Permalänk

Är det värt dem extra tusenlapparna?

Det börjar bli dags att köpa ny TV. Och det lutar mot en Samsung UE55F6515 ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1726816 )

Men jag har också spanat på storebrorsan ( UE55F8005) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1722078.
Det är ju nästan en mindre sovrumstv i priskillnad mellan dem, samtidigt som den verkar vara bland dem bästa tv apparaterna just nu.

Vad tycker ni? Är det värt att uppgradera. Eller kommer jag inte märka någon större skillnad mellan dem? Den kommer användas i ett vardagsrum, vilket innebär att det inte kommer vara någon mörkläggning. Se på TV i vanlig SD samt filmer i full HD.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Standardsvaret är ju att om du måste fråga, så lönar det sig inte. De stora skillnaderna är ju att 8000 har local dimming vilket minskar risken för clouding samt ger bättre kontrast än 6000. 8000 är också något tunnare om det är viktigt (ca 1 cm). Jag hade ju valt den billigare av de två eller något annat märke. Personligen föredrar jag Philips och de har modeller i samma prissegment.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Stirrat dig blind på lcd?

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Ena har matt och den andra blank skärm. En sådan sak borde väga ganska tungt.

Permalänk
Skrivet av HawkHo:

Standardsvaret är ju att om du måste fråga, så lönar det sig inte. De stora skillnaderna är ju att 8000 har local dimming vilket minskar risken för clouding samt ger bättre kontrast än 6000. 8000 är också något tunnare om det är viktigt (ca 1 cm). Jag hade ju valt den billigare av de två eller något annat märke. Personligen föredrar jag Philips och de har modeller i samma prissegment.

Eftersom flickvännen endast tycker Samsung tv's är snygga så faller valet på Samsung märket.
Men ja, du har nog rätt. Är ingen "videofil" (eller vad man nu ska kalla det) och tror nog jag kommer bli nöjd med den.

Skrivet av Fade-swe:

Stirrat dig blind på lcd?

Egentligen är det bara plasma som är uteslutet.

Skrivet av Imaculent:

Ena har matt och den andra blank skärm. En sådan sak borde väga ganska tungt.

Jo det har du en poäng i. Såg inte att det var en skillnad. Även om vardagsrummet kommer vara upplyst merparten av tiden så kommer aldrig solen skina direkt på skärmen. Vad tror du kommer bli bäst?