Darfon gör tunnare tangentbord med magnetlevitation

Permalänk
Melding Plague

Darfon gör tunnare tangentbord med magnetlevitation

Tangentbordsmakaren Darfon möjliggör tunnare bärbara datorer än tidigare. Detta genom att göra sig av med de traditionella gummimembranen och istället utnyttja magnetism.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Maglev, nu inte enbart för assnabba tåg utan även för våra tangentbord!

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Riktigt cool ide! Motståndet kommer dock inte vara i närheten av linjärt. Jag är nyfiken på hur dessa tangentbord kommer kännas

Permalänk
Medlem

hmm, om de använder magnetism så kan man väl bara få tangenterna att höja sig när man ska använda tangentbordet? Slaglängdsproblemet borde isf vara löst.

Permalänk
Medlem

Vill ha!

Visa signatur

PC: Intel i7 3930K16 GB RAMGTX 980 SLI1 TB SSD
Ljud: Audeze LCD-3 FazorShure SE846EONE MKII MUSES (AMP + DAC)
Bild: Samsung 43" 4K SUHD HDR 12-bit (till Dator/PS4 Pro)
Bärbart: Apple iPad Pro 12,9"Apple MacBook 12"Oppo HA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Riktigt cool ide! Motståndet kommer dock inte vara i närheten av linjärt. Jag är nyfiken på hur dessa tangentbord kommer kännas

Jasså varför inte? Motståndet kan styras elektroniskt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

justera elektroniskt? så det är inte permanenta "rare earth magnets"? Känns som det kommer suga en del batteri om man ska sitta och pumpa ström till massa magneter

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk

hur blir det med hårddiskar eller kommer denna bara användas av datorer med SSD?

EDIT:

Skrivet av cosmos92:

justera elektroniskt? så det är inte permanenta "rare earth magnets"? Känns som det kommer suga en del batteri om man ska sitta och pumpa ström till massa magneter

det finns magneter som bara drar ström vid på och av, inte under tiden dom är på eller av

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Hoppas det inte drar för mycket el bara

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Nice!
Inget jag själv kommer använda men alltid kul när det går framåt!

kinnunen4321: Den lilla kraft som krävs för att hålla upp tangenten är nog försumbar när det kommer till hårddiskar, även med 100+ minimagneter i tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: i5 4690K+H80i @4.2Ghz | GPU: EVGA 970 FTW | MB: MSI Z97-G43 | RAM: 8gb 1600Mhz Corsair | SSD/SSD:Samsung EVO 840 120Gb/Kingston SV300 120Gb | PSU: CM 650M | Chassie: Air 240 | Skärm: Fujitsu P23T-6 | T-bord: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Z906/Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Låter så jävla ballt men frågan är hur kännslan blir. Om man skiter i att göra dem så tunna, kanske kan man då få en bra (och inställningsbar) kännsla på knapparna

Permalänk
Medlem

Så häftigt att jag var tvungen att logga in och kommentera!

Det hade ju varit rätt ballt om knapparna är något nedskjunkna när datorn är avständ. Sedan när datorn startas så kommer ett skönt "klick!" och knapparna flyger upp

OM det dessutom kommer att gå att ställa in magnetismen för varje knapp så öppnas många coola möjligheter! Tänk program som lyfter upp knappar man ska trycka på. Eller att knapparna gör "vågen" över hela tangentbordet! Eller andra (as)coola effekter. Möjligheterna är oändliga!

Permalänk
Medlem

Det är ingen dum ide om det fungerar bra. Hade ju varit grymt att ändra tryckmotståndet efter smak

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FroXie:

Så häftigt att jag var tvungen att logga in och kommentera!

Det hade ju varit rätt ballt om knapparna är något nedskjunkna när datorn är avständ. Sedan när datorn startas så kommer ett skönt "klick!" och knapparna flyger upp

OM det dessutom kommer att gå att ställa in magnetismen för varje knapp så öppnas många coola möjligheter! Tänk program som lyfter upp knappar man ska trycka på. Eller att knapparna gör "vågen" över hela tangentbordet! Eller andra (as)coola effekter. Möjligheterna är oändliga!

Helst ska detta synkas med bakgrundsbelysningen på under tangenterna! ujuj vad coolt

Permalänk
Skäggig legend

Jäklar vad nice! själv ställa in motståndet är ju helt underbart.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Approved!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Dvs permanentmagneter som håller tangenterna uppe, och justerbara elektromagneter som aktiveras och agerar extra motstånd vid knapptryck? Låter vettigt.

Vore intressant med en "fullstor" switch som alternativ till Cherry MX m.fl. också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Dvs permanentmagneter som håller tangenterna uppe, och justerbara elektromagneter som aktiveras och agerar extra motstånd vid knapptryck? Låter vettigt.

Vore intressant med en "fullstor" switch som alternativ till Cherry MX m.fl. också.

