Hjälp att klocka min dators komponenter

Permalänk
Medlem

Hjälp att klocka min dators komponenter

Tjena alla hjälpsamma sweclockers! Jag har fått väldigt bra hjälp av er innan och uppskattar verkligen det här forumet. Jag har läst några guider som har skrivits här om att clocka processorn bland annat men känner mig ändå inte så säker på det, har aldrig gjort det förut.
Skulle det finnas någon som har lust att hjälpa mig att klocka min dator (jag bor på hisingen i Göteborg och bjuder givetvis på öl)? Annars kan hjälp över det här forumet förmodligen räcka. Klarar min PSU av en övercklock, på vilka komponenter isf?
Här är min dator, jag uppskattar all hjälp jag kan få. http://www.inet.se/kundvagn/visa/6433362/2014-01-27

Mvh, Leif

Permalänk
Medlem

Du behöver en bättre processorkylare då jag antar att du kör stock?

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Är det du Leif? Bara jag som har blivit mentalt skadad av Computer Stocklots-tråden?
(Internskämt här på swec..)

Till topic;

Processorn bör du nog på med en eftermarknadskylare på, luft, all in one vatten spelar inte så stor roll, mest vad du själv vill och tycker är enklast. Sen kan du börja med att höja multipeln i bios, med bara något steg.

Grafikkortet är ganska enkelt att klocka, börja med några enkla höjningar på Core clock i vilket överklockningsprogram som helst, typ MSI Afterburner/Sapphire TRIXX/Asus GPU Tweak tills att det blir instabilt i favoritspelen, eller valbart benchmarking program typ Heaven/Valley av Unigine.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag har en bättre cpu-kylare, köpte en som har fått ner min cpu-temperatur till runt 20 grader idle och upp 40 grader mot när jag spelar. Jag har MSI-afterburner, så jag testar att höja coreclock där, jag förstod inte riktigt när jag har höjt den tillräckligt. Instabilt i favoritspelen, vad innebär det?
Jag får leta mig in i Bios och kika på multipeln. När ska jag sluta klocka processorn? Någon temperatur jag inte vill gå över?

Jag läste lite om tråden, haha. Leif i tråden är inte jag, haha.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffe89:

Jag har en bättre cpu-kylare, köpte en som har fått ner min cpu-temperatur till runt 20 grader idle och upp 40 grader mot när jag spelar. Jag har MSI-afterburner, så jag testar att höja coreclock där, jag förstod inte riktigt när jag har höjt den tillräckligt. Instabilt i favoritspelen, vad innebär det?
Jag får leta mig in i Bios och kika på multipeln. När ska jag sluta klocka processorn? Någon temperatur jag inte vill gå över?

Jag läste lite om tråden, haha. Leif i tråden är inte jag, haha.

Tack för svaren!

Hehe, ganska kul läsning, inte sant?

Om vi börjar med grafikkortet så gör du som så att du kan köra höjningar om +20mhz; spela 15 minuter i det mest krävande spelet du har, alternativt kör heaven/valley ett par rundor. Sen höjer du med +20mhz igen och gör så om och om och om igen tills att spelet/benchmarken krashar, då sänker du med 10mhz och kör igen.

tl;dr:
Höj och spela/bencha så länge det är stabilt, när det kraschar så sänker du tills det blir stabilt igen i samma spel/bench.

Med processorn är jag lite osäker på då jag aldrig gjort det själv på en AMD men av vad jag har läst här på SweC i många andra trådar så ska man tydligen kunna höja multipeln ett par steg på processorns stock volt utan problem. Men någon annan AMD kunnig överklockare får gärna flika in.