Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

6 Frågor om CPU/GPU-kylning i Ncase

Hej!

Jag håller på att planera ett mITX bygge i ett Ncase och överväger hur allt ska kylas. Billigast är att hålla sig helt till luft, men med en konfiguration i stil med 2600K + 280x eller 290x (och kanske tyngre komponenter i framtiden) känns vattenkylning rimligt nu om inte senare. Det är dessutom ett av de få SFF chassin som är designade för en 240mm radiator. En bra top down kylare kostar ungefär lika mycket som en Corsair H55/60, detta ledde mig in på spåret vattenkylning vilket jag kan inget om.

Det vore hjälpsamt om någon kunde besvara ett par enkla frågor om vattenkylning

1. Lite överslagsräkning föreslår att två fristående AIO system på 120mm respektive 240mm kostar ca 1700 kr inklusive GPU-vattenblock. Det finns iof inte direkt plats för denna typen av lösning såvida man inte sätter 120mm blocket på chassigolvet, men det skulle kunna funka, är det ens värt att utforska en kyllösning med 2 separata loopar?

2. Är en 240mm radiator tillräckligt för att kyla hela min konfiguration 2600K+280x? Är det tillräckligt för att kyla tex 4770K+290x ?

3. Varför använder folk tex EK blocks kortspecifika kylblock hellre än en de mindre och ofta mer kompatibla VGA kylblocken som bara sitter på enbart själv CPU-chippet, är det en prestandafråga eller har jag missförstått hur vattenblock är designade?

4. Finns det någon tornkylare som är <110 mm över moderkortet med faktisk kylförmåga eller är det top-down som gäller?

5. Skulle en lösning i stil med en 120mm radiator + NZXT g10 räcka för att kyla en oklockad GPU såsom 280x?

6. Kanske viktigast: Vad kan man förväntas spendera för en konfigurationen en custom loop som kyler GPU och CPU med en 240mm radiator? CPU kylblock, GPU kylblock, slangar, radiator, reservoar etc - går det att göra till ett rimligt pris?

i7-2600k @ 3,6Ghz / GTX780 REF 3GB / 8GB Generiskt skräpram / Z77E-ITX / SX500-LG /~ En miljon fläktar / Ncase M1 =D