Permalänk
Avstängd

Som sagt, köp en 4790k (4770k) Värt de extra slantarna och mer framtidssäker..

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Det ingen berättar är även att en ICKE K processor har stöd för Intel VT-D for directed I/O som är JÄKLIGT viktigt om du ska köra exempelvis XenServer eller VMWare. Den enda K modellen som stöder detta är 470K och 4690K. Nu vet jag inte om detta är intressant för dig men kan vara bra att tänka på om du ska virtualisera.

http://www.intel.com/content/www/us/en/virtualization/virtual...

Ja, VT-d är absolut inte ointressant, och är något som vi inte brukar se i upplåsta processorer, och det är värt att notera att det verkar vara inkluderat i 4690K och 4790K, till skillnad från 4670K och 4770K
http://ark.intel.com/compare/80807,80811,75123,75048

Men i de sammanhang som brukar, verkar, vara viktigast på det här forumet (huvudsyssla: överklockat spelande, bisyssla: slösurfa) och med tanke på att folk som väljer en olåst processor ofta brukar vilja ha möjligheten att utnyttja detta faktum, blir valet oftast ett moderkort med ett Z-chip. Den bild jag fick förra året var att stöd för VT-d inte var något som fanns på dessa moderkort.

Tillverkarna verkade implementera det i Q87, Asrock möjligtvis ett undantag. På något ställe sägs det att Intel själva hävdar att det räcker med stöd hos processor och BIOS; vet dock ej hur det ser ut med alla kort.

För Q87 nämns det. Dock inget sagt om detta för Z87.

Permalänk
Skrivet av WoG:

Du länkar ett test där GPU'n är den självklara flaskhalsen, kör samma test men sätt i två överklockade 290x istället så har vi mer relevanta resultat. Då ser du skillnad på HT on/off.

Dessutom är det där single-player, vilket är ENORM skillnad mot multiplayer.

"Observera att enspelarläget är betydligt snällare mot processorn än traditionell multiplayer."

Jag snittade typ 100-105 avg fps i BF4 senast jag kollade, med 4.7Ghz 3770k. Då hoppade CPU-användningen fortfarande som tusan, så alla lagspikes som blev berodde på CPU'n. Bytte till mantle och jag vann över 25% fps, snittade då typ 125-130.

Skulle du börja länka tester från SweC borde du i så fall länka denna:
http://www.sweclockers.com/image/diagram/4973?k=cd3689fda5965...

Den där grafen visar ju tydligt att fler än 8 trådar nyttjas. Trodde inte det skalade såpass bra.

Har provat att köra med HT av på min 2700k@5Ghz, ligger stadigt på ca 60% cpu användning hela tiden. Kör dock fps cap @61fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osprey:

Ja, VT-d är absolut inte ointressant, och är något som vi inte brukar se i upplåsta processorer, och det är värt att notera att det verkar vara inkluderat i 4690K och 4790K, till skillnad från 4670K och 4770K
http://ark.intel.com/compare/80807,80811,75123,75048

Men i de sammanhang som brukar, verkar, vara viktigast på det här forumet (huvudsyssla: överklockat spelande, bisyssla: slösurfa) och med tanke på att folk som väljer en olåst processor ofta brukar vilja ha möjligheten att utnyttja detta faktum, blir valet oftast ett moderkort med ett Z-chip. Den bild jag fick förra året var att stöd för VT-d inte var något som fanns på dessa moderkort.

Tillverkarna verkade implementera det i Q87, Asrock möjligtvis ett undantag. På något ställe sägs det att Intel själva hävdar att det räcker med stöd hos processor och BIOS; vet dock ej hur det ser ut med alla kort.

För Q87 nämns det. Dock inget sagt om detta för Z87.

Yes å jag skrev även att den gjorde det men ser att jag missat en bokstav 4790K ska det stå.

Jag kör Citrix XenServer 6.2 på en Asus Z87 Pro med 4770 (Non K) så det fungerar även för Z moderkort

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk

NR.1 4670K
NR.2 4770K

(nu ger jag dig pengar versus prestanda)

............har du gott om flis i plånboken...självklart extreme edition i7....typ: 4960X
http://ark.intel.com/sv/products/77779/Intel-Core-i7-4960X-Pr...

