Byta bara CPU-fläkten (inte hela kylningen)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Enköping
Registrerad
Maj 2011

Byta bara CPU-fläkten (inte hela kylningen)

Har en Phenom II X4 925 med originalkylare. Denna viner litegrann under belastning och jag skulle vilja köpa nåt tystare. Är det enda vettiga att köpa en eftermarknadskykare typ Cooler master eller kan jag byta ut bara iriginalfläkten mot nån större (=tystare)?
Eftermarknadsfläktarna verkar vara så stora och tunga. Jag överklockar inte och har inga kylproblem med originalkylaren. Bara problem med ljudet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013

Jag har meckat lite med AMD:s stockkylare, och det är nog svårt att sätta på en större fläkt på den. En vettig fläkt med pwm-styrning är inte heller gratis, så jag skulle råda dig att köpa en eftermarknadskylare. Kolla in detta test!

http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

En Hyper TX3 EVO är inte svårt att montera och använder samma fästanordning som orginalkylaren. En komplett kylare med fläkt till bra pris.

1090T | GA-MA770T-UD3P | GTX 960 | 8 GB DDR3 | 480 GB SSD
Asus Book T100HA-FU029T | x5-Z8500 | 4 GB DDR3 | 64 GB

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det går att byta fläkt om du absolut vill men det är enklare att byta hela kylaren.
Du kan ta en petflaska och skära till en adapter och sedan limma ihop det hela, fult men fungerande.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.