Seagate köper Sandforce från Avago

Permalänk
Melding Plague

Seagate köper Sandforce från Avago

Hårddiskjätten Seagate storsatsar på SSD-lagring och köper två framgångsrika teknikavdelningar från Avago, som bland annat står bakom kontrollerkretsarna i Sandforce-serien.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nu är ju kanske inte sandforce kretsen det hetaste sen skivat bröd, men det är fortfarande löjligt att Apple gav nästan 10ggr så mycket för Beats som är rent skräp än vad denna affären av något vettigt gick på...

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av lanbonden:

Nu är ju kanske inte sandforce kretsen det hetaste sen skivat bröd, men det är fortfarande löjligt att Apple gav nästan 10ggr så mycket för Beats som är rent skräp än vad denna affären av något vettigt gick på...

Håller fan med. Apple går nog bara med vinst om de implementerar beats ljud i deras telefoner, tvekar på att de går med vinst när det gäller deras hörlurar och annan kringutrustning. Å andra sidan så är ju folk idioter och köper vad som helst. Så de blir nog vinst ändå.

Permalänk
Snusfri

Mycket intressant, bra att en så pass stor aktör som seagate satsar hårt på SSD.
Det kommer att leda till större och billigare enheter snabbare imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Nu är ju kanske inte sandforce kretsen det hetaste sen skivat bröd, men det är fortfarande löjligt att Apple gav nästan 10ggr så mycket för Beats som är rent skräp än vad denna affären av något vettigt gick på...

Jag håller med dig, dock så tror jag att Apple kan ta Beats och bryta ner det och sedan använda det till något vettigt. DOCK så var det inte värt dom pengrana... Men som sagt, Apple är ju inte korkade, så måste ju finnas en anledning till att dom öppnar plånboken såpass mycket.

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Känns det inte lite fjantigt när man tros veta vad som är bäst och inte bäst för miljardföretag när det gäller uppköp av andra företag? T.ex Beats.

Roligt för Seagate, länge sedan jag köpte en hårddisk utav dom. Tror den havererade sist.

Permalänk
Medlem

Detta kan bli ibtressant seagate är mitt förstaval när jag köper hårddiskar i alla fall, hittills har det inte krånglat i alla fall.

Skrivet av Koyaanis:

Känns det inte lite fjantigt när man tros veta vad som är bäst och inte bäst för miljardföretag när det gäller uppköp av andra företag? T.ex Beats.

Roligt för Seagate, länge sedan jag köpte en hårddisk utav dom. Tror den havererade sist.

På internet är alla experter (även jag )

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Alltid funderat lite på vad dessa "konventionella" hdd-tillverkarna, Seagate, WD osv inte hängt med i SSD-racet? Vad det Ingen VD på någon av dessa företag som fatta att SSD skulle bli "the shit?" Dags att tömma mekaniska-hdd-lagren och komma in i kampen!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Nu kanske tillverkarna kommer börja sticka ut lite med SSD:erna?
Toshiba har OCZs gamla avdelning med Indilinx kontroller (barefoot).
Seagate har Avago(LSI) och deras Sandforce nu.
Samsung har sitt egna Race och gör allt själva.
Intel har Flashtillverkning tillsammans med Micron och nyttjar Sandforce men har custom Firmware.

Bara intel som måste byta över till egen controller.

Sedan har vi ju Kingston (som använder Micron flash om jag inte missminner mig) och alla andra mindre tillverkare som köper kontrollers & flash.

Allt ovan är dock taget ur minnet så kan ju vara helt ute och cyklar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Alltid funderat lite på vad dessa "konventionella" hdd-tillverkarna, Seagate, WD osv inte hängt med i SSD-racet? Vad det Ingen VD på någon av dessa företag som fatta att SSD skulle bli "the shit?" Dags att tömma mekaniska-hdd-lagren och komma in i kampen!

Det är för att målgruppen för ssder är persondatorer! Seagate och WD gör de stora pengarna på servernivå där SSDer är meningslöst. Persondatorer har inte utgjort någon marknadsdel för dem på många år.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dubadai:

Jag håller med dig, dock så tror jag att Apple kan ta Beats och bryta ner det och sedan använda det till något vettigt. DOCK så var det inte värt dom pengrana... Men som sagt, Apple är ju inte korkade, så måste ju finnas en anledning till att dom öppnar plånboken såpass mycket.

