Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Så du har en blank skärm? Eller har du en matt? I så fall har du ju inga problem med spegllingar..

Jag har matt.(som du ser i min signatur..?) Menade mer om man sitter med en vit vägg bakom sig och själv har svart tröja tex. då ser man ändå det lite i "speglingen" på en matt skärm.. det va mest det jag menade

Citat:

Lite halvt på, vad innebär det exakt? Bara nyfiken...

Dimmer.

Visa signatur

CPU: Intel i5 4670k @4,3Ghz Moderkort: Asus Z87-A, RAM: Corsair vengance 4x4Gb 1333Mhz, GPU: Asus GTX 780 OC@1170Mhz, SSD: Samsung 840 EVO 250GB, HDD: 3TB 3,5" 7200rpm, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W, CPU-kulare: Noctua NH-U12P, Chassi: Fractal Design Define R4 White, Skärm 1: Qnix 27'' 1440p Evolution ll SE Matte @100Hz(max 113Hz), skärm 2: LG 21,5''LED 1080p TN@60 Hz. Qpad QH-90, Func KB-460 MX Red

Permalänk

Själv så gillar jag glansiga skärmar, till största del för att gud gav mig så bra utsénde så man kan ju inte bara slita sig från det!

Nej men föredrar hur saker ser ut på en glansig skärm, sitter mer på kvällar än dagar så är trevligare att ha en glansig då! blir helt enkelt bättre bild/ färger och tycker bättre om det!

detta är ju subjektivt, på min arbets dator så har jag jag tre stycken matta skärmar, på min speldator har jag en en CRT som såklart är glansig!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Matt all the way. Jag använder datorn till så mycket mer än att bara spela och jag HATAR verkligen reflektioner, finns inget värre i hela världen än att ha en spegelbild, en ljusprick eller liknande som stör i synfältet. USCH! Använder datorn flitigt till plugg, och att plugga i totalmörker blir ganska jobbigt ^^

Kanske kan överväga glansig när man har ekonomi nog att dels ha ett dedikerat spelrum och en dedikerad spelburk/spelskärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Du är välkommen förbi om du vill ta en titt, hur ska du annars kunna uttala dig i frågan om du inte vet hur det ser ut?

Folk har givetvis en individuell smak, men när vi pratar om ren och skär bildkvalité så är Glossy överlägset bäst, enligt mig.

Bildkvaliteten måhända vara bättre men totala upplevelsen om man räknar med reflektioner och sådant så vinner nog matt för mig ändå, jag kan verkligen inte sitta i ett mörkt rum.

Lade en kommentar om min TV tidigare i denna tråden. Den står ju i ett vardagsrum, ett vardagsrum har väl i nio fall av tio fönster. Vid dagsljus och persienner nerdragna är det OK att titta men inte så mycket mer, vid mörka partier i en film eller vad som helst så är TVn mer spegel än TV.
Vid kvällstid är det OK om jag inte har några lampor tända, vilket jag alltid har för mina ögon blir väldigt irriterade annars.

Så, total bildupplevelse enligt mig betyder att man får tumma på vissa saker som anses bättre, i ditt fall t.ex. det här med glossy-skärmar, jag håller med dig om bildkvaliten, den blir bättre men reflektioner gör det bara sämre.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Kör Surround. Vill inte ens tänka på hur mycket bök det vore att få alla tre skärmarna i vinklar där inget reflekteras om jag hade blanka skärmar. Sen får man ju hålla på och meka med gardiner så att man inte störs av sin reflektion och ta bort alla ljusa saker ur rummet som speglar sig etc.
Min ROG laptop har glossy och never again.
Med matta skärmar är det bara att sätta sig och dra igång, allt bara funkar, jämt, spelar ingen roll vad som händer i rummet.

Om jag hade ett dedikerat gamingrum med minimalt med fönster där ingen kommer in eller flyttar på saker vore det en annan sak.

Visa signatur

\AcHieVer\ ROG B450-F | 5900X | EVGA RTX3070ti | 49" Ultrawide QLED | 32GB Corsair RGB @3200 | Captain 240 EX White RGB vattenkyl | 750w EVGA 80+br | BitFenix Outlaw, Zahlman controller | 2xM.2 NVMe 1TB mm | Cyborg Command pad | 2xSamsung A7 10,4" med Gameglass | Stream Deck
Asus ROG G50Vt | Intel X9100 ES @ 3.3 | 100 GS overvolted | LCDHype custom LCD script |

Permalänk
Medlem

Visserligen ger matt skärm något vattniga färger och skärpan blir inte lika bra. Men jag ser hellre en sämre bildkvalité än en spegelbild av mig själv när jag spelar. Nu sitter jag dock i ett ganska ljust vardagsrum. Hade jag haft en mörk spelgrotta hade jag mycket väl kunnat tänka mig en blank skärm.