Elektromagneter på en laptop låter som en bra lösning.... not! I och med att elektromagneter lär dra ganska bra med ström så borde batterierna bli fetare, varför totala vinsten av denna lösning blir försumbar.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av rallyreavan91:

Elektromagneter på en laptop låter som en bra lösning.... not! I och med att elektromagneter lär dra ganska bra med ström så borde batterierna bli fetare, varför totala vinsten av denna lösning blir försumbar.

De borde inte behöva dra så mycket, om de bara aktiveras tillfälligt när man trycker på en knapp, individuellt per knapp givetvis. Annars hålls knappen uppe "passivt" med permanentmagnet. Knapparna är antagligen väldigt lätta också.

Alltså, knapparna har "passivt" motstånd med permanentmagnetism, och elektromagneterna används bara för att ge lite extra motstånd.

Om det nu är så det fungerar, jag bara gissar.

Då skulle man kunna spara ström genom att helt slå av elektromagneterna också, om man ville.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Jasså varför inte? Motståndet kan styras elektroniskt.

Då måste du ha ganska komplicerade sensorer. Magnetiska fält avtar med kvadraten på avståndet. Så motståndet går som 1/r^2. Men med så små avstånd som det handlar om kanske det inte märks.

Permalänk
Skrivet av muppens:

Jasså varför inte? Motståndet kan styras elektroniskt.

Låter osannolikt att det skulle kunna styras mitt under klicket.
Men hade såklart varit coolt.

Permalänk
Medlem

Det skulle sitta väldigt fint att kunna justera motståndsstyrkan på individuella knappar, exempelvis Capslock eller windows-tangenten. Det är inga tangenter som jag vill ta bort, men gärna uppleva en skillnad på så man slipper alla missar man gör, speciellt när man exempelvis sitter och spelar. När man spelar skulle jag gärna vilja sänka styrkan på motståndet så samtliga knappar utom de som man mappat upp i spelet, och på så vis enklare känna av vilka knappar man inte bör trycka på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cosmos92:

justera elektroniskt? så det är inte permanenta "rare earth magnets"? Känns som det kommer suga en del batteri om man ska sitta och pumpa ström till massa magneter

Vanliga magneter förlorar sin magnetism när man slår dom mot varandra så det hade inte hållt särkilt länge förmodligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FroXie:

Så häftigt att jag var tvungen att logga in och kommentera!

Det hade ju varit rätt ballt om knapparna är något nedskjunkna när datorn är avständ. Sedan när datorn startas så kommer ett skönt "klick!" och knapparna flyger upp

OM det dessutom kommer att gå att ställa in magnetismen för varje knapp så öppnas många coola möjligheter! Tänk program som lyfter upp knappar man ska trycka på. Eller att knapparna gör "vågen" över hela tangentbordet! Eller andra (as)coola effekter. Möjligheterna är oändliga!

Javisst är det häftigt.

Tänker man i dom banorna så visst hade det varit möjligt att få ett nerslag till rättstavningsprogram med te x

Jag gillar hela idèn

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Rättstavningsprogram som gör att magneterna snärtar till en på fingarna när man skriver fel? Hell yeah! Sedan rättar en genom att visa hur det stavas egentligen, hehe.

Visa signatur

__________________
AIR540 | I7 4770K | ASUS 7970 | DOMINATOR PLATINUM 16GB CL9 2133MHZ | Z87X-OC | CORSAIR AX 760 | SSD Crucial M4 64GB+Intel 120 GB+Seagate 320GB + Extern Seagate 1TB |
Synology DS411J 4*2TB Seagate ST2000D i Raid5 | Ducky Mini blue mx | G400 | SP2500 |Canon Pixma MP280 | Fujitsu-Siemens SL3260W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

hur blir det med hårddiskar eller kommer denna bara användas av datorer med SSD?

EDIT:

det finns magneter som bara drar ström vid på och av, inte under tiden dom är på eller av

Finns de?! Coolt googlade men vet inte riktigt hur jag hittar dessa "uppladdningsbara" magneter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Om man kan styra motståndet i dem, betyder att de har någon form av elektromagnetisk eller "uppladningsbar" lösning på magnetfältet.
Då borde egentligen inte vara något problem med kort slaglängd på dem. Eftersom man i teorin kan fälla in tangenterna när man viker ihop datorn genom att stänga/reversera av magnetfältet, vilket gör att alla tangenter är nertryckta och väldigt låga. När man sen skall skriva så slår man på magneterna och tangenterna reser sig upp och man kan skriva. Detta borde göra att man får både låga tangentbord som inte bygger mycket i höjden när man skall fälla ihop datorn och möjlighet till bättre slaglängd än vad man har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Finns de?! Coolt googlade men vet inte riktigt hur jag hittar dessa "uppladdningsbara" magneter.

Skickades från m.sweclockers.com

Electropermanent magnets kallas de för

Permalänk
Entusiast

Jag gillar konceptet. Tunnare tangentbord med bibehållen slaglängd eller extremt tunna vore ju najs. Antar att Microsoft är intresserade för det låter ju som den perfekta lösningen för deras type cover till Surface Pro.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24