Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Maj 2014

Antal ram-minnen

Heej Jag undrar vad som är skillnaden mellan att ha två stycken 4GB ram-minnen eller ett 8GB ram-minne.
Det borde självklart vara lika mycket GB, men om man skulle vilja uppgradera till 16GB senare i framtiden så är det väl bäst att köpa ett 8GB ram-minne nu istället för 2 stycken 4GB? Så varför säljer man två stycken istället för ett som är lika stort? Kostar det mer?

Tacksam för svar

MOBO: ASUS Z97-A ATX » GPU: ASUS STRIX GTX 970 » CPU: Intel Core i7 4790K @ 4GHz » RAM: Corsair 8GB (2x4GB) VENGEANCE LP @ 1600MHz » PSU: EVGA Supernova G2 750W » SSD: Corsair Force Series GS 128GB » HDD: 1TB WD Black » CASE: Fractal Design Define R4 Titanium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012

Har du två minnen och dual channel får du dubbel bandbredd.

Guide: Roota din HTC - BB-Kod-knappar på Prisjakt

Min burk - Kvävekyld till 80%
Phenom II X4 965@3900MHz (Sommarklock)
GTX 760@1111MHz

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av LemonIllusion:

Antar att det är bra grejer Så det är bäst om jag köper 2st 4GB? Har inte precis råd med 2 8GB just nu, tack för svar

MOBO: ASUS Z97-A ATX » GPU: ASUS STRIX GTX 970 » CPU: Intel Core i7 4790K @ 4GHz » RAM: Corsair 8GB (2x4GB) VENGEANCE LP @ 1600MHz » PSU: EVGA Supernova G2 750W » SSD: Corsair Force Series GS 128GB » HDD: 1TB WD Black » CASE: Fractal Design Define R4 Titanium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av patronfromsweden:

Antar att det är bra grejer Så det är bäst om jag köper 2st 4GB? Har inte precis råd med 2 8GB just nu, tack för svar

Vad handlar det om för system? Om det är typ en HTPC kommer du inte få ut något av dual channel.

GTX 760@1111MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Maj 2014

Vad handlar det om för system? Om det är typ en HTPC kommer du inte få ut något av dual channel.

Jag ska bygga en stationär speldator

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Vad innebär det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweClockers forum
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av patronfromsweden:

Jag ska bygga en stationär speldator

Då är det bättre att satsa på dual channel (eller tri/quad beroende på minneskontroller). Om du inte bygger ITX kan du ju alltid välja moderkort med 4/8 minnesplatser.

Skrivet av PeanutPowerz:

Vad innebär det?

Att mer data kan skyfflas på kortare tid.

GTX 760@1111MHz

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006
Skrivet av PeanutPowerz:

Vad innebär det?

Du har möjlighet att läsa från två minnesmoduler samtidigt och kan därför hämta dubbelt så mycket data på en gång.

Har du åsikter om moderering, frågor eller något annat kan du kontakta mig via shimonu@sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

Personligen köper jag hellre på 1 stor sticka än 2 små.

Lite sämre rent prestandamässigt men åå så mycket enklare att uppgradera minnet i framtiden, slipper jag byta ut de gamla stickorna utan kan bara stoppa dit en till.

Server/htpc: i5 4430, 16GB ram, 750gb ssd + 12tb hdd, WIN 10, 55" fullHD, gtx 970, Define R2

kontor/spel: i5 3570k, 16gb ram, 250gb ssd + 2tb hdd, WIN 10, 28" 4k Samsung, gtx 1060 3gb, Define R4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bålsta
Registrerad
Jul 2011

Om du inte vet att du specifikt behöver mycket minne så behöver du inte minne, 8GB ram räcker länge. Jag körde på 16GB för att jag höll på med 3D modeling/rendering osv.

Kör på 2 st 4GB skulle jag rekommendera.

Chassi: Corsair Graphite 600T Vit Mobo: ASUS Maximus V Formula
Cpu: Intel Core i7 3770k @ 4,6GHz Ram: Corsair 16GB 1600MHz Vengeance
Grafikkort: 2x ASUS HD 7970 DirectCU II, CrossFire X SSD: Samsung 840, 500GB
Systemkylning: Egen vattenkylning, 240x30 + 360x60 Radiatorer
Galleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sandviken
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av swesen:

Om du inte vet att du specifikt behöver mycket minne så behöver du inte minne 8GB ram räcker länge. Jag körde på 16GB för att jag höll på med 3D modeling/rendering osv.

Kör på 2 st 4GB skulle jag rekommendera.

Tack så mycket för ett bra svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av Shimonu:

Du har möjlighet att läsa från två minnesmoduler samtidigt och kan därför hämta dubbelt så mycket data på en gång.

Går i tankarna att köpa en till 4gb sticka. Hur aktiverar man dual channel och hur vet jag om mitt moderkort stödjer det? Jag har 2 RAM platser.