1) Jag har ett Geforce GTX 570, med 2 DVI-kontakter och 1 mini-HDMI. Mina två datorskärmar är kopplade till bägge DVI-kontakterna. Vad jag förstår ska jag kunna få över både bild och ljud om jag använder en HDMI-kabel från dator till tv. Inte helt säker hur detta ska fungera mjukvarumässigt i Windows, men misstänker att jag kan klura ut det ganska snabbt när anslutningarna är dragna. Stämmer detta?

2) Här vet jag inte alls hur jag ska göra. Måste jag ha en mediaspelare (hårdvara) för att åstadkomma det jag är ute efter? Eller kan jag koppla en extern hårddisk direkt till tv:n, och sen föra över filer PC --> TV --> hårddisk via ethernet, USB eller liknande? Har svårt att tro att det kan funka så (tv:n måste väl isåfall vara byggd för att stödja det).

Hur ska jag göra? Behöver jag en mediaspelare eller kan det gå utan? Har tittat lite grann på t ex Western Digital WD TV Live. Finns det möjligen någon speciellt tv-modell som är anpassad för det jag är ute efter? Tittade först efter tv:s med inbyggda hårddiskar, men det verkar i princip inte finnas (hittade några, för 50k+).