Det är inte ens en hemlighet till varför de öppnat plånboken så mycket

This is why Apple bought Beats

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Entusiast

Låter vettigt att ett företag som Seagate tar över istället för LSI. Nu slipper de jaga andra kretsar. De har ju kört bland annat Link A Media tidigare med sådär resultat. Det lär gå rätt fort att få ut enheter också eftersom tredje geneationens SandForce i princip redan är färdig så de köper inte bara ett utvecklare utan även en färdig produkt. Det stora frågetecknet är väl om de tänker sälja kretsarna till andra tillverkare eller om de tänker låsa den till sina egna produkter. Kan tänka mig att tredje generationen redan är såld till flera andra men frågan är hur det ser ut längre fram. Om Seagate lägger beslag på den är det väl i princip bara Marvell kvar som säljer till vem som helst när det gäller konsumentprodukter med lite prestanda. Får också hoppas att Seagate förstår vikten av stabil firmware och ser till att faktiskt utgå från att designa för enterprice i första hand och sedan kränga den till konsument istället för att slänga allt på hastighet och sedan låta alla andra försöka styra upp deras buggiga skit till mjukvara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DavidtheDoom:

Nu kanske tillverkarna kommer börja sticka ut lite med SSD:erna?
Toshiba har OCZs gamla avdelning med Indilinx kontroller (barefoot).
Seagate har Avago(LSI) och deras Sandforce nu.
Samsung har sitt egna Race och gör allt själva.
Intel har Flashtillverkning tillsammans med Micron och nyttjar Sandforce men har custom Firmware.

Bara intel som måste byta över till egen controller.

Sedan har vi ju Kingston (som använder Micron flash om jag inte missminner mig) och alla andra mindre tillverkare som köper kontrollers & flash.

Allt ovan är dock taget ur minnet så kan ju vara helt ute och cyklar.

Intel har redan en nya styrkrets för SATA 3. De har släppt två enheter med den, en för enterprise (S3700) och en mellanklass (730). Folk har väntat ett tag på att den ska leta sig ner ett steg till men det har inte hänt än. Det sägs även att det är en styrkrets på gång för PCIe vilket verkar högst troligt med tanke på M.2 och hur gammal deras S910 är vid det här laget.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det är för att målgruppen för ssder är persondatorer! Seagate och WD gör de stora pengarna på servernivå där SSDer är meningslöst. Persondatorer har inte utgjort någon marknadsdel för dem på många år.

SSDer är väldigt väldigt intressanta i servrar med mycket I/O. Saker som databaser tjänar extremt mycket på en SSD då det handlar om mängder av små parallella läs och skrivoperationer. Idealt för en SSD. Marginalerna är dessutom större på servermarknaden. Sen är det långt ifrån alla typer av servrar som tjänar något på SSD och det är tydligare på den marknaden. Vissa typer är till för lagring och då är pris per GB mest intressant och prestanda är sekundärt. I andra lägen kan du ersätta ett stort dyrt raidat rack 15000 rpm diskar med ett par SSDer och både spara pengar och öka prestandan. Det finns en del tillverkare som enbart säljer mot enterprise och inte ens syns på konsumentmarknaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Det är för att målgruppen för ssder är persondatorer! Seagate och WD gör de stora pengarna på servernivå där SSDer är meningslöst. Persondatorer har inte utgjort någon marknadsdel för dem på många år.

Det förstår jag också men dom har missat HELA konsumentmarknaden för dom inte var "på" när Intel började släppa sina SSD:er till humana priser, det måste nog svida lite.
Servermarknaden känns också rätt mättad och många företag idag hyr dataplats (Amazon etc).

(köpte min första SSD, Intel 80gb för 2600kr och de var många år sen nu...), kunde lika gärna stått Seagate på den, men dom missade racet... Men jag tror inte det är försent, jag köper hellere en SSD från Seagate än A-data.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Jag köper inte SSD's med Sandforce-krets i. Så grattis till seagate, som lyckats exkludera mig som kund även för sina SSD's.