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Skrivet av Rajat:

Hyper Threading hjälper inte mycket i spel, det försämrar prestandan i dem, finns ett test från 2010 här på sweClockers som påvisar detta, HT är bra för allt annat arbete än spel

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200909/FrdelmedHype...

Det där kan du kasta i soptunnan. HT har varit positivt i princip alla nya spel, inklusive BF4.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bad Habit:

Det där kan du kasta i soptunnan. HT har varit positivt i princip alla nya spel, inklusive BF4.

Det är väldigt få spel som drar någon nytta av HT, har CPU'n 4 kärnor (som de flesta har) så används inte HT alls i spel

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det är väldigt få spel som drar någon nytta av HT,...

De blir fler och fler.

Varför handikappa sig själv med en i5'a om man inte har en tight budget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av brillorm:

De blir fler och fler.

Varför handikappa sig själv med en i5'a om man inte har en tight budget?

i5 räcker för att bygga en speldator en lång tid framöver, att köpa en i7 för att enbart ha en speldator är att betala extra för något du aldrig kommer att använda

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk

Ska du köpa nytt så, är ju 4970k ett givet köp. Som sagt varför begränsa sig med en i5:a.

Visa signatur

CPU:i7 5960X@4,7Ghz MB: Asus Rampage 5 Extreme RAM:HyperX 16GB@2800Mhz GPU:4Way 980Ti@1447Mhz PSU:Corsair AXi 1500 Chassi:Corsair 900D Cooling:Water

Permalänk

för att tex en i5 4670k @4.5ghz RÄCKER gott och väl (o bra mycket mer) till dagens fps spel.........där har du varför !

helt sjukt onödigt och slänga ut 5-7000kr på en i7 extreme edition om man nu inte ska datorn professionellt t ex CAD, Maya, etc, etc

@rajat.....helt rätt..hur svårt ska det va ??
(folk babblar om sånt dom inte vet ett dugg om verkar det som.....- du måste ha den nyaste i7an, ..bla...bla....skitsnack)

jag lirar alla de senaste spelen...kör med en 4670k @4.5ghz.......ALDRIG flaskhalsat det minsta, någonsin.

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ultraform:

Hej jag ser det i testerna att Intel Core i5-4670K, i5-4690 och i5-4770K presterar till ingen märkbar skillnad i många av spelen men kan skillja 1000kr i pris :/

Det blir framförallt fps spel och nått racing spel som kommer spelas.

nu vart jag osäker på om det ska bli en i5 eller i7 :/

Det är för att i7 inte skiljer sig något nämnvärt från i5.. Det är i botten samma processor fast med Hyperthreading aktiverat och lite högre standardklock. Utnyttjas inte HT i en i7 så blir det mer eller mindre en i5 processor. Därav ingen skillnad i prestanda. Däremot utnyttjar applikationen HT så kan du se en skillnad. Brukar rekommendera att de som ska spela köper en i7 processor SÅ LÄNGE som detta inte gör att man måste tumma på andra komponenter. Då räcker det med en i5 processor. HT må inte användas ordentligt idag när det kommer till spel men det är alltid att föredra att kunna ha den teknologin även om den inte användas ifall den skulle börja användas.

Skrivet av Release:

Finns det nackdelar med att köpa i7? Vad är skillnaderna mellan i5 och i7 och är det ett val beroende på planerat användningsområde?

Den enda nackdelen är väl priset. Fördelen är HT.

Skrivet av Release:

Snabbt och tydligt svar, tack så mycket. Någon som vill bekräfta/dementera?

Njae... HT har inte direkt någon impakt på system med fler GPU:er så länge som applikationen inte använder alla trådar fullt ut. Däremot har man råd med två gpuer så brukar man även ha råd med en i7.

