LG 60PB560V, "Högsta upplösning för dator 1024 x 768"?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

LG 60PB560V, "Högsta upplösning för dator 1024 x 768"?

Funderar på att köpa TV:n LG 60PB560V (CDON säljer den för 5990kr idag).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2636525

Elgiganten säljer också TV:n och under specifikationer står följande:
"Högsta upplösning för dator 1024 x 768"
Vad menar Elgiganten med det tror ni?
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/60PB560V/lg-60-...

Om jag har en HTPC som klarar av upplösningen 1920 x 1080 går den då inte att koppla in i TV:n via HDMI och köra i upplösningen 1920x1080? Jag tycker det låter väldigt märkligt att en full-HD TV som har lanseringsår 2014 inte ska klara av att köra i upplösningen 1920 x 1080 om man kopplar in en HTPC. Vad tror ni?

Något annat jag bör tänka på innan jag köper LG 60PB560V?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söderbärke
Registrerad
Nov 2010

Elgiganten är helt ute och cyklar, självklart får du ut 1080p om du ansluter via HDMI.

Edit: Kan tänka mig att det finns en VGA-ingång på TVn, säkert där som maxupplösningen är det du skrev

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Hyfsat vanligt med en begränsning på 1024x768 pixlar på VGA-ingången hos budgetmodeller. 1920x1080 på HDMI ska inte vara några problem.

Läs mer i SweClockers guider till BildskärmarPixelklockanDVI & VGAHDMITV

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Bra, tack för svar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Tjena. Denna tv finns nu för 5995 (på Electroworld) så jag blev ganska sugen men jag ville gärna se på den först för att se om svärtan är så kass som en del säger osv. De hade typ samma modell på Mediamarkt (660V istället för 560V, verkar vara samma panel fast med smart-tv och fler ingångar) så jag stack dit.

Teven såg helt horribel ut, det var som om det visades ett slitet VHS-band typ, suddigt som fan och helt genomkasst på alla sätt och vis. Jag testade att byta bildläge, ändrade en del inställningar men jag lyckades bara få den att se ännu värre ut (jag gick dock inte in i ISF-inställningarna eller så). Tittar man på en vägg av apparater som visar samma sak så brukar man se skillnader ganska tydligt, de flesta hackar i sidledes panoreringar exempelvis men några få gör det inte och sådär. Men denna TV var i en helt annan klass än de andra, om jag skulle betygsätta denna till 1 av 10 så hade alla andra legat på typ 9-10 av 10 relativt sett.

Kan den verkligen vara så dålig? Eller är det här Mediamarkts sätt att få en att titta på en dyrare TV eller nåt. Jag menar, folk verkar ganska nöjda på prisjakt exempelvis, eller av-forum eller i kundrecensionerna på Dustin. Hade den sett ut som den gjorde i butiken så tror jag bara en blind hade varit nöjd liksom. Köper man den online kan man ju ångra sig osv. men det blir ju en del mek ändå liksom. Vad säger ni som har den, ser den ok ut?

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Det är i princip omöjligt att i en butik få en uppfattning om vilken TV som är bra eller dålig. Vad man jämför är hur fabriksinställningarna påverkar just den situation apparaten står i, rummet och det material den matas med.

Ifall man har ett vardagsrum som ser ut som en Mediamarkt-butik och vägrar att ändra bildinställningarna, då kan en jämförelse i butiken vara vägledande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Laxpudding:

Det är i princip omöjligt att i en butik få en uppfattning om vilken TV som är bra eller dålig. Vad man jämför är hur fabriksinställningarna påverkar just den situation apparaten står i, rummet och det material den matas med.

Ifall man har ett vardagsrum som ser ut som en Mediamarkt-butik och vägrar att ändra bildinställningarna, då kan en jämförelse i butiken vara vägledande.

Jo, jag är fullt medveten om att man inte kan bedöma färgkorrekthet osv. på det sättet men har man tillgång till fjärren kan man ju ofta ställa in den hyfsat korrekt och få i alla fall en bild av hur den fixar snabba panoreringar och liknande. Men denna TV var så kass att det var löjligt. Jag menar, det var bättre bild på typ de där skärmarna med musikvideos som fanns i vissa taxibilar för sådär tio år sedan. Lite som en analog bild med riktigt dålig mottagning, men det var ju exakt samma video som visades på alla andra apparater och där såg den ju ganska bra ut, inte perfekt eller så, knappast full HD då den var lite grynig och sådär, men enormt mycket bättre än när den visades på LGn.

Trädvy Permalänk
Bildexpert
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Jag tänkte inte ens så långt som färgkorrekthet.

