Får enbart 3 ramsticks att funka med M4n98TD evo SLI från asus.

Permalänk
Medlem

Får enbart 3 ramsticks att funka med M4n98TD evo SLI från asus.

Hej, har försökt att stoppa dem i olika fack, men får inte fyra att fungera samtidigt och får inte tre att fungera om en av dem är i slot 1.
Men när tre funkar så loggas enbart 2 av sticksen som de bör göra.

har haft i ca 3 år, 2x 4gb Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

info: Minnestyp DDR3
Antal per förpackning 2 st
Kapacitet 8 GB, 2x4096MB
Hastighet 1600 MHz
Formfaktor 240-pin DIMM
Latens 9-9-9-24
Spänning 1,5V
Rekommenderas till Core i7/i5/i3/AMD
Garanti 1 år, Tillverkaren lämnar livstidsgaranti
Artikelnummer
Vårt ArtNr 5315067
Tillverkarens ArtNr CMZ8GX3M2A1600C9

köpte dem med en datorn från inet.

Köpte dessa två idag:
ADATA 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION, Röda

mer info:

Minnestyp DDR3
Antal per förpackning 2 st
Kapacitet 16 GB
Hastighet 1600 MHz
Minneshastighet 1600 MHz
Formfaktor 240-pin DIMM
Latens 9-9-9-24
Spänning 1,5V
Felkorrigering (ECC) Nej
Garanti 1 år, Tillverkaren lämnar livstidsgaranti
Artikelnummer
Vårt ArtNr 5316032
Tillverkarens ArtNr AX3U1600W8G9-DR

tog en titt på mina bios inställningar, allt verkade vara på auto dock så lock latens på 9-9-9-24.

Finns det något jag kan ändra på via biosinställningar så att den registrerar alla 4 ram sticks.

det som händer om jag lägger in 4 är att datorn bootar inte. lägger jag in tre. två på de allra längst till höger och en i första facket så bootade den inte heller. de va när jag tog en orginal stick från fack ett till två som den startade med 3 sticks i sig. Dock inte fyra hur mkt jag än bytta plats på dem.

redigering, har även nyaste bios uppdateringarna osv. Så tror att det måste ha någonting att göra med bio inställningar.

tre verkar funka oavsett. just nu kör jag med 2x av de nya och 1 av de äldre ram minnena.
så får ut 16 just nu.

Permalänk
Medlem

Märkte nu att moderkortet enbart klarar av 16gb ram. Så får åka in imorgon och byta 2x8 mot 2x4.
Ni kan stänga tråden

Permalänk
Medlem

Har nu införskaffat 2x4. Så sammanlagt ska det bli 4x4 = 16gb. Jag har fått 3 av pinnarna att funka(igen). Sammanlagt så står det nu att jag har 12gb. får inte fjärde pinnen att funka nu heller, sist så var det för mycket för moderkortet att hantera det förstår jag nu.

Men varför vill inte fjärde pinnen börja funka nu så att jag kan få ut 16 gb vilket är dess maxprestanda?
Alla mina bios inställningar är på default nu för ram minnena.

9 9 9 24 är alla 4. Alla ligger på 1600mhz också.
Har ändrat platser på dem och får inte alla fyra att börja fungera, alla pinnarna fungerar dock.
Några tips?

Det som händer är att skärmen går inte igång, allting i datorn verkar snurra hårddisken går igång, men skärmen aktiveras inte.
Med 3 fungerar allt som sagt utan problem, fjärde pinnen med 4gb till, Då svartnar allt.

Permalänk
Hedersmedlem

Exakt vilka grejer gäller det (gör en lista)? Senaste BIOS?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Socks:

Har nu införskaffat 2x4. Så sammanlagt ska det bli 4x4 = 16gb. Jag har fått 3 av pinnarna att funka(igen). Sammanlagt så står det nu att jag har 12gb. får inte fjärde pinnen att funka nu heller, sist så var det för mycket för moderkortet att hantera det förstår jag nu.

Men varför vill inte fjärde pinnen börja funka nu så att jag kan få ut 16 gb vilket är dess maxprestanda?
Alla mina bios inställningar är på default nu för ram minnena.

9 9 9 24 är alla 4. Alla ligger på 1600mhz också.
Har ändrat platser på dem och får inte alla fyra att börja fungera, alla pinnarna fungerar dock.
Några tips?

Det som händer är att skärmen går inte igång, allting i datorn verkar snurra hårddisken går igång, men skärmen aktiveras inte.
Med 3 fungerar allt som sagt utan problem, fjärde pinnen med 4gb till, Då svartnar allt.

Är det alltid i samma minnesplats på mobot som den säger stopp? Då är det ju fel på detta och har du garanti kvar så byt. Hör med butiken du köpte det av.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)