Skrivet av Rajat:

För om 4 år skriker ju alla efter dagens K-modell

Finns absolut ingen anledning att kasta ut de extra pengarna för en K-modell ifall man inte skall överklocka även om det bara är 200kr mer den kostar

Bara valet att kunna överklocka är helt klart värt 200:- mer. Att sitta och hänvisa till att personen ifråga ska måla in sig i ett hörn (mer än vad som är nödvändigt) är ju inte direkt produktivt.

Skrivet av Rajat:

Om 4 år kommer den utan K säljas lika bra (dåligt) som den med

Kan jag lugnt säga att det inte är sant. K modeller säljs betydligt bättre än de utan K-prefixen. Däremot om fyra år så kanske inte det direkt säljer alls. Däremot är chansen betydligt högre.

Skrivet av Rajat:

Jag skulle tro att du går back på allt du köper i denna sekund om 5 minuter

Ursäkta men Thank you Captain Obvious. Däremot kommer en upplåst processor alltid vara mer värd än en låst sådan.

Skrivet av Rajat:

i5 räcker för att bygga en speldator en lång tid framöver, att köpa en i7 för att enbart ha en speldator är att betala extra för något du aldrig kommer att använda

Har du sett detta i din spåkula då eller? Man ska akta sig för att spekulera allt för långt fram i framtiden när det kommer till hårdvara eftersom det kan komma tillbaka och bita dig i röven.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

för att tex en i5 4670k @4.5ghz RÄCKER gott och väl (o bra mycket mer) till dagens fps spel.........där har du varför !

Många av oss vill ha en dator som klarar sig i några år också, inte bara en som klarar dagens spel.
Redan idag har vi t.ex. BF4 (Frostbite 3) och Crysis 3 (Cryengine 3) som gynnas av fler än fyra kärnor/trådar. Då konsolerna dessutom har sex kärnor tillgängliga för spel är det sannolikt att resterande grafikmotorer också kommer att anpassas för att köras på fler än fyra kärnor.

När fyrkärniga processorer lanserades, som visserligen var väldigt dyra inledningsvis, sade många också att fyrkärniga processorer var värdelösa för spel, då inga av dåtidens spel använde mer än två kärnor. Men vid 2008 kom ett antal spel där en Q6600 utpresterade en E8400, och än idag klarar sig en Q6600 OK i t.ex. BF4 multiplayer, medan det knappt är spelbart på en E8400.

Det jag tycker många missar är att det inte är så enkelt att uppgradera en processor. Vill man uppgradera om några år så kostar äldre processorer fortfarande en rejäl slant, och om man vill ha det senaste måste man dessutom betala för ett nytt moderkort igen.
Väljer man däremot "bara" ett GTX 760 idag, kan man hur enkelt som helst byta ut det mot ett GTX 990 om två år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dunis90:

Många av oss vill ha en dator som klarar sig i några år också, inte bara en som klarar dagens spel.
Redan idag har vi t.ex. BF4 (Frostbite 3) och Crysis 3 (Cryengine 3) som gynnas av fler än fyra kärnor/trådar. Då konsolerna dessutom har sex kärnor tillgängliga för spel är det sannolikt att resterande grafikmotorer också kommer att anpassas för att köras på fler än fyra kärnor.

När fyrkärniga processorer lanserades, som visserligen var väldigt dyra inledningsvis, sade många också att fyrkärniga processorer var värdelösa för spel, då inga av dåtidens spel använde mer än två kärnor. Men vid 2008 kom ett antal spel där en Q6600 utpresterade en E8400, och än idag klarar sig en Q6600 OK i t.ex. BF4 multiplayer, medan det knappt är spelbart på en E8400.

Det jag tycker många missar är att det inte är så enkelt att uppgradera en processor. Vill man uppgradera om några år så kostar äldre processorer fortfarande en rejäl slant, och om man vill ha det senaste måste man dessutom betala för ett nytt moderkort igen.
Väljer man däremot "bara" ett GTX 760 idag, kan man hur enkelt som helst byta ut det mot ett GTX 990 om två år.