Permalänk
Medlem

Glansig skärm

Har ett rum bara för dator görat och har en svart vägg bakom. Blir mycket bra och har lagom ljusinsläpp framifrån så inget som märks på skärmen och bara behagligt.

Tror folk måste mer tänka på sin miljö runt om för att få en så bra "bild/ljud" upplevelse som möjligt. Visst bor man hemma så är det en sak, men när man kommer ut ur ägget och in i sitt egna då är det skönt att ha fixat och känt in sig i alla små detaljer

Mvh

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk

Glansig kan ge bättre färger men eftersom glansiga inte gör värsta sunburst effect i skärmen så gillar jag matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag är bara spelare och jag tittar mest på film och serier inget annat, enda reflektionen jag har när taklampan är på är en svag reflektion på sidorna av bilden, inget som stör mig jag ser allt utan problem, självklart så blir bilden inte bra med en taklampa men det går att se utan problem, jag kan använda datorn till internet med en taklampa utan problem, men till spel och film så släcker jag allt.

Det kanske enda reflektionen du har, men det går ju inte anta att alla andra delar samma lösning eller möbellayout och ljussättning.

Jag spelar, ser serier och film på dagar som kvällar. Men varför ska jag besvära mig med ljussättningen, eller datorns/TVns placering i rummet, om jag ändå kan se bildinnehållet lättare med en matt yta än glansig? Sen finns det övrig elektronik runtom med LEDs som reflekterar mot skärmen likväl och måste flyttas, men med en matt skärm så slipper jag.

När jag hade glansig skärm så hade jag tur om jag hade fri bild från reflektioner, men i dagens läge med matta skärmar så kan jag lägga min frustration på annat.

Ville jag se annat än bilden så flyttar jag ögonen mot ett annat håll, jag vill inte ta till metoder för en sån enkel sak som att se ordentligt - det ska vara en självklarhet. Och hade jag prioriterat färgdjup och kontrast så hade jag antingen vänt mig till projektor eller förkalibrerad skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

Hej, för inte så längesen så såg jag asus fråga matt eller glansig, i princip ALLA sa matt dem tvekade inte alls, så min fråga är varför älskar alla matta paneler? dem som spelar spelar väl inte med solljus eller lampor? mestadels av spelare spelar väl i mörkret, så varför offra bildkvaliten för att kunna använda en skärm i solljus för spel? det verkar så onödigt enligt mig men trotts detta så envisas tillverkare med matta paneler, jag hade köpt asus 4k skärm om den inte var matt men det är den, mycket av hatet jag har haft mot plattskärmar är pågrund av att dem är matta bildkvaliten blir fruktansvärt dålig med en matt panel, så jag undrar helt enkelt varför.

visst är inte alla spelare ensamma och spelar i mörkret men är dålig bild kvalite verkligen värt att kunna spela mitt på dan? är det ens normalt för spelare att spela medan solen lyser bakom genom fönstret utan gardiner?

matta paneler trycker ner ljuset för bilden, gör den knastrig sandig eller glittrig, trotts detta så verkar ingen bry sig alls så länge dem kan spela i direkt solljus?

Det beror ju helt på filtret, en hel del billigare skärmar blir riktigt oskarpa pga för tjockt antireflexfilter. Dell Ultrasharp-serien är ökänd för sin oskarpa bild, helt tvärtemot vad namnet anger.

Sen finns det väl bara halvmatta vad jag vet?
Helt matt skulle haft absolut noll reflektioner och det skulle göra bilden väldigt suddig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Var inne på att köpa en blank när jag köpte ny skärm, men jag tog en matt. Jag är sjukt nöjd med det, eftersom jag sitter med tre stora fönster som får kvällssol. Eftersom jag inte bor själv i lägenheten kan jag inte bara mörklägga hur som helst. Fattar inte varför jag ens tittade på blanka skärmar med tanke på det.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Hej, för inte så längesen så såg jag asus fråga matt eller glansig, i princip ALLA sa matt dem tvekade inte alls, så min fråga är varför älskar alla matta paneler? dem som spelar spelar väl inte med solljus eller lampor? mestadels av spelare spelar väl i mörkret, så varför offra bildkvaliten för att kunna använda en skärm i solljus för spel? det verkar så onödigt enligt mig men trotts detta så envisas tillverkare med matta paneler, jag hade köpt asus 4k skärm om den inte var matt men det är den, mycket av hatet jag har haft mot plattskärmar är pågrund av att dem är matta bildkvaliten blir fruktansvärt dålig med en matt panel, så jag undrar helt enkelt varför.