Men men, nu ska vi vara positiva här. OM de kan fixa så att komprimerad och okomprimerad data behandlas lika även på Sandforce-kretsar så kanske det kan bli ett köp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Lustigt att Seagate köper SandForce-företaget i och med att de tidigare i våras tänkte upphöra helt med SSD och man såg Webhallen rea ut deras SSD till relativt förmånliga priser.

Permalänk
Medlem

Både pest och kolera i samma företag nu blir det lätt att undvika båda.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Tänk att det egentligen inte är så många år sedan Sandforce räknades som den absolut hetaste tillverkaren av kontrollerkretsar på marknaden, nu verkar det som om själva namnet är ett sådan stigma att det i stort sett är tillräckligt för att utesluta även framtida köp (av produkter/kretsar som vi inte ens sett än).

Seagate var precis som alla andra hårddisk tillverkare utom möjligtvis Samsung långsam in på SSD marknaden, detta visar i alla fall att man inte har gett upp. Tror detta kan bli rätt bra.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

SSDer är väldigt väldigt intressanta i servrar med mycket I/O. Saker som databaser tjänar extremt mycket på en SSD då det handlar om mängder av små parallella läs och skrivoperationer. Idealt för en SSD. Marginalerna är dessutom större på servermarknaden. Sen är det långt ifrån alla typer av servrar som tjänar något på SSD och det är tydligare på den marknaden. Vissa typer är till för lagring och då är pris per GB mest intressant och prestanda är sekundärt. I andra lägen kan du ersätta ett stort dyrt raidat rack 15000 rpm diskar med ett par SSDer och både spara pengar och öka prestandan. Det finns en del tillverkare som enbart säljer mot enterprise och inte ens syns på konsumentmarknaden.

Det jag vil komma fram till är att även om alla persondatorer skulle börja använda en HDD igen så är det en så otroligt liten marknad om man jämför med den omsättningen på diskar som servermarknaden har. Jag menar inte att SSDer inte hör hemma på servermarknaden, men det är fortfarande inte lönsamt för den stora massan att använda SSDer. Detta beror givetvis på vilken typ av tjänst som levereras.

Skrivet av candyraver:

Det förstår jag också men dom har missat HELA konsumentmarknaden för dom inte var "på" när Intel började släppa sina SSD:er till humana priser, det måste nog svida lite.
Servermarknaden känns också rätt mättad och många företag idag hyr dataplats (Amazon etc).

(köpte min första SSD, Intel 80gb för 2600kr och de var många år sen nu...), kunde lika gärna stått Seagate på den, men dom missade racet... Men jag tror inte det är försent, jag köper hellere en SSD från Seagate än A-data.

Visst de har missat hela konsumentmarknaden men med tanke på att de har en så stor andel av all hårddisktillverkning till servrar så har de uppenbarligen nöjt sig med det. Alla företag kan inte hålla på med allt Dock förstår jag inte vad du menar med att servermarknaden är mättad? Även om företag hyr dataplats så behöver de som äger den expandera och byta ut. Jag har hört siffror som jag inte trår är så orealistiska, exempelvis att Facebook expanderar med 500 TB per dag. HDDer är inge döende marknad innan SSDer kan konkurrera om pris/GB.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Avstängd

Då kommer man få se mer av Seagates SSD diskar på marknaden framöver. kanske blir lika bra de här som deras köp av SAMSUNGs mekaniska del.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Nu är ju kanske inte sandforce kretsen det hetaste sen skivat bröd, men det är fortfarande löjligt att Apple gav nästan 10ggr så mycket för Beats som är rent skräp än vad denna affären av något vettigt gick på...

Vänta nu! Har du och de andra som håller med dig bott under en sten de senaste dagarna? Jag fattade först ingenting heller men Apple/beatsfolket har ju bland annat intervjuats på Re/Code. Förutom att Beats hörlurar uppenbarligen är mycket populära (löjligt många på tvärbanan varje morgon/eftermiddag) och de tjänar sjukt med pengar så är beats music och beats kontakter mycket viktiga för Apple när vi konsumenter byter iTunes mot Spotify.
Det här det troligen viktigaste uppköpet Apple gjort sedan next, åtminstone från vad vi konsumenter kommer att se, ska bli riktigt spännande och se hur det går och vad Apple gör.