GTX 990 om två år? Har du inte skippat en generation nu?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

hehe......jag lirar bf4 (och mitt nya favvo spel Hardline (FANTASTIK SPEL) varje dag..ääälskar serien

klarar en 4670k (visst, vatten kyld) @4.5ghz i 100fps med 2XAA, HBAO, osv....så kommer den CPUn klara 2015 spel utan problem i 70 fps.....no doubt !!

det spel jag märkt dricker mest prestanda är crysis 3....men funkar fint i 70 fps ändå...nemas problemas.

som sagt.
nr1. 4670k med 4.5ghz (köp en billig coolermaster 120v vatten kylning...grymt bra...inte över 60C i fullt läge nu på sommarn)
nr2. 4770k

most bang for buck.

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

Jag skulle säga att fördelen med i7 är att den har 8 trådar. Detta hjälper för hård multitasking samt är bättre för 2 grafikkort eller mer. Om du bara ska köra ett kort i nuläget så skulle jag säga kör hårt på i5.

En i7 med hyperthreading är SÄMRE att spela på än en i5 (eller i7 med HT avstängd i bios) helt enkelt eftersom att det med funktionen avstängd går att överklocka processorn mer vilket i slutändan resulterar i mer prestanda än HT på.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Isse00:

En i7 med hyperthreading är SÄMRE att spela på än en i5 (eller i7 med HT avstängd i bios) helt enkelt eftersom att det med funktionen avstängd går att överklocka processorn mer vilket i slutändan resulterar i mer prestanda än HT på.

Då är den inte sämre att spela på. En i7 med HT avstängd är mer eller mindre en i5.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Då är den inte sämre att spela på. En i7 med HT avstängd är mer eller mindre en i5.

Då det som utmärker i7 från i5 är själva HT-funktionen innebär det att en i7 regelrätt är sämre än en i5. Detta om man nu inte väljer att stänga av HT-funktionen i bios, fast då finns ingen orsak till att köpa processorn, inte sant?

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Då det som utmärker i7 från i5 är själva HT-funktionen innebär det att en i7 regelrätt är sämre än en i5. Detta om man nu inte väljer att stänga av HT-funktionen i bios, fast då finns ingen orsak till att köpa processorn, inte sant?

HT och en del cache och högre grundklock är vad som skiljer. Din slutsats ovan gäller då enbart i de spel som inte klarar av att nyttja fler än fyra trådar, även om du skulle klocka i5:an högre.
En i5:a räcker utmärkt för merparten användare, då prestandan är fullt tillräcklig och de spel som nyttjar fler än fyra trådar på ett vettigt sätt än så länge är få. Men om man tänker behålla processorn 3-5 år, så skulle jag satsat på i7 istället, då tendensen är att fler kärnor nyttjas bättre, samt då en i7 4790K har högre grundklock och mer cache än i5:an.
Slutsats i5 ger mer bang for the buck nu (då dagens spel fortfarande sällan kan nyttja fler än 4 trådar), men i7:an kommer "hålla" längre (dvs klara sig från att agera flaskhals längre).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

4770K är bäst. i5 duger också.

Skrivet av Rajat:

Hyper Threading hjälper inte mycket i spel, det försämrar prestandan i dem, finns ett test från 2010 här på sweClockers som påvisar detta, HT är bra för allt annat arbete än spel

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200909/FrdelmedHype...

2010? Vi är halvvägs mot 2015 nu... Dagens processorer är så löjligt snabba att du knappast behöver bry dig om du får någon prestandaförlust under nått gammalt spel. Dagens spel mer mer och mer flertrådade.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 2good4you:

4770K är bäst. i5 duger också.

2010? Vi är halvvägs mot 2015 nu... Dagens processorer är så löjligt snabba att du knappast behöver bry dig om du får någon prestandaförlust under nått gammalt spel. Dagens spel mer mer och mer flertrådade.

