Studera Dator- och Nätverksteknik, tips på studiematerial?

Permalänk
Medlem

Studera Dator- och Nätverksteknik, tips på studiematerial?

Hejsan:)

Jag har sökt in på ett program inom nätverk. Jag ska skriva ett prov om en månad i Datorteknik/Datorkunskap, Dator- och nätverksteknik/Datorkommunikation.

Skolan rekommenderade sa att dessa böcker var en bra grund.

Dator- och Nätverksteknik V2012
http://www.skolportalen.se/laromedel/produkt/J200%203200/Dato...

Datorteknik 1A
http://www.skolportalen.se/laromedel/produkt/J200%203000/Dato...
Dator- och nätverksteknik/Datorkommunikation.

Vad jag hittills har läst om böckerna är att de inte är något att hänga i julgranen. De har inte något bra sätt att lära ut. Så kan ni rekommendera något bättre studiematerial? Man vill inte lägga ut 600kr på böcker som inte har fått bra bedömning liksom :P.

Exempel på ämnen jag ska plugga.
Persondatorer
Operativsystem
Windows 7 samt nätverksteknik.
grundkurs i Linux Ubuntu 10
Persondatorer
Datorkommunikation
Grunderna inom Nätverk och Internet samt Datasäkerhet.

Ja en generell grund över nätverk, windows 7, en del linux samt datasäkerhet.

Jojo jag vet "sök runt på google, youtube osv" men jag söker konkreta böcker eller möjligtvis en riktigt bra hemsida eller youtubekanal.

Håller på att läsa hur funkar det inom dator och nätverk men det kommer inte räcka känner jag

Tack på förhand!

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem

Kolla in den här killens Youtube kanal.
http://www.youtube.com/watch?v=w44J7CN26Ig

Jag tycker att han förklarar allt ganska djupt, men ändå så att man kan hänga med.

Permalänk
Medlem

Om skolan rekommenderar de böckerna så är nog det bästa att köpa dem eftersom eventuella prov kommer innehålla information från böckerna. När det gäller Ubuntu Linux så kan du hitta på gratis pdf filer på nätet, det är bara att googla.

Kursen persondatorer är generellt en gymnasie eller komvux nivå, den innefattar till stor del av hårdvara, att kunna vad en hård disk är, vad är ett moderkort och liknande. Det samma till stor del även när det gäller nätverk, t.ex vad är ethernet, vad är en Rj45 kontakt, kanske lite ytligt på OSI modellen och ip/subnet.

Och som Kalle-anka skrev, så har Eli the computer guy en rätt så bra youtube kanal, och han förklarar det mesta på ett brett område.

Sedan om du är runt 20 år och intresserad av nätverk och vill jobba inom det sök Stadsnätingenjör på CUL i hudiksvall, det är en yrkeshögskola, finns en tråd här på forumet om den utbildningen och är ju inte så himla långt från Härnösand. iofs så är det väl kanske 2 timmars pendel tid om du inte tar en studentlägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Hejsan:)

Jag har sökt in på ett program inom nätverk. Jag ska skriva ett prov om en månad i Datorteknik/Datorkunskap, Dator- och nätverksteknik/Datorkommunikation.

Skolan rekommenderade sa att dessa böcker var en bra grund.

Dator- och Nätverksteknik V2012
http://www.skolportalen.se/laromedel/produkt/J200%203200/Dato...

Datorteknik 1A
http://www.skolportalen.se/laromedel/produkt/J200%203000/Dato...
Dator- och nätverksteknik/Datorkommunikation.

Vad jag hittills har läst om böckerna är att de inte är något att hänga i julgranen. De har inte något bra sätt att lära ut. Så kan ni rekommendera något bättre studiematerial? Man vill inte lägga ut 600kr på böcker som inte har fått bra bedömning liksom :P.

Exempel på ämnen jag ska plugga.
Persondatorer
Operativsystem
Windows 7 samt nätverksteknik.
grundkurs i Linux Ubuntu 10
Persondatorer
Datorkommunikation
Grunderna inom Nätverk och Internet samt Datasäkerhet.

Ja en generell grund över nätverk, windows 7, en del linux samt datasäkerhet.

Jojo jag vet "sök runt på google, youtube osv" men jag söker konkreta böcker eller möjligtvis en riktigt bra hemsida eller youtubekanal.

Håller på att läsa hur funkar det inom dator och nätverk men det kommer inte räcka känner jag

Tack på förhand!

