Permalänk
Medlem

BenQ XL2420Z / 1440p skärm

Tjena!

Sitter i skrivande stund och försöker fundera ut om jag ska köpa denna skärmen eller inte. Har lite svårt att hitta recensioner och info om den så vänder mig till er här på SweClockers. Några positiva saker? Negativa? Jag har sett att vissa tycker färgerna blir horribla på 144hz skärmar. Stämmer det in på den här?
Sitter just nu på en 24'' 1080p skärm @60hz från BenQ och jag undrar om hoppet mellan 60 till 144 är så märkbart att det är värt att betala så mycket pengar för. Om inte, är 1440p skärmar vägen att ta?

Om någon undar vad för typ av spel/spelare jag är så gillar jag storybaserade singeplayer spel så som Metro Last Light, Mafia 2, Dead Space, Bioshock osv. och inte så mycket FPS som CS, CoD och BF. Visst kör jag vissa FPS då och då men majoriteten av mina timmar jag spenderar på spel läggs på singleplayer spel.
Har sett att många föredrar 6-8ms och 1440p upplösning istället för 144hz när man är lite mer den typen av gamer som jag är så undrar om någon har några erfarenheter att dela med sig om

Tack på förhand

Permalänk
Inaktiv

Hoppet från 60hz till 144hz är inte gigantiskt. Däremot har de flesta 144hz skärmarna i dag strobed backlighting. Vilket tillåter en användare att använda sig utav LightBoost, ULMB, Turbo240 eller BENQ Blur Reduction för att få en betydligt bättre upplevelse.

Vad är viktigast för dig, bra flyt eller färg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Hoppet från 60hz till 144hz är inte gigantiskt. Däremot har de flesta 144hz skärmarna i dag strobed backlighting. Vilket tillåter en användare att använda sig utav LightBoost, ULMB, Turbo240 eller BENQ Blur Reduction för att få en betydligt bättre upplevelse.

Vad är viktigast för dig, bra flyt eller färg?

Grejen är att jag älskar bra färg och skärpa i spel som Metro men bra flyt är ju riktigt skönt med :/ Om det är så att färgen inte är så illa på 144 hz med hjälp av Lightboost eller liknande så blev det genast mer attraktivt för mig.

Permalänk
Medlem

Gör som jag, köp en Koreaskärm - då får du 1440p PLS med riktigt bra bild och möjlighet att överklocka den vid behov!

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Hoppet från 60hz till 144hz är inte gigantiskt. Däremot har de flesta 144hz skärmarna i dag strobed backlighting. Vilket tillåter en användare att använda sig utav LightBoost, ULMB, Turbo240 eller BENQ Blur Reduction för att få en betydligt bättre upplevelse.

Vad är viktigast för dig, bra flyt eller färg?

Menar du inte hoppet mellan 120 och 144? Hoppet mellan 60 och 144 (eller mellan 60 och 120)Hz är ganska stor och man märker helt klart skillnaden.

Skrivet av Ostbiten:

Gör som jag, köp en Koreaskärm - då får du 1440p PLS med riktigt bra bild och möjlighet att överklocka den vid behov!

Man kan dock inte garantera att den går att klocka ALLS. Dessutom är det omöjligt att säga i vilket skick du får skärmen, om den ens fungerar eller hur högt du kan klocka den. Finns faktiskt en orsak varför de är så billiga som de är..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Man kan dock inte garantera att den går att klocka ALLS. Dessutom är det omöjligt att säga i vilket skick du får skärmen, om den ens fungerar eller hur högt du kan klocka den. Finns faktiskt en orsak varför de är så billiga som de är..

Jag skrev väl aldrig att det var garanterat att den överklockar bra och vilket skick skärmen är vid leverans?

Gav ett tips som fungerade för mig och för de flesta andra (Ja, jag generaliserar befolkningen av det jag läst på alla forum och så vidare).

TS får väl läsa på om dessa skärmar om han är intresserad, gav ju iallafall ett tips som han kanske gillar.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbiten:

Jag skrev väl aldrig att det var garanterat att den överklockar bra och vilket skick skärmen är vid leverans?

Gav ett tips som fungerade för mig och för de flesta andra (Ja, jag generaliserar befolkningen av det jag läst på alla forum och så vidare).

TS får väl läsa på om dessa skärmar om han är intresserad, gav ju iallafall ett tips som han kanske gillar.

Men du påstod att man kan överklocka vid behov, vilket det inte finns några som helst garantier för.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Men du påstod att man kan överklocka vid behov, vilket det inte finns några som helst garantier för.

Nej, inga garantier - men har du ens läst runt om dessa skärmar? Vet du hur liten del det är som inte kan klocka till iallafall 96hz?

Jag har sett RIKTIGT få som inte gått att klocka alls.

Visst kan du själv råka ut för denna nitlott, men du får det att låta som att chansen är stor.

Förlåt TS, nu ska jag inte argumentera mer här.

Här finns en tråd om Koreaskärmarna om du skulle vara intresserad: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1208485-qnix-x-star-qx-dp2710-27-2560x1440-samsung-pls-panel-310-a/

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbiten:

Nej, inga garantier - men har du ens läst runt om dessa skärmar? Vet du hur liten del det är som inte kan klocka till iallafall 96hz?

Jag har sett RIKTIGT få som inte gått att klocka alls.

Visst kan du själv råka ut för denna nitlott, men du får det att låta som att chansen är stor.

Förlåt TS, nu ska jag inte argumentera mer här.

Här finns en tråd om Koreaskärmarna om du skulle vara intresserad: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1208485-qnix-x-star-qx-dp2710-27-2560x1440-samsung-pls-panel-310-a/

Kan du inte garantera att 100% av alla skärmar når en viss uppdateringsfrekvens så kan du inte garantera att de klockar bra alls eller ens går att klocka. Därför är korea skärmar helt irrelevanta till denna diskussion.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Gör som jag, köp en Koreaskärm - då får du 1440p PLS med riktigt bra bild och möjlighet att överklocka den vid behov!

Agreed, fick min. Funkar finfint, grymma färger mm och kör den i 110hz (klarar 120 men får viss stuttering i en del spel).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.