visst är inte alla spelare ensamma och spelar i mörkret men är dålig bild kvalite verkligen värt att kunna spela mitt på dan? är det ens normalt för spelare att spela medan solen lyser bakom genom fönstret utan gardiner?

matta paneler trycker ner ljuset för bilden, gör den knastrig sandig eller glittrig, trotts detta så verkar ingen bry sig alls så länge dem kan spela i direkt solljus?

Jag väljer matt alla gånger i veckan. har provat glansig och suttit i et relativt mörkt rum. slutar ändå alltid med att man ser sig själv.
Sitter just nu med en 144hz skärm, matt och 1ms och tycker det är bra mycket bättre än en glansig skärm med samma spec.
men det är bara mina åsikter...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Om du stör dig på AG coating så brukar man kunna ta bort den själv, så kan du ju välja vilken skärm du vill.

Personligen föredrar jag matt, tycker att minsta lilla reflektion är irriterande. Problem med skimrande färger har du ofta när du sitter med exempelvis en IPS skärm i mörker, osäker på om det är AG coatingen eller annat som orsakar det problemet dock. Kanske det du menar i dina poster? Men har man tänt så bör man inte märka av detta, jag gör det i vart fall inte.

Enda gången jag släcker för att spela är när jag spelar spel som Amnesia, eller liknande. Annars tycker jag det är jobbigt att sitta i ett mörklagt rum.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Jag väljer matt skärm 100/100, älskar att sitta vid datorn och slösurfa i bara shorts när morgonsolen lyser in i rummet. Enda gången jag verkligen täcker igen är när man har lan, annars är det så skönt med lite sol som lyser in. Man vill ju inte ha den direkt på skärmen förstås, men hade jag haft en blank skärm skulle jag bara spegla min vita hud i skärmen haha..

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Om du stör dig på AG coating så brukar man kunna ta bort den själv, så kan du ju välja vilken skärm du vill.

Personligen föredrar jag matt, tycker att minsta lilla reflektion är irriterande. Problem med skimrande färger har du ofta när du sitter med exempelvis en IPS skärm i mörker, osäker på om det är AG coatingen eller annat som orsakar det problemet dock. Kanske det du menar i dina poster? Men har man tänt så bör man inte märka av detta, jag gör det i vart fall inte.

Enda gången jag släcker för att spela är när jag spelar spel som Amnesia, eller liknande. Annars tycker jag det är jobbigt att sitta i ett mörklagt rum.

Skimmer på IPS/PLS paneler kallas vanligen för IPS/PLS Glow, det är en nackdel som man inte kan bli av med om man använder IPS/PLS. Det finns vissa skärmar som har mindre IPS/PLS glow och andra mer. Ju större yta skärmen har ju värre uppfattas effekt. Det har inte med AG coating att göra och då inte att tas bort med justeringar i skärmens inställningar. Det är en nackdel som ligger i panelens tillverkningsprocess p.g.a hur pixlarna ligger upplagda i panelen. Man kan flytta skärmen en bit längre bort ifrån ens ansikte och effekten blir mindre påtaglig.

- Om du vill ha bästa möjliga svärta, välj VA panel. Men du kommer få mycket högre inputlag. Men din färgkorrekthet kommer iallafall vara användbar.
- Om du vill ha bästa möjliga färgkorrekthet, välj IPS/PLS panel. Men du kommer få mycket sämre svärta. Men din inputlag kommer iallafall vara användbar.
- Om du vill ha bästa inputlag, välj TN panel. Men du kommer få mycket sämre färgkorrekthet. Men din svärta kommer iallafall vara användbar.
- Om du vill betala sanslösa mängder pengar men vill ha bra svärta, bra färger och bra inputlag köp en OLED skärm, Sony har några stycken för professionellt bruk, 25-tummaren här kostar bara 6899 USD.

Notera att beskrivningen ovan av de olika panel-teknikerna är kraftigt förenklade och mer menad som sarkasm än tas som fakta. I bästa fall kan använda det som en generell fingervisning.

Visa signatur