Hjälp mig med skärm! Funderat på Dell U2711 och U2410

Permalänk
Medlem

Hjälp mig med skärm! Funderat på Dell U2711 och U2410

Jag har just skaffat en systemkamera och börjat greja en massa med bilder i datorn (bildredigering har jag även innan hållit på en del med). Jag har tittat runt på massor av recensioner, tips och forumtrådar på nätet och kommit fram till att U2711 och U2410 skulle vara bra budgetval (rätta mig gärna om ni tycker att jag har fel). Problemet nu är att man ju inte kan köpa dem längre annat än möjligen begagnade. Vad vore då bra liknande alternativ? Vilka modeller är så att säga efterföljare till dem och är de mycket/lite/inte alls bättre?

Om man tittar på Dell Ultrasharp 27 tum, så finns ju nu 2713H (ca 5700 kr) och 2713HM (ca 4000 kr). Hur är de i jämförelse med U2711, och hur mycket skiljer dem egentligen åt sinsemellan. Jag kan ju läsa specifikationer, men jag är inte bra nog på att bedöma för att se vilken skillnad det skulle göra för mig när jag redigerar bilder.

I 24 tum (som kanske är mindre troligt att jag vill ha) finns ju också flera olika, från ca 2000 kr till ca 4000 kr. Hur tänka tro?

Stort tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gavagai:

Om man tittar på Dell Ultrasharp 27 tum, så finns ju nu 2713H (ca 5700 kr) och 2713HM (ca 4000 kr). Hur är de i jämförelse med U2711, och hur mycket skiljer dem egentligen åt sinsemellan.

2711U och 2713H = wide gamut, 2713HM = sRGB. Om du inte planerar att ha ett helt färgkalibrerat flöde så rekommenderar jag 2713HM för att slippa färgproblematik och sRGB-emuleringar.

sRGB duger för de flesta arbetsflöden, exempelvis stödjer Apples skärmar "bara" sRGB och är populära bland fotografer.

Om du är riktigt seriös i ditt redigerande (läs: leverera bilder för utskrift till tidningar, utställningar och annan färgkritisk pre-press) och tänker investera mer pengar i utrustning för skärmprofilering så är 2713H ett bra val, det kan dock innebära en hel del huvudvärk beroende på vad du har för arbetsflöde och är i de flesta fall onödigt för bilder som ändå bara ska visas digitalt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.