Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2012

miniDP -> DP: Kabel eller adapter?

Hallå,

Säg att man till exempel vill koppla in en 27" 1440p skärm till sin rMBP 13", vad är skillnaden mellan att köra en kabel direkt i stil med denna miniDP->DP-kabeln från thunderbolt-uttaget jämfört med att köra en miniDP->miniDP kabel in i en miniDP->DP adapter som man plugar in i skärmen? Gör dom exakt samma sak? Framför allt, finns det någon situation där det sistnämnda är att föredra (man behöver ju två saker istället för bara en)?

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

Kabel alla dagar i veckan! Det blir bara irriterande och klumpigt med en adapter!

#1: x99 Deluxe-II | i7 6800k | GTX 980 | 64GiB | 950 Pro 512GB | Xonar STX | HD650
#2: Microserver Gen8 | G1610T | 16GiB ECC #3: QNAP TS-639 Pro | 6x4TB Raid6
#4: Intel S2600CP4 | 2x Xeon E5-2670 | 128GiB ECC | UnRAID 6.3.5 | 41TB
Smartphone: LG G5 | Android 6.0 | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Borche:

Hallå,

Säg att man till exempel vill koppla in en 27" 1440p skärm till sin rMBP 13", vad är skillnaden mellan att köra en kabel direkt i stil med denna miniDP->DP-kabeln från thunderbolt-uttaget jämfört med att köra en miniDP->miniDP kabel in i en miniDP->DP adapter som man plugar in i skärmen? Gör dom exakt samma sak? Framför allt, finns det någon situation där det sistnämnda är att föredra (man behöver ju två saker istället för bara en)?

Det sista är väl endast att föredra om du vill ha möjligheten att koppla in skärmen i en vanlig displayport, men jag tycker att de flesta enheter skickar ut bildsignal via miniDP så jag hade kört på en DP -> miniDP-kabel. Dessutom är det en grej mindre som kan gå sönder

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2012

Så båda två alternativen fungerar lika bra i detta fallet?

Skrivet av JoeBlack:

Det sista är väl endast att föredra om du vill ha möjligheten att koppla in skärmen i en vanlig displayport, men jag tycker att de flesta enheter skickar ut bildsignal via miniDP så jag hade kört på en DP -> miniDP-kabel. Dessutom är det en grej mindre som kan gå sönder

Förstår inte hur det sista alternativet gör det enklare att koppla in skärmen i en vanlig displayport? Ingenting i det sista alternativet kan användas för det? Du behöver en DP->DP kabel för det ju?

AMD Phenom II X6 1055T 2.8GHz | Asus Geforce GTX 660 2GB | Kingston ValueR DDR3 1333MHz 8GB | WD Caviar® Blue? 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s | MSI 870A-G54, Socket-AM3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Borche:

Så båda två alternativen fungerar lika bra i detta fallet?

Förstår inte hur det sista alternativet gör det enklare att koppla in skärmen i en vanlig displayport? Ingenting i det sista alternativet kan användas för det? Du behöver en DP->DP kabel för det ju?

Ja, det är klart att du behöver, sorry. Kollade lite hastigt och trodde det var en DP -> DP-kabel som du ville ha en adapter till som konverterar från DP hona till miniDP hane.
Jag hade (och kör faktiskt) kört på en kabel med DP i ena änden och miniDP i andra.

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2012

Huö gött!