Intel Z97 – Fyra moderkort i mellanklassen

Permalänk
Melding Plague

Intel Z97 – Fyra moderkort i mellanklassen

Lanseringen av Haswell Refresh följs av många nya moderkort med styrkretsen Z97. Nu är det dags att ta en närmare titt på fyra modeller i den populära prisklassen runt 1 300 kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Phew.. Känslan innan man läser sig till ett "utmärkt", på ett mobo jag köpt (mATX), efter köpet! Ibland har man tur när man inte vet vad man ska välja men ändå köper!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem

Någon recension på G för Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5 och Gigabyte GA-Z97X-UD3H?

Permalänk
Medlem

Är det verkligen optimalt utformade kylare på dessa moderkorten? På ASUS ser det ut som en hockeypuck och på de andra är det som metallklumpar utan några kylflänsar. Ser mer ut som design än funktion. Men av dessa moderkorten tycker jag ASUS ser trevligast ut. Diskreta färger utan massor av onödig design (förutom hockeypucken då). Gillar även att det har intel nätverkskort, dessa brukar ha bra stöd i Linux och prestanda brukar vara bra. Vad ger "killer" nätverkskorten som fördel jämfört med intel?

Permalänk
Medlem

Tycker sata express är fel väg att gå. Ser hellre 2st m2 och gärna i x4 istället för x2. Sen är jag skeptisk till att moderkorten har så många sata och usb. Tycker inte att majoriteten skulle behöva mer än 5-6 av varje...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Citat:

Vid tester måste man dock vara vaksam för "optimeringar" som höjer frekvenser eller liknande. Gigabyte Z97X Gaming 5 var exempelvis inställd så att alla processorkärnor överklockades till 3900 MHz vid belastning på alla fyra kärnor, vilket inte får förekomma som "standardläge". Inställningsmöjligheterna skall dock finnas ifall konsumenten vill få högre prestanda. Den manuella Turbo Boost-inställningen för att få normala klockfrekvenser orsakade dock sämre prestanda med Gigabytes modell.

Bra kommentar. Det finns moderkort som har detta aktiverat direkt ur boxen (vet inte hur det är med Asus ROG, men kan vara fallet där med, men somliga tillverkare verkar köra det över nästan hela linjen), och mindre uppmärksamma testare kan missa detta, vilket kan leda till mindre rättvisa resultat. Hittar nu inte ett test som jag har läst där en person kommenterade just detta, men det förekommer generellt i kommentarer, som t.ex. här: 19 Intel Z97 chipset motherboards review: testing the new generation, Benchmarks: Cinebench 11.5

Sedan handlar väl val av moderkort mest om vilka funktioner, val hårdvara t.ex. NIC, och ev. tillbehör som man önskar sig; vilken tillverkare som man litar på; och vilket UEFI/BIOS som man står ut med.

Det är sant att Z97 i sig inte tillför så mycket, men det har väl inte alltid varit mycket stora steg mellan varje generation. Däremot har tillverkarna, t.ex. Asus, polerat en hel del på sin programvara (och låtit funktioner från dyrare modeller sippra ned till något billigare).

Permalänk

Och jag som beställde ett msi gaming 5 igår för 1090:-
Får se hur det beter sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

Nån som vet när K-modellerna släpps i refresh?

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Kul att ni tog med uppstartstiden som faktiskt skiljer så pass mycket. I vissa system är 4 sekunder ganska viktiga.

Edit: Jag hade nog köpt Asus-kortet för det är det enda moderkortet som inte är döpt för spel.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Nån som vet när K-modellerna släpps i refresh?

K-modellerna är Devil's Canyon och alltså inte Haswell Refresh.

Permalänk
Medlem

Detta med prestanda testa på moderkort har jag inte riktigt någonsin sätt vitsen med då de är mer eller mindre identiska.
Funktioner m.m är det recensionerna borde fokusera på.

Permalänk
Skäggig legend

Öjvind Karlsson, har vi en ny i gänget?!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Öjvind Karlsson, har vi en ny i gänget?!

Har för mig att Öjvind brukar få recensioner publicerade här på SweC. Antar att han frilansar, då jag tror jag känner igen honom från typ NordicHardware också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Zero Cool:

Har för mig att Öjvind brukar få recensioner publicerade här på SweC. Antar att han frilansar, då jag tror jag känner igen honom från typ NordicHardware också.

Skickades från m.sweclockers.com

Hedersmedlem och f.d. redaktör

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Är jag helt blind eller missar jag totalt ett test där Gigabyte kortet bråkar och presterar sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Hedersmedlem och f.d. redaktör

Så pass

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Hedersmedlem

Ibland är era recensioner väldigt bra, ibland mindre bra. Detta är tyvärr ett fall av mindre bra.

Om ni läser ert eget forum så hade ni sätt att väldigt många har problem med KillerNic kretsen, däribland jag. Dessutom är det väldigt svårt att förstå om den verkligen gör någon skillnad.

Allt fler tillverkare smäller på en KillerNic krets, vilket ni glatt konstaterar i recensionen. För mig är det bara av ondo. Drivrutinen till KillerNic läcker minne. Det finns drivrutiner som är bättre och de som är sämre, men inga riktigt bra. Till råga på allt så är de bättre varianterna ibland omöjliga att installera. Jag har inte riktigt förstått vad detta beror på, men läser ni på forumet så är det en del personer som inte kommer åt något nät alls efter att ha installerat den senaste. Själv har jag fått in den senaste drivern och märker fortfarande att det läcker lite minne, dock betydligt mindre än från början. Vad värre är att om jag sätter datorn i stand by eller hibernate så funkar nätverket mycket sämre när jag startar datorn igen. Det krävs en omstart för att få saker att flyta på igen.

Det skulle vara intressant om ni tog er tid att kolla minnesanvändningen efter en dags testande. Detta täcker inte bara in KillerNic, utan alla drivrutiner som kommer med korten. Det skulle även vara intressant att få ett objektivt test på om KillerNic verkligen ger bättre ping, vilket de utlovar. Själv märker jag ingen skillnad, men det är också svårt att jämföra, då mina datorer med och utan KillerNic är väldigt olika. Inget test jag läst har dock kunnat påvisa några skillnader.

För mig kan ett moderkort med KillerNic aldrig vara en bra produkt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Bra att överklockning och I/O-prestanda testas, men bör man inte även testa ljud och nätverk, då det snart är de enda faktorerna som skiljer moderkorten åt över huvud taget?

Ja, det är svårt att testa ljud, men inte ens någon kommentar om mjukvaran kring ljudet, eller ens en subjektiv jämförelse?

Permalänk
Medlem

Måste säga att det känns väldigt bra att Asus Z97-A fick utmärkelsen "Utmärkt", för det är exakt ett sådant kort jag ska beställa den här veckan!

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag har testat Asus H97M-E Moderkort (mATX) som är billigare i jämfört med andra och är nöjd enda 2 nackdelen är att man kan inte överklocka med den och det blir trångt om man installerar en stor cpu kylare om man har långa DDR minnen, annars allt funkar bra.

Asså det finns en massa video av Asus JJ expert här angående alla funktioner och alla nya moderkort:
ASUS Z97 Mainstream Motherboards Overview - YouTube
ASUS Z97 Pro Motherboard Interview with J.J. - Newegg TV - YouTube
ASUS Z97 Sabertooth Motherboard Interview - Newegg TV - YouTube
ASUS Z97 ROG Series Overview and Keybot, Sonic Studio Demos - YouTube

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TAG9217:

Någon recension på G för Gigabyte GA-Z97N-Gaming 5 och Gigabyte GA-Z97X-UD3H?

Det är inte omöjligt att det kan bli något sådant inom kort, vi får se vad som går att ordna!

Skrivet av Triton242:

Detta med prestanda testa på moderkort har jag inte riktigt någonsin sätt vitsen med då de är mer eller mindre identiska.
Funktioner m.m är det recensionerna borde fokusera på.

Prestandatesterna är främst för att upptäcka eventuella problem och tex USB 3.0 respektive SATA är områden där det kan finnas skillnader. Nu verkar dock de flesta använda samma eller liknande lösningar för de gränssnitten.

Skrivet av giplet:

Ibland är era recensioner väldigt bra, ibland mindre bra. Detta är tyvärr ett fall av mindre bra.

