27"+ skärm för allt möjligt. Köpråd behövs.

Permalänk
Medlem

27"+ skärm för allt möjligt. Köpråd behövs.

Ju nu sitter jag på en 24" Dell med upplösningen 1920*1200 och är väldigt nöjd med den skärmen men nu känner jag att jag vill ha något större, 27" + är vad jag söker. Jag gör mer eller mindre allt på datorn, film, grafik, spel (alla möjliga) m.m. Maxpriset skulle jag säga ligger runt 8000kr men köper så klart det mest prisvärda alternativet.

Vad har ni att rekommendera mig?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Här http://www.sweclockers.com/annons/96544-asus-pb278q-1440p
Eller lite långt att åka kanske, men bra skärm till ett bra pris.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om A-TW polarizer (ingen IPS-glow!) är viktig för dig EIZO EV2736. Annars kan man nöja sig med (måttlig IPS-glow) AOC Q2770PQU som är en utmärkt skärm trots priset. Båda är utan PWM-backlight flimmer, lätt antiglare och tycks inte ha några problem med backlight bleed. Har själv en av varje och är grymt nöjd!

Permalänk
Medlem

Hmm både AOC och EIZO såg bra ut. När jag jämför datan i prisjakt så vinner faktiskt AOC. A-TW polarizer, lite snabb info exakt om vad det är och gör?

Har just nu en DELL U2410 som jag är faktiskt rätt nöjd med, lite seg i spel men annars väldigt fina bra färger m.m.

http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/aoc-q2770pqu-p17978/...

Citat:

With an average ghosting time at 13 ms, the Q2720QPU is clearly no super-fast gaming monitor

De där lät inte alls bra Vill kunna spela spel utan att bli yr och känna mig onykter.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Själva bildpanelen (LTM270DL**) som tillverkas av samsung sitter i såväl eizo & aoc samt asus och samsungs alternativ som föreslagits ovan. Därutöver har eizo med EV2736 även lagt till ett filter (A-TW) som väsentligen eliminerar effekten som är känd som "IPS-glow".

Vad pixelrespons beträffar kan man mäta på olika sätt, 2770PQU har t.ex. 5ms G2G jämfört med 6ms för Dell 2410. I praktiken är nog alla IPS/PLS paneler lika långsamma, eventuella skillnader ligger främst i hur pass bra overdrivekretsen är justerad.

Du har dock en mycket fin skärm i dagsläget som också visar en större färgrymd än vanligt. I kombination med led-teknikens biverkningar (PWM flimmer, blåa toppar i spektrat osv) kan det vara svårt att hitta en någorlunda prisvärd skärm som känns som en värdig uppgradering. Skiljer inte heller mycket i storlek mellan t.ex. 27" 16:9 och 24" 16:10. Kan eventuellt vara värt att vänta på lite nyare funktioner som G-sync / freesync.

Permalänk
Medlem

Dina argument låter vettiga och korrekta. Vad tror du om tidsuppskattning innan skärmar som är värdiga uppgraderingar kommer släppas till rimliga priser?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Hedersmedlem

Jag köpte nyligen en 2736 och spelade direkt igenom FC3. Inga som helst problem. Trots eventuella extra filter så lyser den igenom betydligt mer än gamla 2231 med spva-panel, men det är svagt och väldigt jämnt fördelat. Mycket nöjd.

Jag hade fått för mig att det var en LG-panel och inte Samsung.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tror att Asus jobbar på en G-sync 27" som kommer senare i år, vad priset landar på och hur den 'nya?' panelen presterar återstår att se.

Min gamla skärm var en NEC 21,5" 2180UX (4:3) och tyvärr kunde jag inte hitta någon ny skärm under 10k som jag upplevde som bättre rent bildmässigt. Är däremot nöjd med min AOC2770 då jag framför allt ville ha en större skärm och nackdelarna går att leva med. Även prismässigt stod den sig helt okej till att ha som en ny skärm tills vidare i väntan på bättre tider

Permalänk
Medlem

Hmm så sant, priset är inte svindlande högt.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Någon info vart man kan hålla utkik för nya skärmar? Söker fortfarande 27+ för att användas till allt. Höjer nog ribban till 10000 kr.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2714866,2671517

Vad tror ni om dessa två skärmar? 1ms respons, g-sync, 144 hz.

Visa signatur

-Star