Permalänk

Chassifläkt startar ej

Hej!

Haft lite problem med 2 identiska datorer och det är att chassifläkt ej startar. Finns bara en 4 pin ledig att sätta dom efter cpu fläkten är installerad. Om jag snurrar lite på fläkten, behöver bara snudda den i princip, då startar den upp och snurrar hur fint som helst.

Har ingen adapter för molex till fläkt där jag är just nu men har några hemma. Så detta har jag inte provat men skulle gärna vilja lösa det med 4 pinen som finns på moderkortet om det skulle gå.

Några ideér ?

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christoferj:

Hej!

Haft lite problem med 2 identiska datorer och det är att chassifläkt ej startar. Finns bara en 4 pin ledig att sätta dom efter cpu fläkten är installerad. Om jag snurrar lite på fläkten, behöver bara snudda den i princip, då startar den upp och snurrar hur fint som helst.

Har ingen adapter för molex till fläkt där jag är just nu men har några hemma. Så detta har jag inte provat men skulle gärna vilja lösa det med 4 pinen som finns på moderkortet om det skulle gå.

Några ideér ?

Tack på förhand.

Testat ställa fläkthastigheten till 100% istället för auto i bios och se om samma sak händer då?

Jag gissar att 4-pinskontakten på moderkortet inte har PWM-styrning, utan är en fejkad 4-pinskontakt som fungerar precis som en 3-pin. Detta innebär att om den är inställd på låga varv (låg spänning) så kan fläkten ha svårt att starta, om det är en PWM-fläkt som inte är gjord för att kunna starta lätt på låg spänning (PWM kör ju alltid på 12V annars).

Visa signatur

///M4

Permalänk

Ingen skillnad, tyvärr. Tack ändå.

Hmmm jag vet inte kanske bara testa molex.