HT fungerar likadant nu som 2010...eller 2003 med för den delen, spelar ingen roll ifall vi är halvvägs in i 2015 så länge inte spelen drar nytta av HT och för att de ska dra nytta av det så måste de programmeras för det, dvs programeras för att använde fler än 4 kärnor och det är väldigt få spel som gör det och de som gör det drar ingen större vinst av det.
Ja, fler och fler spel är flertrådade men för att dra nytta av 4, inte fler.
Eftersom du säger att dagens processorer är så löjligt snabba att man knappt behöver bry sig om prestanda förlust, vad ska du då med HT till, du säger indirekt att den är överflödig och att en i5 duger gott och väl (som det gör för spelande)

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

i5 har ju inte ens 8 trådars HT och det jag från början pratade om handlade om 8 trådar, hur ska du få ut 8 trådar på en i5? En i5 räcker gott och väl till alla för att spela spel på då spel inte görs för att använda 8 trådar, en i7 med sina 4 kärnor och 8 trådar är till för mer komplexa saker än att spela spel på, inget spel är ändå gjort för att använda 8 trådar

Ehhh....Jo.
Watch_Dogs t.ex. Bf4 och Crysis 3 också om jag inte missminner mig. Både ps4 och Xb1 kör med en AMD 8x APU. Kan lova att 8 trådar när det kommer till spel inom en snar framtid är industri standard. Just därför förbokade jag en 4790k ist för motsvarande i5. Framtiden är snart här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

™ Corsair TX 850W - ASUS Z97 PRO Wifi ac - Intel 4790k - G.Skill Ares DDR3 4x4gb - Enermax 240X HP - Samsung 840 Evo 250gb SSD - Gigabyte HD7950 Windforce - ASUS OEM Blu-Ray-läsare - Fractal Design Define R4 chassi - 6st 120mm/2st 140mm fläktar (Noctua & Nexus) ™

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AlbusDlx:

Ehhh....Jo.
Watch_Dogs t.ex. Bf4 och Crysis 3 också om jag inte missminner mig. Både ps4 och Xb1 kör med en AMD 8x APU. Kan lova att 8 trådar när det kommer till spel inom en snar framtid är industri standard. Just därför förbokade jag en 4790k ist för motsvarande i5. Framtiden är snart här.

Skickades från m.sweclockers.com

Oj, 3 spel gör det ju värt. Att XB1 och PS4 HAR 8 kärnor är inte samma sak som att alla används, jag har en QUAD-core CPU men väldigt sällan används alla oavsett vilket spel jag spelar.
Att det inom snar framtid 8kärnor/trådar kommer att utnyttjas kan ligga 6 månader fram likväl som 6 år så när/om det blir standard kan man inhandla det då istället för att slänga ut mer pengar än nödvändigt idag för att eventuellt slänga ut samma pengar igen när det blivit standard för att det är dags att uppgradera igen då i alla fall, så länge inget behövs finns det ingen anledning att köpa det

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Hyper Threading hjälper inte mycket i spel, det försämrar prestandan i dem, finns ett test från 2010 här på sweClockers som påvisar detta, HT är bra för allt annat arbete än spel

http://www.sweclockers.com/imagebank/plot/200909/FrdelmedHype...

Ett prestandatest ifrån 2010 är inte speciellt pålitligt idag.
Teknologin har gått framåt och i vissa spel (långt ifrån alla) ger HT en prestandaboost.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FreddieT:

Ett prestandatest ifrån 2010 är inte speciellt pålitligt idag.
Teknologin har gått framåt och i vissa spel (långt ifrån alla) ger HT en prestandaboost.

Freddie

Som jag svarat 2-3 gånger tidigare, att testet är från 2010 har ingen betydelse, HT fungerar på samma sätt idag som när det introducerades 2002, saken är att för få spel använder det för att det ska vara lönsamt att kosta på 900kr extra för att bygga en speldator med i7 och HT istället för att spara 900kr och köpa en i5 som gör jobbet lika bra

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Som jag svarat 2-3 gånger tidigare, att testet är från 2010 har ingen betydelse, HT fungerar på samma sätt idag som när det introducerades 2002, saken är att för få spel använder det för att det ska vara lönsamt att kosta på 900kr extra för att bygga en speldator med i7 och HT istället för att spara 900kr och köpa en i5 som gör jobbet lika bra

