Första datorbygget. Koppla vattenpump och fläkt.

Permalänk

Första datorbygget. Koppla vattenpump och fläkt.

Tja.
Jag har en fråga angående om hur man bör koppla vattenpump och fläktar. Är det själva fläkten som är kopplat till radiatorn till vattenpumpen som ska vara kopplat till moderskortets cpu pin, eller är det pumpen själv? Jag tänker att pumpen borde vara kopplat till psu och jobbar konstant full fart och att fläkten reglerar hastigheten beroende på cpu tempen. Har jag fel? Det finns bara två stycket fläkt kontakter till moderskortet, en cpu och en system. Samt är det en speciell sorts fläkt jag behöver för att den ska kunna reglera hastigheten eller är det moderkortet själv som tar hand om det?

Uppskattar eran hjälp!

Permalänk
Medlem

beskriv gärna vad för komponenter du har, märke och modell, så blir det lättare att hjälpa dig

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

beskriv gärna vad för komponenter du har, märke och modell, så blir det lättare att hjälpa dig

Cpu kylare: cooler master seidon 120v
Processor: intel core i5 4670k
Moderskort: gigabyte ga-h87n-wifi
Och sen fläkten man får till cpukylaren samt bitfenix prodigy chassiefläktar. Tydligen behöver man en speciell fläkt för att den ska anpassa hastigheten till cpu temp, genom cpufläkt kontakten på moderskortet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafficnovel:

Cpu kylare: cooler master seidon 120v
Processor: intel core i5 4670k
Moderskort: gigabyte ga-h87n-wifi
Och sen fläkten man får till cpukylaren samt bitfenix prodigy chassiefläktar. Tydligen behöver man en speciell fläkt för att den ska anpassa hastigheten till cpu temp, genom cpufläkt kontakten på moderskortet

Skickades från m.sweclockers.com

ser ut som det förljer med en PWM-fläkt till de,n kylaren, den har 4 pinnar och ska kopplas till cpu-fan på moderkortet. Pumpen ska kopplas till endera system på moderkortet eller direkt till psun (om du har en adapter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafficnovel:

Cpu kylare: cooler master seidon 120v
Processor: intel core i5 4670k
Moderskort: gigabyte ga-h87n-wifi
Och sen fläkten man får till cpukylaren samt bitfenix prodigy chassiefläktar. Tydligen behöver man en speciell fläkt för att den ska anpassa hastigheten till cpu temp, genom cpufläkt kontakten på moderskortet

Skickades från m.sweclockers.com

I manualen visar dem att fläkten ska kopplas till fyra pins kontakten på moderkortet. Det bör då med fördel vara cpu_fan kontakten. Som The-Architect skrev får du koppla pumpen till nätagget.