Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2012

varm i7:a, hjälp!

Tjoo.

Har nyss köpt en Intel i7 4770K. Temp just nu ligger runt 80-90 grader. Kollat både i BIOS, SpeedFan och RealTemp, alla ligger ungefär lika.

Har bytt ut kylpastan två gånger nu.
Först smetade jag ut ett tunnare lager över hela ytan och andra gången la jag som en klick i mitten som skulle pressas ut av pumpen..
Kyler med en Corsair H60 tror jag det är.

Detta är väl ingen normal temp? Vad ska jag göra för att få ner tempen då?

Chassi: CORSAIR CARBIDE 330R
Modekort: GIGABYTE GA-Z87-D3
Processor: INTEL CORE i7 4770K 3,5GHz
Grafik: GEFORCE GTX 780 WINDFORCE (3GB)
Minne: CORSAIR VENGANCE (3x4GB)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011

Helt klart nåt knas med kylningen. Kopplat in pumpen? Fläkten? Ligger blocket an som det ska mot CPU?

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2004

Om du har kopplat in din H60 som den ska kopplas in så är den kass, skicka in den på garanti och kör med stockkylaren så länge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Aug 2011

Det jag hade testat är att sätta ett finger mot radiatorn (montera av fläkten på ena sidan eller stanna den) och se ifall det blir varmt. Även kontrollera hur snabbt fläktarna snurrar.

[CENTER]Hell awaits you

[/CENTER]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009

Känn på slangarna, dom ska ha olika temp om dom har samma har pumpen packat ihop.

Moderkort: MSI Z170A-G45 Gaming RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2133 MHz
Processor: Intel Core i5 6600K Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Monitor: Asus VG248QE
Chassi: NZXT H440 Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Sensei wireless

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Har du monterat kylaren mot rätt håll? så att logon sitter mot rätt håll?
Testa det annars

CPU : 6700K @ 4,7GHz GPU : Titan X (Pascal) RAM : 16GB 3600MHz 15-15-15-35-1 SSD : Samsung 950 PRO 512GB NVME Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: QNIX Q2710 1440p@60Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av robbankentor:

Känn på slangarna, dom ska ha olika temp om dom har samma har pumpen packat ihop.

Normal tempskillnad före och efter block är nära 0 om allt fungerar som det skall. Det TS kan göra är att länna om pumpen vibrerar något samt om radiatorn blir varm

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Boozfob:

Har du monterat kylaren mot rätt håll? så att logon sitter mot rätt håll?
Testa det annars

Boozfob, så vi möts igen.

TS, någonting måste vara riktigt fel, dina temperaturer är vansinniga. Kolla till kylaren som Boozfob nämner.
Kolla också att den sitter HÅRT, en lös kylare eller en som sitter snett ger så höga temperaturer som du har.
Fråga min polare som hade en sned-monterad lager-kylare.
91 grader var hans idle temperatur. 0_0

Zarkov: Det finns bara två sorters hårddiskar, de som har gått sönder och de som kommer att gå sönder.

Om man säljer sitt hus, har man inget hus kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008

Är det arbetstemp vid load eller vila vi snackar om? Om load, vilket program belastar CPUn du med?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tranås
Registrerad
Apr 2011
Skrivet av brodan:

Tjoo.

Har nyss köpt en Intel i7 4770K. Temp just nu ligger runt 80-90 grader. Kollat både i BIOS, SpeedFan och RealTemp, alla ligger ungefär lika.

Har bytt ut kylpastan två gånger nu.
Först smetade jag ut ett tunnare lager över hela ytan och andra gången la jag som en klick i mitten som skulle pressas ut av pumpen..
Kyler med en Corsair H60 tror jag det är.

Detta är väl ingen normal temp? Vad ska jag göra för att få ner tempen då?

Har exakt samma problem med min kyler med vatten kylning med en 360 radiator och en 240 men hjälper inte ska reklamera den som obrukbar vid höga temps, är antagligen dålig kontakt mellan ihs:en tyvärr

CPU Intel Core i7 4790K 3,5Ghz ( klockad 4.6 Ghz) .Grafikort ARES 3 MODERKORT ASUS MAXIMUS VII FORMULA. NÄTAGG Be quiet! Pure Power L8 1000+ Bronze Modulär. RAM Kingston HyperX H2O 16GB 2133MHz 16 gig (vatten kylda) HÅRDISK:ar Corsair SSD Force GS Series 240GB /120 ssd Kingston/ 2 terra CHASSI Corsair Carbide 300R Svart