Om ni läser ert eget forum så hade ni sätt att väldigt många har problem med KillerNic kretsen, däribland jag. Dessutom är det väldigt svårt att förstå om den verkligen gör någon skillnad.

Allt fler tillverkare smäller på en KillerNic krets, vilket ni glatt konstaterar i recensionen. För mig är det bara av ondo. Drivrutinen till KillerNic läcker minne. Det finns drivrutiner som är bättre och de som är sämre, men inga riktigt bra. Till råga på allt så är de bättre varianterna ibland omöjliga att installera. Jag har inte riktigt förstått vad detta beror på, men läser ni på forumet så är det en del personer som inte kommer åt något nät alls efter att ha installerat den senaste. Själv har jag fått in den senaste drivern och märker fortfarande att det läcker lite minne, dock betydligt mindre än från början. Vad värre är att om jag sätter datorn i stand by eller hibernate så funkar nätverket mycket sämre när jag startar datorn igen. Det krävs en omstart för att få saker att flyta på igen.

Det skulle vara intressant om ni tog er tid att kolla minnesanvändningen efter en dags testande. Detta täcker inte bara in KillerNic, utan alla drivrutiner som kommer med korten. Det skulle även vara intressant att få ett objektivt test på om KillerNic verkligen ger bättre ping, vilket de utlovar. Själv märker jag ingen skillnad, men det är också svårt att jämföra, då mina datorer med och utan KillerNic är väldigt olika. Inget test jag läst har dock kunnat påvisa några skillnader.

För mig kan ett moderkort med KillerNic aldrig vara en bra produkt.

Meningen var inte antyda att KillerNic per automatik är bättre än "vanliga" kretsar. Tyvärr är moderkortstester mycket tidskrävande och ett ordentligt test av nätverkskretsar skulle i så fall behövas för gradera kretsarna. Störst vikt lades på USB 3.0, SATA 6 G, effektmätning och överklockning. Prestandatesterna var mest för att hitta eventuella problem, men är tyvärr också tidskrävande. Skall man göra ett ordentligt test inom till exempel nätverk och ljud blir testet mycket mer omfattande. I regel är det även någon modell som trilskas, där det måste felsökas (som med Gigabyte i detta fall). Det är dock uppskattat med feedback om vad för tester som var bra respektive saknas. Kanske finns ett bra nätverkstest som man kan lägga till.

Skrivet av widL:

Bra att överklockning och I/O-prestanda testas, men bör man inte även testa ljud och nätverk, då det snart är de enda faktorerna som skiljer moderkorten åt över huvud taget?

Ja, det är svårt att testa ljud, men inte ens någon kommentar om mjukvaran kring ljudet, eller ens en subjektiv jämförelse?

Jag skall läsa på och se om det finns något rimligt man kan göra när det gäller nätverk, ljud kan bli svårare men jag tar gärna emot tips. Det finns alltid anledning att se över vilka metoder som används och vad det egentligen ger för information. Heltäckande inom alla området blir dock svårt, speciellt i flerproduktstester.

Med vänlig hälsning

Öjvind

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öjvind Karlsson:

Prestandatesterna är främst för att upptäcka eventuella problem och tex USB 3.0 respektive SATA är områden där det kan finnas skillnader. Nu verkar dock de flesta använda samma eller liknande lösningar för de gränssnitten.

I all synnerhet kan vissa finesser som USB 3.0 Boost göra skillnad tycks det; så visst är det bra med vissa prestandatest, även om de återkommande små variationerna, här och på andra håll, kan göra vissa delar mindre intressant. Särskilt om det är kopplat till just "funktioner" som skiljer sig åt, som t.ex. USB Boost. Har sett en del test, hittar inte just de jag söker, men här är ett exempel som visar på skillnad (Z87).
http://www.anandtech.com/show/6989/intel-z87-motherboard-revi...

Värt att notera, angående kommentarerna om nätverkskretsar är att Z97-A (Asus) nu har Intel NIC och tidigare hade ett från Realtek, så det har inte varit standard i Asus mainstream-serie.

Permalänk
Medlem

Har dom här moderkorten fult stöd för Devil's Canyon? Eller släper dom en till krets?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacobtr:

Har dom här moderkorten fult stöd för Devil's Canyon?

