Permalänk
Medlem

Klar med core+cache och GPU, nu RAM? (OC)

Hej

Har hittat mina perfekta klockinställningar för min 4670k. Både cache clock och core clock.

Även klockat klart mitt grafikkort.

Tänkte nu dra upp RAM också för skojs skull och optimera allt.

Har läst på som satan om CPU och GPU överklockning. Är rätt trött, så tänkte fråga lite dumma frågor här om RAM;

Jag har 2x4GB 9-9-9-24 1600 MHz ( http://www.inet.se/produkt/5305904/adata-8gb-2x4gb-cl9-1600mh... )

Vad jag har förstått ska/kan man välja mellan sänka latens på minnena eller höja frekvensen? Vilket ger mest prestanda i spel (vet att det handlar om väldigt lite prestanda)

Hade jag bara kunnat ladda ned RAM test software (tänkte mig HyperPI) sedan skicka upp RAM volt till 1.6v (lagom högt för mig) och öka frekvensen tills det inte längre är stabilt, sedan backa och vara nöjd? Alltså skita i sänka latensen. Vill helst fixa någon snabbklock eftersom det ändå inte ger mycket prestanda.

Läste även något om att höja System Agent volt till 1.25v kan hjälpa, är lugnt?

Alltså vad jag tänkt mig;

*Drar upp RAM volt 1.5v>1.6v
*Drar upp System Agent volt till 1.25v (vet inte vad jag har nu, står på auto)

Sedan höjer jag ett steg i taget frekvensen från 1600 MHz, stabilitetstestar tills jag hittar max.

Permalänk
Medlem

Kan låsa/ta bort tråd!

Jag pillade lite med det och lyckades öka från 1600 MHz till 1800 MHz. Utan att behöva ändra RAM volt eller System Agent volten.

För 1866 MHz behövde jag mer än 1.6 RAM volt samt hjälpte det inte att öka System Agent med 0.110v. Blev inte stabilt i HyperPi.

EDIT: åkte på en bsod101 direkt när jag startade mitt benchmarkstest (video encoding),,ökad RAM frekvens gjorde min OC ostabil...ökade dock RAM volt till 1.550v och verkar bättre nu. Får jag öka mer än 1.6v för att stabilisera core+cache clock OCn får jag gå tillbaka till 1600 MHz RAM antar jag. ;p