Permalänk
Medlem

microATX för HTPC?

Vilket är det "bästa" microATX-kortet för en HTPC-dator?

Permalänk

Av egen erfarenhet så vet jag att nedan kort är helt fantastiskt:

http://www.inet.se/produkt/1902647/asus-maximus-vii-gene-z97-...

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av czan:

Vilket är det "bästa" microATX-kortet för en HTPC-dator?

Det som uppfyller dina behov. Börja med att skriva ner dina önskemål. Tex om det ska ha många sata portar.

Skrivet av Dangerdan:

Av egen erfarenhet så vet jag att nedan kort är helt fantastiskt:

http://www.inet.se/produkt/1902647/asus-maximus-vii-gene-z97-...

Varför skulle man vilja ha ett sådant kort i en htpc? Väldigt overkill

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av czan:

Vilket är det "bästa" microATX-kortet för en HTPC-dator?

Varför inte mitx eller har du redan chassi?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Det är ganska svårt att svara på. För och främst beror det det på vilken socket det gäller. Vad som är bäst är dessutom väldigt subjektivt, mycket beroende på vilka funktioner och vilket utseende man är ute efter.

Däremot, när det specifikt gäller en HTPC skulle jag säga att valfritt moderkort (tillhörande rätt socket såklart) bör fungera riktigt bra. Så länge det inte är tal om till exempel SLI/CF eller extrem överklockning så är det knappt märkbara skillnader mellan de olika moderkorten just för HTPC-bruk.

I mitt fall så har jag ett Z87M Extreme4 som fungerar alldeles utmärkt, men jag skulle nog heller välja ett mITX-kort för just en HTPC.

Permalänk
Medlem

Jag tror nog inte att det finns något "perfekt" eller "bästa möjliga" HTPC moderkort. Vilket mATX funkar eftersom uppgifterna som en HTPC ska sköta inte är särskilt tungdrivna. Om man vill kan man klämma på och skaffa ett moderkort med överklocknings tillåtelse, men då måste man också ha en processor som är upplåst. Vilket inte är de billigaste.

Själv hade jag ett Gigabyte G1.Sniper M5 som bara låg och skräpade efter en uppdatering i min mainrigg. I det moderkortet så stoppade jag i en Pentium G3220. Fungerar huuur bra som helst och finns inga tecken på lagg öht. Då är G1-kortet också overkill för HTPC då det inte behövs ett sånt dyrt/påkostat moderkort då det tekniskt sett inte fyller någon funktion.

Det finns en tråd här på SweC där det är någon snubbe som har byggt en liten HTPC på ett moderkort med integrerad cpu + ram sticka och ett lågt/tunt chassi som har integrerat nätaggregat. Hela kalaset gick då för honom på typ 1600:- för en fullt fungerande HTPC som är helt passiv. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad tråden heter men det är värt att söka lite i forumet på typ 'passiv htpc' eller 'htpc' bara, whatever.

Permalänk
Skrivet av czan:

Vilket är det "bästa" microATX-kortet för en HTPC-dator?

Behövs inte något särskilt moderkort om man inte har väldigt speciella behov. Totalt bortkastat med ett dyrt moderkort om du bara ska ha den till media och lagring.
Det enda du kanske vill vara noga med att se till är att det finns en HDMI-port och möjlighet att styra de fläktar du har (om du har fläktar). Integrerat wifi är väl också skönt men det brukar handla om att man får med ett vanligt m-sata wifi kort i kartongen och det kan man ju köpa separat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Jag tror nog inte att det finns något "perfekt" eller "bästa möjliga" HTPC moderkort. Vilket mATX funkar eftersom uppgifterna som en HTPC ska sköta inte är särskilt tungdrivna. Om man vill kan man klämma på och skaffa ett moderkort med överklocknings tillåtelse, men då måste man också ha en processor som är upplåst. Vilket inte är de billigaste.

Själv hade jag ett Gigabyte G1.Sniper M5 som bara låg och skräpade efter en uppdatering i min mainrigg. I det moderkortet så stoppade jag i en Pentium G3220. Fungerar huuur bra som helst och finns inga tecken på lagg öht. Då är G1-kortet också overkill för HTPC då det inte behövs ett sånt dyrt/påkostat moderkort då det tekniskt sett inte fyller någon funktion.

Det finns en tråd här på SweC där det är någon snubbe som har byggt en liten HTPC på ett moderkort med integrerad cpu + ram sticka och ett lågt/tunt chassi som har integrerat nätaggregat. Hela kalaset gick då för honom på typ 1600:- för en fullt fungerande HTPC som är helt passiv. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad tråden heter men det är värt att söka lite i forumet på typ 'passiv htpc' eller 'htpc' bara, whatever.

Det är nog denna tråd du tänker på: http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/12...

Om TS inte redan har en CPU och HTPCn endast används till film och lättare uppgifter är moderkort med inbyggt, passivt kyld, CPU ett bra alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Det är nog denna tråd du tänker på: http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/12...

Om TS inte redan har en CPU och HTPCn endast används till film och lättare uppgifter är moderkort med inbyggt, passivt kyld, CPU ett bra alternativ!

Thank you, exactly what I was looking for. Måste spara den där länken!

Permalänk
Medlem

Bara ett komplement: Har sedan tidigare en gammal HTPC-burk som jag byggde ihop för 10-15 år sedan. Både låda(12 cm hög) och moderkort kommer från Aopen. Processorn är en gammal Athlon XP (2700). Inbyggt ljud(SPDIF out) samt grafik-krets med vga och TV-out. Idag ansluten via S-video till en gammal tjocktv(32"). Plats finns för 1 hårddisk , 1 floppy, 1 DVD-player/recorder. Det är utgångsläget. Märker att processor och grafik inte riktigt orkar med då man försöker spela upp HD-film typ 1080p.
Funderar nu på lämpligaste ersättare/uppgradering. Jag gillar lådan så ett alternativ är att ersätta innehållet med något vettigt. Ett annat alternativ är att bygga nytt från början inklusive lådan. Jag har alltid haft svårt för att "skrota" gamla men fungerande datorer. Går alltid att använda för surf , mail samt lite enklare jobb i Office.

Permalänk
Medlem
Skrivet av czan:

Bara ett komplement: Har sedan tidigare en gammal HTPC-burk som jag byggde ihop för 10-15 år sedan. Både låda(12 cm hög) och moderkort kommer från Aopen. Processorn är en gammal Athlon XP (2700). Inbyggt ljud(SPDIF out) samt grafik-krets med vga och TV-out. Idag ansluten via S-video till en gammal tjocktv(32"). Plats finns för 1 hårddisk , 1 floppy, 1 DVD-player/recorder. Det är utgångsläget. Märker att processor och grafik inte riktigt orkar med då man försöker spela upp HD-film typ 1080p.
Funderar nu på lämpligaste ersättare/uppgradering. Jag gillar lådan så ett alternativ är att ersätta innehållet med något vettigt. Ett annat alternativ är att bygga nytt från början inklusive lådan. Jag har alltid haft svårt för att "skrota" gamla men fungerande datorer. Går alltid att använda för surf , mail samt lite enklare jobb i Office.

TV-ut är sedan länge borta från PC. Har du VGA i TVn så kan den användas ytterligare en tid utan konverter.
Själv har jag sedan några år ett http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=802644 i HTPCn. Inget fartvidunder precis men spelar upp film och TV-serier och visar SVT Play utan bekymmer.

Du skulle säker klara dig med ett modernare grafikkort som kan avlasta processorn vid videouppspelning. Enklast möjliga för 200-300 kronor.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara