Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012

Jag kan inte komma in i UEFI.

Hallå allesammans, jag kan inte komma in i mitt UEFI.
Tangentbordet får inte ström och det kvittar om jag byter portar.
Är det någon som har en idé om vad jag skall göra?

Rigglista.
PSU: Corsair AX 1200
RAM: Kingston Hyper X 1333MHz 2x 4GB
Lagring: Hdd1 Seagate 160GB Hdd2 Seagate 2TB
GPU, HD6990 numera HD6970 då ena är paj.
Moderkort: MSI Z87 G43
CPU: Intel Core I7 4770K

Tacksam för alla svar.
MVH Lifooz

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borlänge
Registrerad
Sep 2007

Finns det några jumpers för 5V och 5V Standby? borde igentligen inte spela någon roll du skall ju ha 5V på usbporten?! Antar att ditt moderkort inte har PS2 ? Har du multimeter så kan du ju mäta ett av usb pinheaders o se om du har ca 5V där annars är det nog dax att kontakta tillverkaren och rma antar jag.

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Hagis2k:

Finns det några jumpers för 5V och 5V Standby? borde igentligen inte spela någon roll du skall ju ha 5V på usbporten?! Antar att ditt moderkort inte har PS2 ? Har du multimeter så kan du ju mäta ett av usb pinheaders o se om du har ca 5V där annars är det nog dax att kontakta tillverkaren och rma antar jag.

Mitt moderkort har förvisso PS2 anslutning, men det var ju typ 90 år sedan man orkade med den kontakten.
Det är ju detta som är så lustigt, för så fort Windows hoppar igång så går det hur fint som helst.
Men tamejfan inte när man skall in i UEFI. Då är det trögare än i helvetet.

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2012

Använd ett ps2 tangetnbord.

Processor:Intel 3770k @ 4.5Ghz, Moderkort: Msi Z77A-GD65, Grafikkort Msi Geforce 970 Armor, Chassi: NZXT H440 White, RAM Kingston 12gb, SSD Corsair Neutron 256gb, Nätaggregat Evga Supernova 750 G2, Ljudkort Xonar DGX, Kylare Corsair H100i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Marcsmen:

Använd ett ps2 tangetnbord.

Det värsta är dock att jag inte har något sådant, och det känns ju lite pöl att köpa ett bara för att kunna komma in i UEFI, när det inte skall behövas PS2 för den funktionen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012

UEFI CMOS Reset löste det hela, tack för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bromma
Registrerad
Maj 2007

Ett annat sätt är att använda kommandoprompten i Windows 8 och skriva:
shutdown.exe -r -o

Efter det får man ett antal val, och om man klickar Advanced eller liknande får man valet att boota om in i UEFI.

Intel Core i7-4770K @ 4,4 MHz | Geforce GTX 780 @ Stock | Gigabyte Sniper M5 rev 1.0 | 8 GB Corsair Vengance LP PC3-12800 @ 1600 Mhz | 256 GB Samsung 830 SSD | Corsair Obsidian 350D | Corsair Enthusiast Series Modular TX850M | Corsair H80i | Dell U2711 | Windows 8 x64 Professional

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av Peak0001:

Ett annat sätt är att använda kommandoprompten i Windows 8 och skriva:
shutdown.exe -r -o

Efter det får man ett antal val, och om man klickar Advanced eller liknande får man valet att boota om in i UEFI.

Tack, då vet jag det till nästa gång.
Jag löste det genom att återställa UEFI till fabriksinställningar och därigenom åter komma in och fixa till inställningarna.:)