Ontopic: kan verkligen Seagate få fart på SF igen? Jag skulle inte ta i en SF SSD med tång ens, känns som om deras förtroende är förbrukat i stor del på marknaden.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ozzed:

Jag köper inte SSD's med Sandforce-krets i. Så grattis till seagate, som lyckats exkludera mig som kund även för sina SSD's.

Men men, nu ska vi vara positiva här. OM de kan fixa så att komprimerad och okomprimerad data behandlas lika även på Sandforce-kretsar så kanske det kan bli ett köp.

Varför inte Sandforce?

Har för mig att OCZ körde Sandforce i sina Vertex 3 diskar, hade nämligen en sådan och den fungerade hur bra som helst Rätta mig gärna om jag har fel!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Varför inte Sandforce?

Har för mig att OCZ körde Sandforce i sina Vertex 3 diskar, hade nämligen en sådan och den fungerade hur bra som helst Rätta mig gärna om jag har fel!

"Fungerar" gör de väl numera, inget fel på tillförlitligheten eller så. Men jag tycker att det är löjligt att de fortsätter på sin bana med att missgynna komprimerad data när alla andra har kommit ikapp och klarar att behandla komprimerad och okomprimerad data likadant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fast om "alla" andra har hunnit ikapp vad är det då som säger att inte Sandforce eller nu Seagates kontroller kretsar inte skall utvecklas? Marvells tidigare kretsar var väl inte heller nått att prata om i speciellt positiva tongångar.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av spda242:

Vänta nu! Har du och de andra som håller med dig bott under en sten de senaste dagarna? Jag fattade först ingenting heller men Apple/beatsfolket har ju bland annat intervjuats på Re/Code. Förutom att Beats hörlurar uppenbarligen är mycket populära (löjligt många på tvärbanan varje morgon/eftermiddag) och de tjänar sjukt med pengar så är beats music och beats kontakter mycket viktiga för Apple när vi konsumenter byter iTunes mot Spotify.
Det här det troligen viktigaste uppköpet Apple gjort sedan next, åtminstone från vad vi konsumenter kommer att se, ska bli riktigt spännande och se hur det går och vad Apple gör.

Ontopic: kan verkligen Seagate få fart på SF igen? Jag skulle inte ta i en SF SSD med tång ens, känns som om deras förtroende är förbrukat i stor del på marknaden.

Visst är det populärt, men kommer det hålla i sig eller kommer det bli som med tex JoS att folk till slut inser att det är överprisat skit, för ja det är precis vad det är. Frågar du mig så tror (och hoppas jag för folks skull) att bubblan kommer spricka snart och då står Apple där med ett smutskastat namn.

Angående deras streaming tjänst så vet jag faktiskt inte hur etablerad den är men det känns som att det hade funnits bättre och billigare alternativ att köpa utan att få med sig ett skitmärke ingen förhoppningsvis kommer vilja ta i med tång ens om ett år.
Fast ja, vita Beats by Dr. Apple Dre är väl varje hipsters dröm så de kan säkert sälja skiten för dubbla priset mot vanliga Beats.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phoenixdisciple:

Varför inte Sandforce?

Har för mig att OCZ körde Sandforce i sina Vertex 3 diskar, hade nämligen en sådan och den fungerade hur bra som helst Rätta mig gärna om jag har fel!

Du bör nog inte ta upp OCZ som ett exempel på bra SSDer... De var bland de sämsta på marknaden med vissa modeller med en felfrekvens på 50 %. Inte ens deras mer tillförlitliga modeller kom ens i närheten av Samsung och Intel. De klantade sig helt enkelt för mycket med mjukvaran och hade utöver det en rätt dålig deal med firmware. De levererade en version så var det rätt mycket upp till varje enskild tillverare att rätta deras buggar åt dem. Vilket ledde till att alla fick göra samma sak oberoende vilket låter rätt onödigt. Alltså las det väldigt mycket energi på att hitta samma buggar på olika håll istället för att Sandforce själva gick in och styrde upp sin skit. Det tog Intel flera månader att få ordning på deras mjukvara och de har själva sagt att de fick skriva om stora delar från grunden. Sen var det en del andra problem med hur de lekte i RAID och hur deras garbage collect fungerade med TRIM och sånt där. De var snabba men resten var ingen höjdare. Nu har de förhoppningsvis lärt sig av sitt misstag och jag hoppas att LSI sparkade lite på dem så de prioriterar stabilitet i första hand. De hade en bra produkt i grunden men föll på målsnöret genom att missköta mjukvarubiten.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av havoc:

Seagate var precis som alla andra hårddisk tillverkare utom möjligtvis Samsung långsam in på SSD marknaden, detta visar i alla fall att man inte har gett upp. Tror detta kan bli rätt bra.

