Vilken ljudutgång ska jag ha? RCA, optisk?

Permalänk

Vilken ljudutgång ska jag ha? RCA, optisk?

Ska försöka fatta mig kort. Har köpt en ny TV som heter Sharp LC-50LE751. Verkligen en fin TV. Men problemet är att den inte har optisk ljudutgång, utan bara RCA eller ARC via HDMI. Min förra TV hade optisk, så det var jättelätt att koppla hemmabiot till TVn. Men nu får jag köra ARC. Tror ni det finns en kabel som har optisk på ena sidan och RCA på andra? Kanske heter Koaxial Digital ut istället för RCA. Mitt hemmabio har optiskt, och några uttag med färger. Blir det bättre ljud via optisk eller via ARC? Hoppas ni förstår vad jag menar!

Permalänk
Medlem

tyvärr går det inte att ha en RCA-Optisk kabel utan att ha en omvandlare av något slag mellan.
Men hur är det med ARC, hittar inte så mycket info om det gränssnittet?
men om det är som du säger och det går via hdmi är det nog att föredra om du inte har optiskt. då Hdmi är digitalt och därmed lämnar avkodningen till Hemmabion som troligen har en bättre dac än den i tvn.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att du tryggt kan fortsätta köra med ARC, du får inte bättre ljud via en optisk kabel. ARC är ju också digitalt, men överföringen är betydligt mindre känslig än optiken i den andra kabeln.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Det finns säkert någon konverter som tar in koaxial s/pdif från tv:n och skickar ut optisk s/pdif till din förstärkare, men jag har inget tips på rak arm.

Jag har inte koll på ARC, men jag gissar att den har minst lika hög bandbredd som s/pdif (optisk eller koax), och kvalitén borde alltså vara minst lika bra, eller potentiellt bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Okej. Tack så jättemycket alla! Nu gjorde ni mig lugn. Tydligen kör inte Sharp så mycket med optisk. Men det fungerar lika bra med ARC tycker jag!

Permalänk
Medlem

ARC är ju bara en benämning, det är HDMI fast ljudet går från TV'n till stereon.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.