Hur någonting fixar snabba panoreringar brukar handla om att man jämför hur apparaterna interpolerar bildrutor. Där kommer en apparat som saknar interpolering alltid att se "ryckig" ut trots att den i själva verket kanske gör helt rätt och återger signalen exakt som den kommer. Men eftersom du inte vet hur, eller vilket materialet som matas in i apparaterna har du heller där ingen riktigt bra grund för vad att få svar på vad man faktiskt jämför eller hur relevant detta är för exempelvis Blu-ray, Netflix eller vad man nu har för källor hemma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örnsköldsvik
Registrerad
Okt 2011

Jag går aldrig till en butik för att försöka bestämma mig vid köp av elektronik, inte ens tv-apparater.
Jag hämtar all information från experter och omdömen typ Prisjakt och har aldrig känt att jag har gjort ett fel köp vid ordentliga efterforskningar. Trusted reviews är en favorit som jag i
regel kollar först. Dom har haft absolut rätt i sina bedömningar hittills.

5820ĸ ıllıllı 980тι ıllıllı αcєɾ хв270нυ

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av Laxpudding:

Jag tänkte inte ens så långt som färgkorrekthet.

Hur någonting fixar snabba panoreringar brukar handla om att man jämför hur apparaterna interpolerar bildrutor. Där kommer en apparat som saknar interpolering alltid att se "ryckig" ut trots att den i själva verket kanske gör helt rätt och återger signalen exakt som den kommer. Men eftersom du inte vet hur, eller vilket materialet som matas in i apparaterna har du heller där ingen riktigt bra grund för vad att få svar på vad man faktiskt jämför eller hur relevant detta är för exempelvis Blu-ray, Netflix eller vad man nu har för källor hemma.

Nej självklart. Men om man tittar på de där 25-50 apparaterna som sitter på väggen på MM, Elgiganten eller Siba och som får exakt samma signal, och det är en signal av hög kvalitet, så är det ju rätt tydligt vilka som rycker som fan och vilka som inte gör det, precis som det är tydligt vilka som har någon form av "bildförbättring" som smetar ut hela bilden och vilka som inte har det aktiverat. Bildförbättringar går ju vanligtvis att stänga av men ryckigheten går sällan att göra något åt mer än att stänga av alla "förbättringar" och hoppas att det kom av dem. Har man gjort det på de apparater man är intresserad av så går det att göra en jämförelse av vissa saker, på väggen i butik trots lysrör osv., just ryckigheten framkommer väldigt tydligt i en sån jämförelse och den är inte beroende av ljusbilden i rummet eller liknande. Bara inte färgkorrekthet, bakgrundsbelysning, bildförbättrares eventuella funktion eller så. Man kan också ha med sig en egen bildkälla ifall man vill utsätta apparaterna för lite djupare tester av dessa saker som är idé att testa, men kedjorna har blivit ganska bra på att ha mer krävande slingor som rullar på alla apparater så det är inte riktigt lika nödvändigt som tidigare.

Sen vet jag att ryckigheten ofta har att göra med vilken interpoleringsteknik som används eller hur bra just denna implementation av den är, men det krävs inte interpolering för att det inte ska vara överdrivet ryckigt. Jag menar, biofilmer visas (eller visades i alla fall) i 24 bilder per sekund och de är inte ryckiga någonstans, likaså gamla CRT-apparater som vanligtvis gick i 50Hz men som inte uppvisade denna ryckighet alls. Det är också en sak som jag personligen stör mig på ganska mycket, precis som att jag inte vill ha den överdrivna skärpan som många LCD-apparater har och därmed hellre kör på plasma. Däremot är jag lite mer tolerant när det gäller svartnivåer exempelvis, det är därför som jag fortfarande tittar på denna apparat.

Skrivet av Clawfinger6:

Jag går aldrig till en butik för att försöka bestämma mig vid köp av elektronik, inte ens tv-apparater.
Jag hämtar all information från experter och omdömen typ Prisjakt och har aldrig känt att jag har gjort ett fel köp vid ordentliga efterforskningar. Trusted reviews är en favorit som jag i
regel kollar först. Dom har haft absolut rätt i sina bedömningar hittills.

Jo, självklart är recensioner bra. Men alla prylar finns inte testade hos en erkänt ärlig publikation och med tanke på hur mycket tester och kundrecensioner som är bluff eller bara gjorda av folk som inte vet vad de pratar om så tycker jag inte att man kan lita helt på de som inte är välkända. Är det en jättevanlig produkt så kan man förstås få en ganska bra bild ändå tack vare det stora antalet kundrecensioner och liknande, men är det en mindre serie som i detta fall så är det värre. Jag menar, denna teve har tre omdömen på prisjakt som alla har gett den 9 eller 10 i betyg, men läser man på minhembio exempelvis så är de mer spridda och många klagar på saker som inte alls är något problem enligt recensionerna på prisjakt. Hade det varit en lyxigare teve så hade jag kunnat gå till en bättre butik och fått den demad i ett mörklagt rum osv. men en sådan här budgetmodell finns ytterst sällan i mer specialinriktade butiker.