Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistanien
Registrerad
Jul 2008

ramdisk,hjälper det?behövs det?

okej jag kan få köpa amd ramdisk för 8 kr,och vet att det även finns gratis program,men betyder ett sånt program att datorn blir mycket snabbare?
som det är nu har jag ssd-disk,16gb ram, intel i7prolle etc.

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2009

Det blir väl bara en temporär disk, så det försvinner ju om du t.ex startar om datorn.

Intel I5 2500K @ 4.4 Ghz Hyper 212 Evo | 8 Gb ram 1600 Mhz | SSD: Samsung 850 Evo 500 Gb, OCZ Agility 3 60 Gb | Gigabyte GTX 660Ti 2 Gb | Windows 7 Pro 64bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Om du inte känner att du orkar underhålla och sköta en ramdisk så tror jag varken det behövs eller hjälper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistanien
Registrerad
Jul 2008

ah okey,då struntar jag nog i det

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

16GB RAM är också något lite för en ramdisk, iaf om man vill använda den till spel... Många spel ligger på 10-40GB och du skulle kunna avvara ca 8GB av dina 16. Ang att dom töms vid omstart är visserligen sant, men amds erbjuder automatisk sparning/laddning om man så vill. I vilket fall så tycker jag absolut det är värt med ramdisk, om man har tillräckligt med plats för sitt favoritspel. Själv har man ett par images på en vanlig disk som man sen kan ladda till ram när man vill lira.

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

Jag kör ett tungt Moddat KSP på min Ramdisk. Använder Asus RamDisk som är gratis och bygger på exakt samma mjukvara som nästan alla andra "rebrandade" Ramdiskprogram (inkluderat AMDs).

Fördelen med ASUS program är att det inte finns någon direkt limitation på gratisvarianten som alla andra har.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Sweclockers Teamspeak |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jan 2012

Lite nyfiken vart du får tag på det för det priset ^^ ?

Beroende på hur mycket ram du har, vilken typ av dator, och vad du gör med den, så kan det självklart förbättra en del !

Sedan stämmer det delvis att det försvinner när datorn stängs ner, men, dem flesta nya Ramdisks kan även spara infon till disk innan för snabb read/write nästa gång, dvs du behöver inte omkonfigurera igen allting.