Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2004

Flimmer vid hmdi

Hej,

Har sökt lite om ämnet och tror att det har något med upplösning att göra men jag försöker förklara problemet här så kanske någon har något konkret att komma med.

Jag har en Samsung av modell äldre (LE40A656A1F) lcd tv.
Jag har både en laptop och ett ps3 som jag kopplar in till tvn via modell billig hdmi-kabel.

Flimmer uppstår efter kanske 15 minuter, det är som att bilden hoppar och är allmänt störig. Detta kan även lägga sig efter ett tag, sjukt nog.
Ändrar jag upplösning på ps3 till 720p så fungerar det något längre fast till slut flimmrar det här också.
Ställer jag in så att laptopen inte klonar bilden utan att jag har två monitorer så kan jag ställa in att lcd ska använda sig utav 50hz istället för 60hz och då slipper jag flimmer, ett tag.

Jag har även testat annan kabel som fungerar med 1080p/i hos en kompis men som alltså flimmrar hos mig. Testat alla uttag på TVn och dubbelkollat så det inte är glapp.

Någon som varit med om liknande? Har tittat runt i inställningarna för ps3 men hittar ingen om just hz utan mer upplösningar.

Tacksam för er tankar, har ni någon idé så släng ur er den så testar jag!

Mvh

Sebastian

"Happiness is only real when shared"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Mar 2004

Hittade en video på youtube som visade problemet och bland kommentarerna så fanns det ett tips som fungerade. Här är videon om nån sitter i samma båt som mig.
https://www.youtube.com/watch?v=jOHohy5UsCo

Tråd kan låsas

"Happiness is only real when shared"