Ja.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Osprey:

Z97-moderkort som säljs idag kräver en UEFI BIOS-uppdatering för att fungera optimalt med Intels upplåsta CPU:er i nya 4:e generationen.

EDIT: Enligt kompletterande uppgift kommer systemen igenom POST med Intels upplåsta CPU:er. Alltså kan man flasha från BIOS. Så ingen fara på taket

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Öjvind Karlsson:

Meningen var inte antyda att KillerNic per automatik är bättre än "vanliga" kretsar. Tyvärr är moderkortstester mycket tidskrävande och ett ordentligt test av nätverkskretsar skulle i så fall behövas för gradera kretsarna. Störst vikt lades på USB 3.0, SATA 6 G, effektmätning och överklockning. Prestandatesterna var mest för att hitta eventuella problem, men är tyvärr också tidskrävande. Skall man göra ett ordentligt test inom till exempel nätverk och ljud blir testet mycket mer omfattande. I regel är det även någon modell som trilskas, där det måste felsökas (som med Gigabyte i detta fall). Det är dock uppskattat med feedback om vad för tester som var bra respektive saknas. Kanske finns ett bra nätverkstest som man kan lägga till.

Med tanke på att minnesproblemen är kända kunde det ju vara idé att bara kolla hur mycket minne som användes av respektive dator efter en testsession när man stängt ner alla program, men innan man startar om datorn. Man ser lätt om ett moderkort använder flera hundra MB mer minne än de andra.

När det gäller själva prestandan så har Intel (om jag förstått det hela rätt) lanserat en ny krets som en KillerNic killer. Det är den kretsen som sitter på ASUS moderkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Har idag en i5 2500K som är klockad till 4.2Ghz
Är det brutal skillnad med dessa prylar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Z97-moderkort som säljs idag kräver en UEFI BIOS-uppdatering för att fungera optimalt med Intels upplåsta CPU:er i nya 4:e generationen.

EDIT: Enligt kompletterande uppgift kommer systemen igenom POST med Intels upplåsta CPU:er. Alltså kan man flasha från BIOS. Så ingen fara på taket

Ja det är naturligtvis inte något som jag har kunnat testa, innan jag svarade som jag gjorde. Men jag har i förmiddags, i annan tråd, tipsat om BIOS-uppdatering för Z87. Se kommentar i Intel "Devil's Canyon" går upp till 4,4 GHz. Jag förutsätter att moderkortstillverkarna släpper BIOS-uppdateringar ganska friskt nu, i början, för Z97, och om någon till äventyrs inte skulle fungera fullt ut med de nya upplåsta från start så är det väl endast en tidsfråga tills det är åtgärdat.

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av Osprey:

Ja det är naturligtvis inte något som jag har kunnat testa, innan jag svarade som jag gjorde. Men jag har i förmiddags, i annan tråd, tipsat om BIOS-uppdatering för Z87. Se kommentar i Intel "Devil's Canyon" går upp till 4,4 GHz. Jag förutsätter att moderkortstillverkarna släpper BIOS-uppdateringar ganska friskt nu, i början, för Z97, och om någon till äventyrs inte skulle fungera fullt ut med de nya upplåsta från start så är det väl endast en tidsfråga tills det är åtgärdat.

Absolut, men du har helt rätt När jag först svarade så var min uppfattning att BIOS som Z97-korten skickades med saknade mikrokoden som krävs för att POST ska initieras. Efter jag postade trippelkollade jag min information och så var inte fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Absolut, men du har helt rätt När jag först svarade så var min uppfattning att BIOS som Z97-korten skickades med saknade mikrokoden som krävs för att POST ska initieras. Efter jag postade trippelkollade jag min information och så var inte fallet.

Så bra. Ja, jag har full respekt för din kunskap i de frågorna. Tanken var endast att ge ett kort svar om att det i vart fall inte krävs nya kretsar; och om svaret var skulle vara så kort som ett "ja" då var jag tvungen att utesluta andra frågan.
("Har dom här moderkorten fult stöd för Devil's Canyon? Eller släper dom en till krets?" - går inte att svara med ja. )

(Hmmn, kanske ska titta på en lite mer avancerad modell med BIOS Flashback trots allt; det står och väger. )