Hej du, jag funderar på att gå en liknande utbildning i dator och närverksteknik på komvux men jag har svårt att hitta vad kan man vidareutbilda sig till efter man har gått den här utbildningen?
vad finns de för yrken som man kan komma in på genom en sån här utbildning?
nätverkstekniker de förstår jag men dom flesta annonser och forum säger att dom oftast inte jobbar under titlen nätverkstekniker
så vad är man då? vad kan man jobba som? vad är arbetsuppgifterna?

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

Hej du, jag funderar på att gå en liknande utbildning i dator och närverksteknik på komvux men jag har svårt att hitta vad kan man vidareutbilda sig till efter man har gått den här utbildningen?
vad finns de för yrken som man kan komma in på genom en sån här utbildning?

Nog bättre om du söker till en 2-årig yrkeshögskola istället. Komvux är det oftast lite gymnasie nivå på och leder oftast inte till något särskilt arbete. Du hamnar i sånt fall på någon support som typ hos Brebandsbolaget och pratar med frustrerade kunder på telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Nog bättre om du söker till en 2-årig yrkeshögskola istället. Komvux är det oftast lite gymnasie nivå på och leder oftast inte till något särskilt arbete. Du hamnar i sånt fall på någon support som typ hos Brebandsbolaget och pratar med frustrerade kunder på telefon.

jag förstår de, de va därför ja frågade vad man kan vidareutbilda sig till för jag antar att jag behöver grundkurserna för att komma in på en YH-utbildning
jag har inte gått någon liknande utbildning på gymnasiet.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

jag förstår de, de va därför ja frågade vad man kan vidareutbilda sig till för jag antar att jag behöver grundkurserna för att komma in på en YH-utbildning
jag har inte gått någon liknande utbildning på gymnasiet.

Vilken skola ska du läsa via? Komvux>Jensen education?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

jag förstår de, de va därför ja frågade vad man kan vidareutbilda sig till för jag antar att jag behöver grundkurserna för att komma in på en YH-utbildning
jag har inte gått någon liknande utbildning på gymnasiet.

När det gäller YH så finns det oftast inga krav. Typ gymnasie betyg, personligt brev och CV/Meritlista. Du är även berättigad till CSN på YH.

Beror lite på utbildningen, men du kan jobba inom support, drifttekniker/övervakning, fält tekniker som åker ut och byter utrustning eller ut till kunder, med 2-års erfarenhet kan du byta över till Junior konsult jobb. Eller att du kanske jobbar som mer traditionell nätverks tekniker och stort sett drar kablar osv, kanske ett jobb inom kommunen. Och om inte du passar som tekniker kan du alltid jobba som säljare inom telecom eller kanske någon typ av ledare roll, om du passar till det, utgår ofta efter en persons personlighet och attityd.

Det viktigaste är kanske att tänka över vilken typ av jobb du är intresserad av och särskilt vilka data/nätverks intressen du har. När det gäller teknik jobb, särskilt inom IT/Nätverk så kommer det troligtvis innefatta att du lär dig och utvecklas livet ut, särskilt om du vill tjäna lite pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Vilken skola ska du läsa via? Komvux>Jensen education?

ingen aning än så länge håller bara på o planerar o funderar igentligen bara utbildningen finns runt stockholm så är de bra helst vill jag ju gå i en klass men oftast brukar de vara distans utbildningar vilket ja tycker är svårare

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

När det gäller YH så finns det oftast inga krav. Typ gymnasie betyg, personligt brev och CV/Meritlista. Du är även berättigad till CSN på YH.

Beror lite på utbildningen, men du kan jobba inom support, drifttekniker/övervakning, fält tekniker som åker ut och byter utrustning eller ut till kunder, med 2-års erfarenhet kan du byta över till Junior konsult jobb. Eller att du kanske jobbar som mer traditionell nätverks tekniker och stort sett drar kablar osv, kanske ett jobb inom kommunen. Och om inte du passar som tekniker kan du alltid jobba som säljare inom telecom eller kanske någon typ av ledare roll, om du passar till det, utgår ofta efter en persons personlighet och attityd.