Jag vet ej när Samsung hoppade på SSD-tåget, dock så tog det tämligen lång tid innan deras SSD diskar kom upp och förbi konkurrenterna som det är nu. På prisjakt var det från början aktörer som Intel, OCZ och Corsair som "verkade" sälja större volymer, följt av Toshiba/Sandisk/Crucial/Transcend och de andra märkena. Tex när Sandforce problemen uppenbarade sig i diverse SSD, bla OCZ, då var ju Samsung blott en prick på horisonten, om ens det. Kommer faktiskt inte ihåg om de ens var listade på prisjakt då. Var väl med 830 eller 820 serien eller vad det nu hette innan som Samsung slog igenom, och det var inte så länge sedan om man jämför med Sandforce2/Intels G2, och innan dess så hade jag faktiskt inte ens märkt att de tillverkade SSD. Det kanske de gjorde, men det talades inte ett dyft om det på de sidor jag brukar hänga på.

Av de "traditionella" hårddisktillverkarna så är ju Samsung störst, men nog fanns det väl SSD'er från WD och Seagate innan? Eller?

Det är så jag kommer ihåg det, men då man börjar komma till åren så kanske minnet sviker än.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GambitSWE:

Jag vet ej när Samsung hoppade på SSD-tåget, dock så tog det tämligen lång tid innan deras SSD diskar kom upp och förbi konkurrenterna som det är nu. På prisjakt var det från början aktörer som Intel, OCZ och Corsair som "verkade" sälja större volymer, följt av Toshiba/Sandisk/Crucial/Transcend och de andra märkena. Tex när Sandforce problemen uppenbarade sig i diverse SSD, bla OCZ, då var ju Samsung blott en prick på horisonten, om ens det. Kommer faktiskt inte ihåg om de ens var listade på prisjakt då. Var väl med 830 eller 820 serien eller vad det nu hette innan som Samsung slog igenom, och det var inte så länge sedan om man jämför med Sandforce2/Intels G2, och innan dess så hade jag faktiskt inte ens märkt att de tillverkade SSD. Det kanske de gjorde, men det talades inte ett dyft om det på de sidor jag brukar hänga på.

Av de "traditionella" hårddisktillverkarna så är ju Samsung störst, men nog fanns det väl SSD'er från WD och Seagate innan? Eller?

Det är så jag kommer ihåg det, men då man börjar komma till åren så kanske minnet sviker än.

Samsung var stora på OEM innan de släppte 830. De hade till exempel enheter i Macbook Air 2010. Det stämmer att de slog igenom på konsumentmarknaden med 830. Deras tidigare 470 var en bra SSD men den släpptes lite försent då den "bara" stödde SATA II och vid det laget hade det redan dykt upp SATA III från andra tillverkare. Fast vid det laget var den styrkretsen redan ett par år då de använt den för OEM, till exempel Macbook Air.

Seagate har som sagt släppt SSD tidigare. De har kört både med styrkretsar från Link A Media och en modifierad Marvell.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag köper inte SSD's med Sandforce-krets i. Så grattis till seagate, som lyckats exkludera mig som kund även för sina SSD's.

Men men, nu ska vi vara positiva här. OM de kan fixa så att komprimerad och okomprimerad data behandlas lika även på Sandforce-kretsar så kanske det kan bli ett köp.

Med tanke på hur smällstort Seagate är, så känns det som att dom planerat detta köp ganska väl, och även vet hur dom skall göra med Sandforce för att styra båten ute på havet dit dom vill.
Jag kör uteslutande på lagring från Seagate.
Western digital är överskattat.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!