Nu är vi dock på sweclockers och statistiskt sett så är HT modellerna bättre binnade och som vi alla vet kan inget pris sättas på 100MHz högre överklockning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

HT fungerar likadant nu som 2010...eller 2003 med för den delen, spelar ingen roll ifall vi är halvvägs in i 2015 så länge inte spelen drar nytta av HT och för att de ska dra nytta av det så måste de programmeras för det, dvs programeras för att använde fler än 4 kärnor och det är väldigt få spel som gör det och de som gör det drar ingen större vinst av det.
Ja, fler och fler spel är flertrådade men för att dra nytta av 4, inte fler.
Eftersom du säger att dagens processorer är så löjligt snabba att man knappt behöver bry sig om prestanda förlust, vad ska du då med HT till, du säger indirekt att den är överflödig och att en i5 duger gott och väl (som det gör för spelande)

Verkligen inte. Intel's flertrådsteknik förbättras i varje arkitektonisk uppdatering dom gjort och OS'en har bättre parallellism idag. T.ex så har Haswell bättre flertrådad prestanda och mindre förluster än Sandy Bridge. Parallellismen är klart förbättrad. Den lilla prestandaförlust du eventuellt skulle kunna få gottgörs såklart av att processorn är vansinnigt mycket snabbare så fort du behöver fler trådar.

Om man köper en ny dator idag så kanske man gör något annat än bara spel. Applikationer, musik/video/media blir mer och mer flertrådat och det är bara en tidsfråga innan spel som nyttjar fler än 4 trådar kommer. Det är knappast ett argument att välja bort en processor med HT för att du kanske tappar 5% i gamle Quake3 eller vad du nu vill relatera till. Jag skrev att en i5 duger om man nu inte har ekonomin att lägga på en processor med HT. 4770K har lite mera L3 cache också och är högre binnad samt kostar inte så farligt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

en annan sak man verkligen ska ha i tanke OM man ska köpa en dyrare i7a...... är att senare i år lanserar Intel deras nya 5th Generation Intel Broadwell processors till Z97 moderkort. och en helt ny mycket snabbare Intel Iris Pro 5200 integrerad processor

....deras nya desktop Broadwell cpus kommer va mer optimerad för 2015 spel och program och deras high end 4 kärniga kommer va bättre en dagens i7or...(större cache, snabbare cache, etc)

och efter fiaskot windows 8......så kommer snart (nov 2014 eller runt nyår) äntligen Windows 9....(vilket är vida känt om man läser lite nyheter från USA)...rätt så övertygad om att Intel O Microsoft har lite kontakt och vill få sina Broadwell cpus optimerad med windows 9. _=)
........................................................................

Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Medlem
Skrivet av laptop guy:

en annan sak man verkligen ska ha i tanke OM man ska köpa en dyrare i7a...... är att senare i år lanserar Intel deras nya 5th Generation Intel Broadwell processors till Z97 moderkort. och en helt ny mycket snabbare Intel Iris Pro 5200 integrerad processor

....deras nya desktop Broadwell cpus kommer va mer optimerad för 2015 spel och program och deras high end 4 kärniga kommer va bättre en dagens i7or...(större cache, snabbare cache, etc)

och efter fiaskot windows 8......så kommer snart (nov 2014 eller runt nyår) äntligen Windows 9....(vilket är vida känt om man läser lite nyheter från USA)...rätt så övertygad om att Intel O Microsoft har lite kontakt och vill få sina Broadwell cpus optimerad med windows 9. _=)
........................................................................
http://www.pingtest.net/result/100036081.png

14nm Broadwell kommer vara en krympning av Haswell, dvs ett tick. Samma sak som med Sandy Bridge till Ivy Bridge som gav få förbättringar i mikroarkitekturen, dvs något högre IPC, men högre frekvenser/mindre strömförbrukning huvudsakligen. Kan bara hoppas att dom lyckas bättre med 14nm jämfört med 22nm som inte klockat så bra. Fantiserar smått om 6GHz Braodwell med luftkylning...

Måste tilläggas att jag håller med om att Win8 är ett fiasko.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]