Det viktigaste är kanske att tänka över vilken typ av jobb du är intresserad av och särskilt vilka data/nätverks intressen du har. När det gäller teknik jobb, särskilt inom IT/Nätverk så kommer det troligtvis innefatta att du lär dig och utvecklas livet ut, särskilt om du vill tjäna lite pengar.

har inte direkt mycket på mitt cv jag har gått gymnasiet ett program ja inte ville gå ingen aning varför ja gick de och har varit arbetslös ett år o kommit fram till att jag vill jobba inom it
drifttekniker eller fält tekniker låter som ganska roliga jobb
tack för svar ja måste gå till någon syo konsulent o få hjälp me en plan för hur ja ska ta mig från punkt 1 -10
har kollat utbildningar på komvux o liknande där ska man ha gjort datorkunskap 1a o 1b o andra saker sen yh men kanske jag komplicerar de hela för mig själv men vi får se hur de går

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

tack för svar ja måste gå till någon syo konsulent o få hjälp me en plan för hur ja ska ta mig från punkt 1 -10

Kanske lite sent nu, beror kanske lite på skolan, men de vill ha ansökningar i typ Maj och brukar börja nu till hösten i September. Vad gäller CV så är det oftast inte så hårt som jobb sökning, jag kom in direkt när jag pluggade för jag hade haft 3 månaders praktik hos ett nätverks företag innan jag sökte till YH utbildningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

ingen aning än så länge håller bara på o planerar o funderar igentligen bara utbildningen finns runt stockholm så är de bra helst vill jag ju gå i en klass men oftast brukar de vara distans utbildningar vilket ja tycker är svårare

Ärligt, nu vet jag inte om Komvux köper in utbildningar från samma skola över hela landet, men jag tror det, iaf distanskurserna. Då är det via Jensen Education, och jag lovar dig att dator och nätverksteknik/datorkunskap 1a/1b läser du klart på en helg via distans.

+ Riktigt jävla slöa lärare samt pisslätt kurs.
- Du kommer inte lära dig någonting, och om du gör det så är det totalt utdaterade kunskaper om gammal hårdvara etc.

Jag har snart läst ihop hela gymnasiet på distans, första hälften via Komvux>NTI-Skolan. Sen blev det nya förhandlingar vid nyår och Komvux började köpa in från Jensen istället, efter det har det varit en walk in the park.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Inte för att vara negativ, men jag tänker att nätverkstekniker som yrke är dött inom 5-6 år.
Med teknologier som Cisco ACI och VmWare NSX på G, alla pratar om automatisering etc, så blir det svårare och svårare att få jobb.

Rekommenderar att tänka lite mer på framtiden, kanske en master studie TOM.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Kanske lite sent nu, beror kanske lite på skolan, men de vill ha ansökningar i typ Maj och brukar börja nu till hösten i September. Vad gäller CV så är det oftast inte så hårt som jobb sökning, jag kom in direkt när jag pluggade för jag hade haft 3 månaders praktik hos ett nätverks företag innan jag sökte till YH utbildningen.

jo ja vet de är sent att söka men ja tänker de brukar ju finnas komvux kurser så ja får klart gymnasie kurserna ja behöver i alla fall sen får ja väl söka till våren

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Ärligt, nu vet jag inte om Komvux köper in utbildningar från samma skola över hela landet, men jag tror det, iaf distanskurserna. Då är det via Jensen Education, och jag lovar dig att dator och nätverksteknik/datorkunskap 1a/1b läser du klart på en helg via distans.

+ Riktigt jävla slöa lärare samt pisslätt kurs.
- Du kommer inte lära dig någonting, och om du gör det så är det totalt utdaterade kunskaper om gammal hårdvara etc.

Jag har snart läst ihop hela gymnasiet på distans, första hälften via Komvux>NTI-Skolan. Sen blev det nya förhandlingar vid nyår och Komvux började köpa in från Jensen istället, efter det har det varit en walk in the park.

jaha de va trist o höra man vill ju lära sig användbara saker va fan ska man gå kurser om inte ger en någonting för

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheStudent:

jaha de va trist o höra man vill ju lära sig användbara saker va fan ska man gå kurser om inte ger en någonting för

För att få betyget så man kan läsa något vettigare sen

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Inte för att vara negativ, men jag tänker att nätverkstekniker som yrke är dött inom 5-6 år.
Med teknologier som Cisco ACI och VmWare NSX på G, alla pratar om automatisering etc, så blir det svårare och svårare att få jobb.

Kommer alltid finnas jobb för utbildade och kompetenta personer. Sedan så är Cisco ACI främst för Datacenter och Cloud, möjligtvis att vi ser lite mer av SDN nästa år, men kommer ta väldigt lång tid för t.ex stadsnät osv att ens motivera och investera i nåt sådant eftersom all utrustning måste bytas ut.

Och 5 år är lång tid, du kan lätt lära dig lite programmering eller skriptning för automatisering, vilket redan är en vanlig meriterad kompetens inom just drift och övervakning över nät.